Vanochtend mocht ik in het Felixpakhuis mee de eerste editie van Local Friday voorstellen, een initiatief waar de stad graag mee de schouders onder zet.
Local Friday wil op 22 november consumenten aanzetten om lokaal te kopen, bij plaatselijke makers en maaksters. Onze plaatselijke talenten creëren immers elke dag unieke producten die het ontdekken meer dan waard zijn. En we mogen onze lokale zelfstandige winkeliers natuurlijk ook niet vergeten.
Local Friday wil krachten bundelen en talenten bundelen.
Krachten bundelen met lokale ondernemers, niet tégen globale competitie, want als je die strijd wil aangaan moet je met gelijke wapens kunnen strijden.
Talenten bundelen met lokale ondernemers, makers & maaksters die garant staan voor unieke, kwaliteitsproducten. Mensen die elkaar inspireren, elkaar helpen om beter te worden.
Daar bovenop legt Local Friday ook nog de juiste klemtonen, met een strategie die mikt op de creatie van duurzame welvaart. Geen meerwaarde creëren door de planeet nog verder te belasten.
Makers en lokale winkels is een ecosysteem dat samenhangt, samen maken ze elkaar sterker en Local Friday zorgt er voor dat deze ondernemers de verdiende aandacht krijgen.
In het logo van Local Friday zie ik een hart. Het hart als symbool voor toewijding en liefde voor het werk, en voor de lokale band, de gemeenschap.
Ook de stad is zich bewust van de meerwaarde die lokale ondernemers leveren aan het stadsweefsel, maar ook dat dit niet vanzelf tot staan komt. Om die reden hebben we een winkelbeleid gebaseerd op overleg, we luisteren naar de vragen en opmerkingen van onze winkeliers, zoeken mee naar oplossingen voor problemen. Wij reiken de hand, gaan voor samenwerking.
‘Antwerpen Winkelstad’ schrijven we in hoofdletters.
Laten we dus met zijn allen Local Friday op 22 november steunen, door die dag allemaal bewust lokaal te kopen.