Grote delen van de Singel zijn de afgelopen jaren heraangelegd, en met resultaat: de Ring- en Singelfietspaden zijn uitgegroeid tot vaste fietsroutes voor duizenden Antwerpenaren op weg naar hun werk, de school of voor een uitstapje.
Toch is het werk nog niet af.
Deze week keurde het college van burgemeester en schepenen de heraanleg goed van de kruispunten van de Grotesteenweg met de Binnensingel (R10) en de Elisabethlaan. Dat kruispunt is tot op de draad versleten en laat te wensen over qua veiligheid voor alle weggebruikers.
De stad werkt voor de heraanleg samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Lijn, Water-Link en Aquafin.
Het projectgebied omvat de Grotesteenweg, van kruispunt Uitbreidingsstraat tot en met kruispunt Elisabethlaan. In functie van een verkeersveilige inrichting is ook een gedeelte van de Binnensingel in de aanleg betrokken. In functie van rioleringswerken is ook de Uitbreidingsstraat (segmenten richting Kemmelbergstraat en tot Kemmelbergstraat, en richting Anjelierstraat en tot Anjelierstraat) betrokken. Het laatst genoemde segment zal vervolgens ondergronds worden verbonden met de recent aangelegde site Wolvenberg in functie van natuurlijke infiltratie van het hemelwater.
Timing?
De stad streeft er naar om die werken in het voorjaar 2021 op te starten, met het zwaartepunt in de zomer 2021 omdat de impact op het verkeer dan het kleinst is. Goed nieuws is alvast dat de werken aan de Plantin en Moretuslei op schema zitten, want eerst moeten die achter de rug zijn vooraleer we aan de Grotesteenweg kunnen beginnen. Tegen de zomer van 2022 moet alles rond zijn.