Slim naar Antwerpen organiseerde vandaag voor de derde keer een CEO-bijeenkomst. Deze bijeenkomst kadert in de samenwerking tussen Slim naar Antwerpen en de aangesloten Antwerpse bedrijven om het woon-werkverkeer in en naar de stad te optimaliseren. Op het programma stonden onder andere de resultaten van de effectmeting, die dit najaar bij een groot deel van de aangesloten werkgevers is uitgezet. Daaruit bleek dat het autogebruik voor woon-werkverkeer een dalende trend vertoonde bij de respondenten. Verder inspireerden verschillende werkgevers en aanbieders met hun ervaringen, tips en ideeën rond het thema multimodaliteit. Dit blijft belangrijk want bij de deelnemende bedrijven is nog heel wat potentieel voor uitgespaarde autoverplaatsingen. Berekeningen tonen aan dat 69% van het totaal aantal werknemers dat de auto gebruikt voor woon-werkverkeer een waardig alternatief voor de auto heeft om naar het werk te komen.
Op de CEO-bijeenkomsten die Slim naar Antwerpen organiseert, delen de aanwezigen inspirerende verhalen, tips, ervaringen, concrete resultaten en uitdagingen waarvoor ze staan. Dat gebeurt in thematische gespreksrondes waarin de CEO’s in dialoog gaan met elkaar.
De thema’s die in de kijker werden gezet, waren multimodaliteit, Mobility As A Service (MAAS), mobiliteitsbudget, mobiliteit in bedrijfscommunicatie en de inspanningen van Havenbedrijf Antwerpen voor de bereikbaarheid van de haven. Ook de mogelijkheden en kansen voor bedrijfsoverstijgende maatregelen kwamen aan bod.
Effectmeting bij 26 werkgevers: dalende trend autogebruik voor woon-werkverkeer
Slim naar Antwerpen zette dit najaar een effectmeting uit bij de aangesloten werkgevers. Werknemers werd gevraagd om een aantal vragen over hun verplaatsingsgedrag voor woon-werkverkeer te beantwoorden. De bedoeling was om in kaart te brengen hoe ze zich verplaatsen, en hoe hun gedrag al dan niet veranderd is over het laatste half jaar. De vragenlijst werd uitgezet bij 26 werkgevers, goed voor 24.854 werknemers. 5897 werknemers hebben hem ingevuld, wat een responsgraad is van 23,7%. De bevraging liep van 27 september tot 16 november.
De eerste resultaten tonen een dalende trend van het autogebruik voor woon-werkverkeer. De mobiliteitsscans die bij deze bedrijven werden uitgevoerd bij het begin van de samenwerking toonden over de bedrijven heen een autogebruik van 64% voor woon-werkverkeer. Bij diezelfde bedrijven toont de effectmeting nu voor huidig reisgedrag een percentage van 43,4% voor autogebruik. Het fietsgebruik (incl. e-fiets) blijkt gestegen te zijn van 18,7% in de scans naar 31,6% in de effectmeting, alsook het gebruik van openbaar vervoer van 16,7% in de scans naar 18,9% in de effectmeting.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Deze cijfers tonen aan dat de deelnemende werkgevers al grote inspanningen doen door slim reizen te stimuleren onder de eigen medewerkers. Er ligt echter nog een enorm groeipotentieel om deze modal shift verder te zetten. Daarom blijft Slim naar Antwerpen samen met bedrijven inzetten op slimme mobiliteit.”
Nieuwe deelnemers
Ook dit jaar zijn er opnieuw heel wat werkgevers ingestapt in de samenwerking met Slim naar Antwerpen. Maar liefst 24 nieuwe werkgevers*, samen goed voor circa 6300 werknemers, werken voortaan mee aan het mobiliteitsverhaal van Slim naar Antwerpen. VF Corporation, een van deze bedrijven, stapte in naar aanleiding van de verhuis van enkele afdelingen naar Antwerpen.
“Toen VF beslist had om de kantoren van onze merken Kipling, Eastpak, Lee en Wrangler te verhuizen naar Antwerpen, dé modestad in België, zagen we dit als een opportuniteit voor duurzamer woon-werkverkeer voor onze werknemers. Bij het opstellen van een mobiliteitsplan en bij de communicatie naar onze werknemers toe over alle mogelijke alternatieve vervoersmiddelen, bleek Slim naar Antwerpen een zeer betrouwbare, professionele partner te zijn”, aldus Pamela Speleman, Senior HR Manager People Services.
Ondertussen zijn in totaal al 90 Antwerpse werkgevers in de samenwerking ingestapt, samen goed voor 46.388 werknemers.
Veelbelovend potentieel
Bij de deelnemende bedrijven is heel wat potentieel aan uitgespaarde autoverplaatsingen te zien. Tot zover werden 71 mobiliteitsscans uitgevoerd, waarbij het huidige verplaatsingsgedrag van 40.798 werknemers in kaart werd gebracht. 25.295 van hen kwamen op het tijdstip van de scan met de auto naar het werk, ofwel 62%. Berekeningen op basis van factoren zoals de afstand woon-werkverkeer en de dienstverlening van het openbaar vervoer tonen aan dat 17.423 ofwel 69% van het totaal aantal werknemers dat de auto gebruikt voor woon-werkverkeer een waardig alternatief voor de auto heeft om naar het werk te komen.
Samenwerking met Slim naar Antwerpen
Slim naar Antwerpen startte in 2016 met de zogenaamde werkgeversaanpak. Dat was een antwoord op de vraag van veel werkgevers in de Antwerpse regio naar duurzame oplossingen voor het woon-werkverkeer van hun werknemers. Een team van bereikbaarheidsmanagers geeft bedrijven vanaf 20 werknemers mobiliteitsadvies op maat en biedt hen samen met enkele partners een reeks producten en diensten aan, waaronder een mobiliteitsscan, een proefaanbod met fietsen en openbaar vervoer, fiscaal advies, contacten met mobiliteitsaanbieders, communicatieve ondersteuning, enzovoort.
Ondertussen zijn in totaal al 90 Antwerpse werkgevers in de samenwerking ingestapt, samen goed voor 46.388 werknemers. Meer dan 2000 werknemers van 32 deelnemende werkgevers hebben gebruik gemaakt van het proefaanbod en 1620 werknemers nemen actief deel aan de kortingsregeling (e-)fiets. Via deze fietskortingsregeling kunnen pendelaars die voor minstens 2 dagen per week overstappen van auto naar (geheel of deels) fiets een subsidie ontvangen.
Meer informatie over de samenwerking tussen Slim naar Antwerpen en bedrijven is te vinden op de website: https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/werkgevers.
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt dankzij Europese steun via CIVITAS PORTIS.
* Stapten dit jaar in:
3M, CMA CGM Benelux, Imec/COT, Indaver/SVEX, Katoen Natie, Q8, Werminval, Zwijndrecht (Gemeente, OCMW, Lokale Politie), ECU Worldwide, De Schutter ‘ Neroc, Marsh, Antea Group, Verhaert, Plantyn, Messer, GSJ advocaten, IGEAN, Randstad (samen met Tempo-Team), Talent-IT, Vandelanotte, Hilaire Van der Haeghe, Contec, De Keyser Thornton en VF Corporation.