Vandaag starten de werken aan de fietshelling van de Parkbrug. De fietshelling op het Eilandje komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Ze wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een lichte staalstructuur. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven. Tegen het najaar 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.
De Parkbrug is sinds juli 2016 een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord en het Eilandje. Ze overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Deze bijkomende fietshelling op het Eilandje zorgt voor extra gebruikscomfort voor fietsers en een betere doorstroming bij het stijgen en het dalen. De helling oogt bovendien bijzonder mooi en het ontwerp sluit aan bij de interessante architectuur van de Parkbrug.”
Het ontwerp van de fietshelling is, net zoals dat van de Parkbrug, van Ney & Partners. De helling wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een witte, lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. De fietshelling ligt parallel aan de gevels van de bestaande gebouwen. De start ervan is voldoende breed gemaakt om de toegang vanuit verschillende richtingen mogelijk te maken. Het fietspad is voorzien in gietasfalt en wordt verlicht. Voor de fietshelling is een budget voorzien van 2.583.717 euro.
Aannemer Emotec NV uit Puurs start op 22 januari met de werken. AG VESPA coördineert de werken. De eerste maanden vinden ze plaats in een atelier. In het najaar starten ook de voorbereidende werken op het terrein. Daarna wordt de helling in verschillende delen naar Antwerpen vervoerd en gemonteerd. Tegen het najaar van 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.