Neen, ‘vierkant groen’ verdwijnt niet in Antwerpen zoals sommige media melden . Wel zetten de we regeling voorlopig stil.
Bij die regeling krijgen alle fietsers en voetgangers op een kruispunt tegelijk groen in alle richtingen, en moeten andere weggebruikers wachten. Dat moet resulteren in een veiligere oversteek.
Aanleiding om de proefprojecten met ‘vierkant groen’ in Antwerpen tijdelijk stop te zetten, is de onduidelijkheid in de wegcode, en een negatief advies van de politie.
Ook de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde en het Belgisch Kenniscentrum voor Verkeersveiligheid vinden dat de wetgever tekort schiet.
Wat is die onduidelijkheid precies?
Zoals de wetgever het nu formuleert, geldt ‘vierkant groen’ alleen voor fietsers. Maar speed pedelecs en bromfietsen klasse A, die ook gebruik maken van het fietspad, zouden bij een kruispunt niet mogen oversteken bij ‘vierkant groen’.
Volgens de letter van de wet zouden zij om over te steken zelfs op de rijbaan moeten gaan staan en daar op groen wachten. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
De gevolgen van de onduidelijkheid zijn potentieel erg groot voor de gebruikers, die in rechtsonzekerheid dreigen te belanden. Bovendien is handhaving in de mix van verschillende tweewielers op onze fietspaden dan erg moeilijk.
Dat is jammer, want ‘vierkant groen’ is 1 van de mogelijke pistes die de stad Antwerpen bewandelt om het fiets- en voetgangersverkeer in Antwerpen te vergemakkelijken en veiliger te maken.
Het Antwerpse schepencollege laat er echter geen gras over groeien, en heeft een brief geschreven aan federaal minister voor mobiliteit Bellot met de vraag om de wetgeving te verfijnen.
Verwarring op onze kruispunten leidt tot gevaar, en dat moeten we tegen alle prijs vermijden.
In elk geval is het de bedoeling om mits aangepaste wetgeving de regeling opnieuw uit te rollen in de stad.