Na een succesvolle test in 2016, besloten enkele ondernemers het concept van de kantoorbus (Office on Wheels) verder uit te bouwen. Het resultaat werd vandaag gelanceerd. Negen nieuwe buslijnen zorgen voortaan voor een comfortabele verbinding waarbij pendelaars tijdens de rit al volop kunnen beginnen werken. Vier bussen rijden voortaan naar Antwerpen, twee bussen brengen pendelaars vanuit Antwerpen naar Brussel en Anderlecht. Tot het einde van de week kunnen pendelaars de kantoorbussen gratis uittesten, op voorwaarde dat hun werkgever zich eerst gratis aanmeldt.
Een kantoorbus is een kantoor op wielen, compleet met ruime tafels en comfortabele stoelen. De bus vormt een comfortabele omgeving waarin pendelaars al kunnen beginnen werken. Zo verliezen ze geen tijd meer met pendelen – interessant, gezien de gemiddelde Belgische werknemer wel 67 minuten per dag pendelt. In de bus zijn er 220 volt-stopcontacten voor laptops, usb-oplaadpunten voor smartphones of tablets, een wificonnectie, koffie en thee, en ook een toilet. Doordat de reistijd werktijd kan zijn, komt de balans tussen werk en privé meer in evenwicht.
Naast het voordeel van de tijdbesparing en de kleinere kans op ongevallen, is de kantoorbus ook een ecologische oplossing. Elke bus, met een dieselmotor van de euro6-norm, biedt 25 zitplaatsen en haalt zo tot 25 auto’s uit het verkeer. Dat betekent een aanzienlijke verlaging van de uitstoot.
Voor de eerste pendelaars is de kennismaking met de nieuwe kantoorbus alvast een positieve ervaring. “Ik wist niet goed wat ik mocht verwachten”, zegt Koen Vlayen van Aquafin. “Maar het is zeker positief geweest. Als systeem administrator beman ik af en toe nog zelf de helpdesk, zoals vandaag het geval is en zelfs dat is perfect verlopen vanuit deze bus.”
In totaal zijn er vandaag negen vaste kantoorbuslijnen: vier naar Antwerpen vanuit Turnhout, Gent, Hasselt en Brussel, vier naar Brussel vanuit Gent, Antwerpen, Hasselt en Halle en een naar Anderlecht vanuit Antwerpen. Een haalbaarheidsonderzoek wees uit dat op die trajecten voldoende pendelaars in grote lijnen hetzelfde traject afleggen. De opstapplaatsen en tussenhaltes liggen telkens op een plaats die goed bereikbaar is met verschillende vervoersmodi. Zo is de first mile, ofwel de route tussen thuis en de opstapplaats, voor iedereen haalbaar. De bussen rijden een keer per dag heen en een keer terug, op vaste uren.
“Het blijft natuurlijk afwachten of alle lijnen het goed zullen doen,” zegt Kaat Debaveye, projectleidster van Office on Wheels, “bijsturen kan altijd, net zoals het inzetten van bijkomende kantoorbussen bij een tekort aan zitjes. Uiteraard zou dat voor ons de kers op de taart zijn.”
Koen Kennis, Antwerpse schepen van mobiliteit, is erg tevreden dat de kantoorbus werd weerhouden als 1 van de 18 slimme nieuwe oplossingen voor mobiliteit in de Antwerpse regio. “Met deze slimme mobiliteitsoplossing biedt Office on Wheels pendelaars een aantrekkelijk alternatief voor de eigen wagen. Ik hoop dat heel wat mensen gebruik maken van het aanbod om de kantoorbus gratis te testen tijdens deze mobiliteitsweek.“
Werkwijze
Werkgevers moeten zich eerst registeren als klant voordat hun werknemers van de kantoorbus gebruik kunnen maken. Alle administratie verloopt immers via het bedrijf. Nadien kunnen de werknemers dan zelf hun zitje boeken via de bestaande mobiliteitsapp van Olympus. In die app kan ook de combinatie gemaakt worden met andere vervoersmiddelen, zoals deelfietsen, deelauto’s of openbaar vervoer.
De manier waarop een werkgever het systeem toepast, kiest hij zelf: hij kan alles financieren of (een gedeelte van) de kost bij de werknemer laten.
Gratis uittesten
Tot het einde van de Week van de Mobiliteit, die tot 22 september loopt, kunnen werknemers de kantoorbus gratis testen, zolang er vrije zitjes zijn. Hiervoor moet hun werkgever zich wel eerst – eveneens kosteloos – aanmelden. Vanaf volgende week gelden, tot eind december, de voordeeltarieven van 19,90 euro voor een rit heen en terug. Vanaf januari kost een rit heen en terug 29,90 euro. Dat is net iets goedkoper dan een ticket eerste klasse op de trein. Verdere informatie is te vinden op de website www.officeonwheels.be.
Van een eerste test in 2016 naar negen vaste lijnen
Office on Wheels is ontstaan als initiatief van de BAAV (Beroepsfederatie van Autobus- en Autocarondernemers van Vlaanderen) met ondersteuning van VLAIO (Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen). Het concept van de kantoorbus werd in 2016 getest door de BAAV en het toenmalige VIM (Vlaams Instituut voor mobiliteit) samen met Colruyt. Toen reed de bus tussen Gent en Halle. Colruyt besloot de reistijd als werktijd te beschouwen. Personeelsleden wonnen zo wel 3 uur per dag.
Ondertussen is Office on Wheels uitgegroeid tot een kwaliteitslabel dat ter beschikking wordt gesteld aan de partners die zich samen achter het project hebben gezet. De negen vaste kantoorbuslijnen die vandaag gelanceerd werden, zijn een realisatie van een consortium van negen autocarondernemers: Mandel Cars, Ganda Cars, Keolis, Parmentier Autobus, Staf Cars, De Polder (Hansea), Coach Partners, De Hauwere en ’t Soete Waeslant. De internetconnectiviteit wordt gesponsord door Telenet Business.
In het kader van projectoproep 2017 is Office on Wheels een partner van Slim naar Antwerpen binnen de Marktplaats voor mobiliteit.