(toespraak bij de start van de werken voor het plaatsen van de onderdelen van de passerelle tussen Spoor Oost en de Lotto Arena / Sportpaleis)
Dames en heren, goedemorgen!
We staan hier op een plek die de volgende jaren onherkenbaar zal veranderen, en vandaag zetten we die verandering definitief in gang.
Maar u moet niet bang zijn; ik heb u hier niet naar hier laten komen om een verre toekomstdroom te schetsen. Ook vandaag valt er al nieuws te rapen: dit weekend zal hier een heuse passerelle, een wandelbrug geassembleerd worden.
We staan hier op 1 van de allerdrukste kruispunten van de stad. Een massa auto’s passeert hier op elk moment van de dag, net zoals een groot aantal fietsers, en een ruim aanbod aan bus en tramlijnen. Combineer dit met de piekmomenten qua voetgangersverkeer, en die zijn er met de evenementen zoals de Sinksenfoor en concerten in het Sportpaleis en de Lotto Arena, met de wekenlange aanwezigheid van de Sinksenfoor en andere en u weet dat het hier nooit rustig is.
Voor de bezoekers aan de Lotto Arena en het Sportpaleis heb ik goed nieuws. Wie z’n auto hier achterlaat op Spoor Oost kan binnenkort zonder ook maar 1 kruispunt te moeten dwarsen aan de overkant geraken, tot in de Arena of het Sportpaleis.
‘In 1 beweging van uw autozetel tot op uw tribunezitje.’
Dit is een gigantische klus: de cijfers spreken boekdelen. samen hebben de elementen van de loopbrug
een lengte van 180 meter (met trap en helling erbij 225 meter) , ze zal 6 meter breed zijn, en we hebben het hier over 600 ton puur staal.
U moet zich voorstellen dat zo’n Sportpaleis leegt loopt, en duizenden mensen op hetzelfde moment over deze passerelle gaan wandelen.
Ik zou daar nu een flauwe grap over kunnen maken, dat de bezoekers aan de Sinterklaasshow van Studio 100 minder wegen dan de bezoekers aan de afscheidsconcerten van Elton John, maar feit is: deze wandelbrug zal veel moeten kunnen verdragen. En hij zal ook veel mensen een plezier doen.
U begrijpt dat dit een grote operatie is. Daar komt wat verkeershinder bij kijken, en ik hoop dat die overlast beperkt blijft; en dat de Antwerpenaar begrip voor kan opbrengen.
Ik zei daarstraks dat dit een plek is die u binnen enkele jaren onherkenbaar zal veranderen. Na de Oosterweelwerken en de afbraak van het viaduct van Merksem zal een nieuw landhoofd de verbinding maken met het ringfietspad extra muros, aan het Lobroekdok komt een groenzone, langs de ten Eeckhovelei leggen we groen aan, en het is ook mijn ambitie om hier ook de treinsporen die hier sowieso liggen beter te valoriseren.
Ik mag niet vergeten enkele mensen te bedanken: hoofdaannemer Franki Construct en onderaannemer Almex (de constructeur van de brug), die erg vlot samengewerkt hebben. Dank ook aan de verschillende stadsdiensten, want dit is natuurlijk niet de verwezenlijking van 1 afdeling.
Wat ik ook nog wil benadrukken is dat we erin geslaagd zijn deze passerelle te realiseren in de een zo kort mogelijke keten:
– de verschillende elementen voor de brug zijn gemaakt in de provincie Antwerpen,
– de assemblage vond plaats hier onder de brug van het Sportpaleis,
– en de plaatsing gebeurt door de firma Aertssen, ook een bedrijf uit de buurt.
Met andere woordn: investeringen in eigen streek, tewerkstelling in eigen streek, en zo min mogelijk transport: een duurzaam model, dames en heren!
Ik nodig u uit om de simulaties op antwerpenmorgen.be te Daar krijgt u een beeld hoe het de omgeving er hier straks uit zal zien.
Ik hoop dat u later aan uw kleinkinderen kan zeggen; de transformatie van dit deel van Antwerpen begon op 10 januari 2020 om 11u30, en ik was daarbij!