In het nieuwe kunststedenonderzoek dat Vlaanderen liet uitvoeren, samen met de toeristische organisaties van Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven, Mechelen en Brussel, scoort Antwerpen uitermate sterk op vlak van shopping en beleving. Verblijfstoeristen zijn niet alleen beduidend jonger dan in de andere kunststeden, ze komen meestal om te winkelen en ze koppelen dit bovendien vaker dan gemiddeld aan een gezellig restaurantbezoek, een concert of een evenement.
Deze bevindingen liggen volledig in lijn met de inspanningen die de stad Antwerpen de voorbije jaren geleverd heeft om Antwerpen op de kaart te zetten als internationale shoppingstad. Dankzij de lancering van de winkelzondagen sedert 2014 en de promotiecampagne Antwerpen is Open – waarbij zowel ingezet wordt op toeristen uit binnen- als buitenland – vinden meer en meer verblijfstoeristen hun weg naar onze winkelstad. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 67% van de toeristen tijdens hun verblijf in onze stad winkelen of een souvenir kopen, tegenover gemiddeld 45% in de andere kunststeden. En het blijft niet bij flaneren en ‘windowshoppen’: verblijfstoeristen in Antwerpen besteden gemiddeld 189 euro tijdens hun bezoek (per overnachting) en 68 euro daarvan geven ze uit aan winkelen.
De cijfers tonen ook aan dat shopping toerisme en culinair toerisme hand in hand gaan in onze stad. 60% van de Antwerpse verblijfstoeristen neemt immers deel aan een culinaire beleving of degustatie, of doet een gezellig café of terrasje aan. Verblijfstoeristen nemen ook vaak deel aan een evenement in Antwerpen of pikken makkelijk een concert mee. Naast winkelen en culinair genieten, staan ook kunst en cultuur hoog op de agenda bij onze bezoekers. Niet alleen het klassieke aanbod scoort goed, ook het hedendaagse culturele programma doet het uitstekend bij onze bezoekers. Deze bevindingen sluiten bovendien aan bij de typering van onze stad door verblijfstoeristen.
Als je bezoekers vraagt hoe ze de stad zouden omschrijven, dan krijg je voor Antwerpen heel opvallende antwoorden: fashionable, levendig, origineel, sfeervol, hip en divers. Deze uitgesproken typologie past perfect in het A-typische karakter van Antwerpen en sluit bovendien nauw aan bij onze toeristische doelgroep van meerwaardezoekers die we in Antwerpen graag verwelkomen. Dit zijn de eerder ervaren reizigers die van de platgetreden paden afwijken om op zoek te gaan naar een brede, maar tevens uitgediepte stedentrip ervaring. 87% van de verblijfstoeristen in Antwerpen reist dan ook niet in groep, maar verkiest om individueel of met twee te reizen.
“De verblijfstoeristen geven hun verblijf in Antwerpen een gemiddelde tevredenheidsscore van 8,5 op 10”, aldus schepen voor toerisme Koen Kennis. “Dat is een mooie bekroning op onze vele inspanningen van de voorbije jaren om Antwerpen binnen te loodsen in de top van de Europese toeristische bestemmingen. En die inzet wordt nu beloond: zo werden we bijvoorbeeld onlangs opgenomen in Lonely Planet’s top tien van ‘must-visit’ wereldsteden. Als dat niet straf is!”