(persbericht)
Vandaag zette het Antwerpse schepencollege het licht op groen voor de lancering van het project “Antwerp Smart Blue-bike”. De lancering van slimme Blue-bikes in Antwerpen kadert binnen de projectoproep 2019 van ‘Slim naar Antwerpen’, die inzet op slimme mobiliteitsoplossingen in de Antwerpse regio en deze keer focust op het hindergebied van de werken aan Oosterweel. Blue-mobility zet zich hiermee als innovatieve aanbieder van deelfietsen nog steviger op de kaart.
Blue-bikeabonnees kunnen vandaag op 66 locaties in België een Blue-bike ontlenen via een sleutelautomaat. De automaat geeft een sleutel vrij waarmee de Blue-bikeabonnee het slot van een fiets kan openen. Om een rit te beëindigen moet de sleutel steeds in de automaat gedeponeerd worden.
Bram Dousselaere, algemeen directeur van Blue-bike: “Onze infrastructuur met sleutelautomaten bewijst al 10 jaar zijn robuustheid. Maar ook Blue-bike innoveert en grijpt de nieuwe mogelijkheden van IoT (internet-of-things) aan, niet in het minst om snel nieuwe locaties aan lokale mobiliteitsknooppunten te kunnen uitrollen. En dat wordt mogelijk via de nieuwe technologie van slimme sloten.”
Het slimme slot van Blue-bike is voorzien van een GPS-module en kan geopend worden met een contactloze chipkaartreader zoals een Blue-bikekaart of MoBIB-kaart. Een Blue-bikelocatie met slimme Blue-bikes wordt afgebakend aan de hand van geofencing. Wanneer de abonnee het slot vergrendelt in de parkeerzone, zal de rit automatisch worden afgesloten. De lancering van de slimme Blue-bike zal hand in hand gaan met de lancering van een mobiele Blue-bike-app waarmee klanten een Blue-bike kunnen ontlenen en hun ritten kunnen consulteren.
Ook voor Ethias, structurele partner van Blue-bike, is dit een heuglijk moment. Zo vertelt Philippe Lallemand, CEO van Ethias: “Ethias, bekroond voor haar maatschappelijke betrokkenheid in 2019, wil als bedrijf CO2-neutraal zijn tegen 2030. Onze belangrijkste ambitie zal erin bestaan om aan al onze stakeholders een nog betere dienstverlening te bezorgen, maar dan zonder brandstoffen van fossiele oorsprong. Net daarom zijn wij verheugd partner te zijn van Blue-Bike. De Blue-bikes in Antwerpen zorgden de voorbije twee jaar voor ruim 1,5 miljoen minder autokilometers. Een duurzaam verhaal waarin wij graag een centrale rol spelen.”
Gefaseerde aanpak
In Antwerpen kan je vandaag op drie locaties Blue-bikes ontlenen: Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Zuid. Om ook het Noorden beter te bedienen en bij te dragen aan een congestievermindering ter hoogte van de werken aan Oosterweel, wenst Blue-bike nieuwe locaties met slimme Blue-bikes op te starten in de omgeving van Luchtbal, Ekeren, Noorderdokken en P&R Havanasite. De Blue-bikes zullen aangeboden worden op het domein van de NMBS of De Lijn. Omdat de nieuwe technologie eerst grondig getest moet worden, zal in augustus het project opgestart worden op de bestaande locatie in Antwerpen-Centraal. Indien de testen in Antwerpen-Centraal goed verlopen zal begin september in overleg met Slim naar Antwerpen een nieuwe locatie met slimme Blue-bikes geopend worden.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: ‘Blue-bike is een bedrijf dat een belangrijke bijdrage levert aan oplossingen voor de Antwerpse mobiliteit. Met de introductie van hun slimme sloten verhogen ze het gebruiksgemak voor de fietser, en met hun uitbreidingsplannen naar het noorden werken ze actief mee aan het tot stand komen van de modal shift voor Antwerpen.’
Voordeliger tarief dankzij Slim naar Antwerpen en de Vlaamse overheid
Slim naar Antwerpen komt, in het kader van deze projectoproep, vanaf het ogenblik van de lancering tot 15 november 2021 tegemoet in de ritprijs met een “Antwerp Smart Blue-bike”, samen met de Vlaamse overheid. Hierdoor zakt het tarief voor een Blue-bikeabonnee van 3,15 euro naar 1,15 euro per rit van maximaal 24 uur. Door tussen te komen in het tarief voor de eindgebruiker wordt de drempel om een slimme deelfiets uit te proberen verlaagd. Het wegnemen van koudwatervrees is soms voldoende om een modal shift richting duurzame mobiliteit te bewerkstelligen.
Over Blue-bike
Het fietsdeelproject Blue-bike werd in 2011 opgestart met als doel de combinatie openbaar vervoer en fiets te faciliteren. In 2019 werden ruim 276.000 Blue-bike ritten gemaakt vanuit 65 uitleenlocaties. Uit onderzoek blijkt 93% van deze ritten in combinatie met het openbaar vervoer gebeuren en dat bovendien 28% van deze ritten voordien met de wagen werden gemaakt.
Blue-Mobility (met aandeelhouders De Lijn, Fiets&Werk en OWT) verhuurt Blue-bikes aan ruim 20.000 abonnees. Gebruikers kunnen met een Blue-bikekaart of via een ‘Mobility-as-a-service’ platform zoals Olympus Mobility een Blue-bike ontlenen op alle locaties. De Vlaamse Overheid steunt het project in samenwerking met lokale overheden door middel van een tussenkomst in de ritprijs (€1,15 in plaats van €3,15). Ethias zorgt voor een unieke pechbijstand voor alle Blue-bikegebruikers.
(einde persbericht)