Begin maart activeert de stad Antwerpen het nieuwe parkeergeleidingssysteem. Dit moet ervoor zorgen dat bezoekers voortaan vlot via door de stad uitgestippelde P-routes kunnen rijden naar een van de 12 170 parkeerplaatsen in de 34 parkings die langs deze routes liggen.
Het nieuwe parkeergeleidingssysteem vangt het autoverkeer vanuit alle windrichtingen meteen op vanaf de Antwerpse Ring. Van daaruit zullen vanaf begin maart 238 P-borden op 137 locaties parkeerders vlot begeleiden naar vrije parkingplaatsen in of rond het stadscentrum.
‘Met dit nieuwe, hypermoderne parkeergeleidingssysteem houden we Antwerpen bereikbaar’, zegt schepen voor Mobiliteit Koen Kennis. ‘Het systeem doet dienst als een efficiënte parkeerhulp die het zoekverkeer drastisch zal doen dalen. Daarnaast zal de parkeergeleiding het verkeer vlot door de stad leiden tijdens de geplande wegenwerken die in de loop van dit jaar opstarten.’
Hoofdroute en zes parkeerlussen
De borden markeren een hoofdroute (over onder meer de Leien) en zes aftakkingen die parkeerders elk via een lus langs een reeks parkings in de gewenste buurt leiden: Centrum, Meir-Universiteit, Meir-Schouwburg, Zoo, Diamant en Scheldekaaien.
Aan die parkeerlussen liggen in totaal 12.170 plaatsen verspreid over 34 parkings. Het Antwerpse Parkeerbedrijf werkt hiervoor samen met zeven parkingexploitanten (Antwerpse Parkings, Apcoa Belgium, B-Parking, Interparking, My Park, Q-Park en Vinci Park). Toekomstige parkings kunnen gemakkelijk mee worden opgenomen in het systeem.
Flexibel aanpasbare borden
De afgelopen weken verschenen de eerste palen voor het parkeergeleidingssysteem al langs de Antwerpse wegen tussen Ring en Schelde. Vanaf komende maandag, 16 februari, worden ook de borden op/aan de palen bevestigd.
Antwerpen zet hiervoor vier soorten P-borden in:
- Statische borden met enkel een naam en een vaste pijl (vergelijkbaar met verkeersborden).
- Borden waarop de tekst vast is maar waarvan de richting van de pijl van op afstand kan worden aangepast in geval van bijvoorbeeld werken, evenementen of verkeersdrukte.
- Borden langs de lussen die het totale, actuele parkeerplaatsenaanbod vermelden van de verschillende parkings op die routes en – in diezelfde categorie – de vol/vrij-borden bij de parkingingangen.
- Full matrix borden, waarop teksten of symbolen volledig flexibel naar keuze kunnen verschijnen.
De volledig flexibele borden worden geplaatst op strategische plekken waar belangrijke verkeersstromen passeren – bijvoorbeeld bij afritten van de Ring of op de Leien bij het gebouw waar vroeger de Nationale Bank gevestigd was. Medewerkers van de stad en de verkeerspolitie kunnen de informatie voor deze borden via een centraal systeem vooraf programmeren om zo bijvoorbeeld in een periode van wegenwerken vlotte alternatieve parkeerroutes aan te geven.
De verkeerspolitie kan de borden bovendien ook op elk gewenst moment binnen enkele minuten aanpassen en zo inspelen op actuele verkeersinformatie. Zo kan dit systeem bv. ook gebruikt worden om ervoor te zorgen dat de borden automatisch doorverwijzen naar andere parkeerlussen zodra de parkings aan een bepaalde lus vol zijn.
De volledig flexibele borden bij de Park and Ride Olympiade geven ook actuele informatie over de dienstregeling van De Lijn. Parkeerders kunnen zo exact zien over hoeveel minuten de eerstvolgende trams of bussen arriveren.
Opvolgen technisch aspect en onderhoud
Softwareleverancier FLOW zal de correcte werking van de borden 24 uur per dag, zeven dagen per week monitoren. Cofely Fabricom levert de palen en borden en staat in voor de snelle oplossing van mogelijke defecten en voor het technische onderhoud. Verder voorzien zij de palen en borden van een anti-graffitilaag.
Het parkeergeleidingssysteem betekent voor Antwerpen een investering van iets meer dan drie miljoen euro voor een periode van tien jaar. Dit bedrag omvat zowel de aankoop van het systeem, alsook de monitoring, eventuele verplaatsing van de borden en het onderhoud. Het onderhoud wordt mee gefinancierd door de parkingexploitanten.