Iedereen kent het belang van de modal shift die we in Antwerpen beogen: meer mensen verleiden om andere vervoersopties te nemen dan de wagen om de stad te bezoeken.
Uit de meest recente cijfers blijkt dat die volop ingezet is. In de marge van de persconferentie voor de start van De Grote Verbinding kon ik die cijfers voorstellen.
De mobiliteitsbevraging van de Antwerpse Stadsmonitor (AMON) toont alvast een positieve trend richting duurzame mobiliteitsoplossingen.
In 2019 gebeurt 40,7% van alle woon-werkverplaatsingen met de auto, wat een daling is van bijna 7% ten opzichte van 2017.
Dit voor een groot deel ten voordele van de (elektrische) fiets, die stijgt namelijk met 6,5% (van 28,7% naar 35,2%).
Gebruik van openbaar vervoer daalt lichtjes, waarschijnlijk door de opkomst van de elektrische fiets die het mogelijk maakt om langere afstanden af te leggen. Deelsystemen worden ook populairder.
In het woon-schoolverkeer en de vrijetijdsverplaatsingen is een gelijkaardige trend te zien.
Ook belangrijk en verheugend is dat steedseer vervoer binnen onze stad gecombineerd vervoer is, met andere woorden de combinatie van fiets / OV, of auto / fiets of auto / OV, enz…
De modal shift is een onontbeerlijk onderdeel van onze mobiliteitsstrategie om Antwerpen bereikbaar te houden.
Wat heeft de modal shift te maken met het overkappingsverhaal?
Files in tunnels moeten vermeden worden (veiligheidsoverwegingen). Om te kunnen overkappen, moeten we daarom inzetten op minder autoverkeer. De aanpak van de ringzone biedt heel wat kansen om dat te doen: heel wat projecten van de ontwerpteams zetten daarom in op fietsverbindingen en performanter vervoer in de ringzone. Ze dragen bij aan samenhangende netwerken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, en zetten in op de uitbouw van verkeersknooppunten waar gebruikers van vervoerssysteem kunnen wisselen.