Wat gaat corona veranderen aan onze mobiliteit? Wordt anderhalve meter afstand houden het ‘nieuwe normaal’, zoals je links en rechts leest, en hoe moeten we daarmee omgaan in het publieke domein, in het openbaar vervoer?
Dit is een tijd van veel vragen en relatief weinig antwoorden. 1 ding is zeker wat mij betreft; de antwoorden zullen van innovatieve technologie, van slimme mobiliteit.
En wat dat betreft staat Antwerpen er goed voor. Het stadsbestuur heeft de voorbije jaren al heel wat know how in huis gehaald en ervaring opgedaan met technologie die ervoor zorgt dat mensen zich sneller, veiliger en duurzamer kunnen verplaatsen in Antwerpen. Denk maar aan Slim Naar Antwerpen: slimme mobiliteit voor slimme Sinjoren!
Gegevens verzamelen en verwerken is daarbij cruciaal. Data zijn voor de mobiliteit van de toekomst net zo’n belangrijke brandstof als elektriciteit. Als stadsbestuur willen wij de bewoners en bezoekers, maar ook de logistieke stromen in onze stad zo goed mogelijk begeleiden, om zo te komen tot vlotte, duurzame en veilige mobiliteit in Antwerpen.
We krijgen daarvoor veel erkenning van professionals in de mobiliteitswereld, ook in het buitenland. Deze week nog organiseerde Slim Naar Antwerpen een webinar – een online seminarie – met meer dan 140 deelnemers uit binnen- en buitenland.
Die erkenning is mooi, maar is geen reden om op onze lauweren te rusten. Integendeel: de snelle verspreiding van het coronavirus geeft aan dat omstandigheden snel kunnen veranderen, oefeningen opnieuw moeten gedaan worden, klassieke denkpatronen herdacht.
Maar daar zijn we klaar voor. Deze week profileert de Stad Antwerpen zich opnieuw als pionier, door in Vlaanderen het voortouw te nemen in de ontwikkeling van een datastandaard die een vlotte uitwisseling van gegevens tussen reizigers en mobiliteitsdiensten moet verzekeren, de zogenaamde Open Standaarden voor Linkende Organisaties (OSLO). Die standaard komt er op initiatief van de Vlaamse overheid. De stad Antwerpen springt als eerste mee aan boord en is inhoudelijk bepalend voor het programma.
Inwoners en bezoekers van Antwerpen kunnen vandaag al kiezen uit een breed scala aan mobiliteitsoplossingen. Dit betekent dat gebruikers veel opties hebben. Het Maas-concept draagt hieraan bij door verschillende mobiliteitsoplossingen te bundelen in een app.
Momenteel zijn er al verschillende MaaS-applicaties en deelsystemen actief in Antwerpen, en wordt er hard gewerkt om dit ecosysteem verder uit te bouwen, samen met de sector. Standaarden zijn daarbij cruciaal.
Dankzij de uitrol van de OSLO-standaard moet het mogelijk worden mobiliteits-vormen zoals openbaar vervoer, auto- en fietsdelen, taxidiensten en andere private diensten te combineren op maat van de gebruiker. Een reis plannen, betalen en uitvoeren zal dankzij digitale platformen steeds eenvoudiger worden.
Zo zal een reiziger voortaan niet enkel in real time kunnen zien hoe druk een route is, maar ook hoeveel plaatsen beschikbaar zijn op trein, tram of bus. Handig om te beslissen een volle bus te laten passeren, als u weet dat er 2’ later een bus langs komt met nog veel vrije plaatsen.
Aan u de keuze: 4 woorden die de perfecte samenvatting zijn van ons mobiliteitsbeleid.