Infrabel, het district Ekeren en Riolink/Aquafin zijn begin dit jaar gestart met de bouw van een nieuwe lokale verbinding voor fietsers en voetgangers. Deze infrastructuur vervangt niet alleen de overweg in de Weerstandersstraat, maar zorgt ook voor een nieuwe verbinding voor lokaal zacht verkeer. De ruwbouw van de helft van de fietsverbinding is klaar, de andere helft is net opgestart.
In februari startten de voorbereidende werken voor het vervangen van de overweg in de Weerstandersstraat (spoorlijn Antwerpen-Essen). Het waardig en goed alternatief is een nieuwe en veilige fiets- en voetgangersverbinding tussen de Noteschelp en De Bist, die met een tunnel zowel onder de Statiestraat als onder de spoorlijn Antwerpen-Essen loopt. Ondertussen zijn de ruwbouwwerken uitgevoerd aan de kant van De Bist. Tijdens het weekend van 9 en 10 juni werd de tunnelkoker onder de spoorlijn geschoven. In september 2018 zijn we gestart met de tweede helft van de betonwerken aan de kant van de Noteschelp. De allerlaatste fase is dan de verdere afwerking (bekleding en inrichting tunnel, verlichting).
Mobiliteitsalternatief en troef voor de buurt
Samen met het district Ekeren en Riolink investeert Infrabel in totaal 1,9 miljoen euro in deze nieuwe infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Dit mobiliteitsproject zal niet enkel de veiligheid van de zachte weggebruikers, schoolkinderen, de treinreizigers en ook de leefbaarheid van de wijk ten goede komen. De werken zullen volgens de huidige planning eind mei 2019 afgerond zijn. Eens de tunnel in gebruik is, verdwijnt de bestaande overweg in de Weerstandersstraat.
Schepen van mobiliteit, Koen Kennis benadrukt dat dit project kadert in de algemene aanpak van de stad Antwerpen: “Met deze tunnel geven we de fietsers een comfortabele en veilige route. Dit past in de aanpak van de stad Antwerpen om een stevig fietsnetwerk uit te bouwen en missing links weg te werken.” Ook Koen Palinckx, districtsburgemeester van Ekeren bevestigt het belang van dit lokale mobiliteitsproject: “Met de bouw van de fiets-en voetgangerstunnel onder de spoorlijn van Antwerpen naar Roosendaal investeren we samen in een zeer veilige verbinding die straks ten goede komt aan vele treinreizigers of fietsers en al wie vlot de verbinding wil maken tussen Ekeren centrum, Donk en Mariaburg.”
Veiligheidsstrategie overwegen
Waar mogelijk vervangt Infrabel overwegen door mobiliteitsalternatieven, dit gebeurt steeds in nauw overleg met de lokale overheden. Het vervangen van de kruisingen tussen het treinverkeer en het wegverkeer komen niet alleen ieders veiligheid, maar ook de stiptheid van de treinen ten goede. Waar we een overweg niet kunnen afschaffen, investeert Infrabel in de vernieuwing, aanpassing en het onderhoud ervan. Bovendien organiseert Infrabel jaarlijks sensibiliseringscampagnes bij het grote publiek om in te zetten op de veiligheid aan overwegen. Het niet respecteren van de veiligheidsregels aan overwegen blijft een maatschappelijk probleem. De cijfers van het voorbije halfjaar bevestigen dit: het waren jammer genoeg telkens weggebruikers die een gesloten overweg overstaken die de 3 dodelijke ongevallen veroorzaakten, en dit was ook zo voor de 2 ongevallen met zwaargewonden. In de eerste helft van dit jaar waren er 22 ongevallen aan overwegen, tegenover 29 in de eerste helft van 2017. In totaal vielen er het voorbije halfjaar in de provincie Antwerpen één dode en 2 zwaargewonden te betreuren.