(persbericht)
Vandaag starten in Antwerpen de voorbereidende werken op het binnenplein aan de Noorderplaats voor de plaatsing van de fietshelling aan de Parkbrug. Er zal een werfzone op het binnenplein afgezet worden maar de Parkbrug blijft tijdens deze werken steeds toegankelijk. De werken duren tot midden maart. Tegen de zomer van 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.
De Parkbrug is sinds juli 2016 een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord en het Eilandje. Ze overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats.
Momenteel volgen voetgangers en fietsers de Parkhelling om vanuit Park Spoor Noord op de Parkbrug te geraken. Aan de kant van de London Tower is heeft de Parkbrug momenteel een grote lift en een trap met een speciaal fietsgootsysteem. Daar start AG VESPA nu met de voorbereidende werken voor een fietshelling.
Ontwerp fietshelling
Het ontwerp van de fietshelling is, net zoals dat van de Parkbrug, van Ney & Partners. De helling wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een witte, lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven. De fietshelling ligt parallel aan de gevels van de bestaande gebouwen.
Scepen voor mobiliteit Koen Kennis: “De Parkbrug is niet alleen heel erg mooi, maar ook functioneel. Ze vormt een belangrijke schakel voor het fietsverkeer tussen Antwerpen-Noord en het centrum van de stad. Dankzij deze fietshelling verhogen we het gebruiksgemak van de brug. De start ervan zal voldoende breed gemaakt worden om de toegang vanuit verschillende richtingen mogelijk te maken. Het fietspad op de helling voorzien we in gietasfalt en zal mooi worden verlicht.”
Voorbereidende werken en ingebruikname
Tijdens de werken op het terrein worden de zones waar de kolommen voor de fietshelling komen, voorbereid en wordt de bestaande structuur van de ondergrondse parking verstevigd. De werken aan de fietshelling zelf vinden al enkele maanden plaats in een atelier in Puurs. Eind mei zal de helling in vier grote delen via het water vervoerd worden naar het Willemdok in Antwerpen. Daarna wordt ze gemonteerd. Tegen deze zomer zal de helling klaar zijn voor gebruik.
(einde bericht)