Van 5 tot en met 11 juli wordt de Parijse straat Rue Androuet in Montmartre omgevormd tot de Rue de la Flandre. Duizenden Parijzenaars hebben die week de kans om kennis te maken met al het moois dat Vlaanderen en Brussel te bieden hebben. Zondag 5 en maandag 6 juli staan in het teken van de stad Antwerpen.
Toerisme Vlaanderen en de stad Brussel organiseren deze campagne om de toeristische bestemmingen Vlaanderen en Brussel te promoten in Frankrijk. Parijzenaars kunnen van 5 tot 11 juli een bezoekje brengen aan de fictieve Rue de la Flandre (om de hoek van de kruidenierszaak ‘Amélie Poulain’, bekend van de gelijknamige film) en kennismaken met producten van Vlaamse en Belgische makelij en streekgerechten zoals bier, frietjes maar ook garnaalkroketten, cuberdons of speculoos.
Metrostation Anvers
Concreet worden de bestaande winkels leeggeruimd en omgetoverd tot een staalkaart van wat onze regio te bieden heeft: een café, een winkel, een restaurant, een frietkraam, een kunstgalerij… Ook worden er workshops en activiteiten georganiseerd. Wie de straat wil bezoeken, stapt het best af in het bestaande metrostation ‘Anvers’.
Bloggers
Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts wil in Parijs een groot, internationaal publiek bereiken: “Iedereen is welkom in de Rue de la Flandre. Zo kunnen Parijzenaars en bezoekers uit de hele wereld een vleugje Vlaanderen opsnuiven. Maar we mikken ook heel gericht op bloggers, touroperators en reisjournalisten. Via hen bereiken we een nog groter publiek, dat we warm willen maken voor Antwerpen en de rest van Vlaanderen.”
Tour de France
De eerste dagen van Rue de la Flandre staan in het teken van Antwerpen en van de Vlaamse wielercultuur. Niet toevallig, want op maandag 6 juli dag start de tweede etappe van de Tour de France in Antwerpen. Op zondag 5 juli zal er een wielertocht voor liefhebbers plaatsvinden in Parijs. Het wordt een tocht van 13 kilometer aan een gezapig tempo.
Naast Antwerpse troeven zoals mode, kunst en gastronomie worden ook Antwerpse bedrijven als Broke Bikes, 3DEE, Innovation Boulevard en Lazer Sport in de kijker gezet. Zij zetten Antwerpen mee op de kaart als een creatieve en innovatieve metropool met ruimte voor jonge ondernemers.
Atypisch Antwerpen
Dit evenement past in de ‘Atypisch Antwerpen’-campagne waarmee de stad zich promoot in binnen- en buitenland. Schepen voor toerisme Koen Kennis: “Hiermee trekken we de aandacht van vele duizenden mensen die op een originele en ongedwongen manier kennismaken met Antwerpen en de rest van Vlaanderen. Rue de la Flandre biedt onze stad een prachtige gelegenheid om Antwerpen te promoten als wereldstad in al zijn facetten.”
Dit zijn de Antwerpse deelnemers aan Rue de la Flandre:
Broke Bikes
Broke Bikes bouwt fietsen die online personaliseerbaar zijn. De fietsen worden met de hand geassembleerd om vervolgens aan huis geleverd te worden. In Parijs zullen er zeven ‘Broke Bikes’-fietsen voorop rijden tijdens de wielertocht op zondag 5 juli.
Lazer Sport
Lazer helmen zijn het resultaat van meer dan 90 jaar ervaring. Lazer Sport streeft naar de perfecte mix tussen design, comfort, veiligheid en technologie. Momenteel ontwerpt, produceert en verkoopt Lazer producten in meer dan 50 landen. Lazer Sport levert Armor Deluxe helmen voor de ‘Broke Bikes’-fietsen die voorop rijden tijdens de wielertocht in Parijs op zondag 5 juli.
Innovation Boulevard
Innovation Boulevard is een project van Digitopia, in partnerschap met Accenture, Intel & StartIt@kbc en de stad Antwerpen. Het vormt een real-life platform voor het testen van innovatieve digitale technologieën voor de retailsector. Voor dit evenement levert Innovation Boulevard een spiegel waarop bezoekers monumenten uit Antwerpen kunnen bewonderen en informatie over Rue de la Flandre kunnen raadplegen.
3DEE
3DEE is specialist in 3D- en print-ontwerpen in alle mogelijke materialen. In Parijs zal 3DEE met een 3D-printer de Antwerpse skyline printen en uitdelen.
Meer informatie vinden geïnteresseerden op http://www.laruedelaflandre.fr.