(toespraak bij het opstarten van het ‘co-housing’-project van City Depot en Cargo Velo aan het Houtdok, Spitsenstraat 36 in Antwerpen)
Beste aanwezigen, dames en heren van de pers,
Eerst en vooral : dank voor de uitnodiging. Het is een tijdje geleden dat ik nog eens een lintje mocht knippen, maar daar zit corona natuurlijk voor iets tussen.
En nu beloof ik dat ik dat woord niet meer zal uitspreken, want het is niet de bedoeling dat dit beestje ons hele leven gaat overheersen.
Dames en heren, hier aan het Houtdok bundelen CityDepot en CargoVelo de krachten. En ze doen dat voor Antwerpen precies op het goede moment!
Vandaag werkt Antwerpen immers aan de stad van morgen. U weet dat de spade in de grond is gegaan voor grote mobiliteits- en leefbaarheidsprojecten die de stad volledig zullen hertekenen. Onder naam ‘De Grote Verbinding’ nemen we generaties Antwerpenaren mee in een verhaal dat hen verbindt met de toekomst.
We ontwarren mobiliteitsknopen, we creëren economische, sociale, recreatieve en ecologische verbindingen die de stad hertekenen, en die een reuzensprong betekenen voor de levenskwaliteit van onze inwoners.
De noemer ‘De Grote Verbinding’ zegt het al: we doen dat sàmen.
We werken samen met alle partners en relevante stakeholders. Zo streven we naar een vermindering van auto- en vrachtwagenverkeer in regio en haven. De modal shift is er immers niet enkel voor personenvervoer, maar ook voor logistiek transport. We zetten in op vervoer via spoor en binnenvaart, en op nachttransport.
De stad doet dat door te faciliteren: via Slim Naar Antwerpen schrijven we oproepen uit die ondernemers uitdagen om slimme oplossingen te bedenken. Bedrijven, aanbieders van mobiliteit en de logistieke sector vinden elkaar onder de paraplu van Slim naar Antwerpen.
De meest recente oproep – deadline vandaag ! – was daarvan een voorbeeld: daarin werd de uitdaging geformuleerd om efficiënte distributie van goederen en pakjes in een grotendeels autovrije binnenstad te organiseren.
Hoe doe je dat, duurzaam en toch economisch verantwoord? Hoe wordt onze lokale economie daar beter van? Kunnen we onze lokale handelaars daar een rol in geven? Ik kijk uit naar de oplossingen die we aangereikt zullen krijgen.
Ik geloof sterk in de oplossingen die MaaS-toepassingen gaan aandragen voor personenvervoer – Mobility as a Service – , en in de context van vrachtvervoer, van LaaS: Logistics as a Service.
En dat brengt me terug naar hier en nu, naar CityDepot en CargoVelo. Want hier wordt de toekomst al geschreven.
De samenwerking is ontstaan via een project dat geleid wordt door het Vlaams Instituut van de Logistiek (VIL) , een project waaraan ook de stad Antwerpen deelnam.
De locatie van het VIL ligt trouwens in Berchem (Koninklijkelaan 76) , zodat we kunnen stellen dat de wieg van de samenwerking tussen CityDepot en Cargovelo in Antwerpen staat.
Ik begrijp van Roel Gevaers van CityDepot dat wat hier gebeurt, zal gecopieerd worden naar andere steden. Zoiets horen we natuurlijk graag: Antwerpen aan de spits voor nieuwe ontwikkelingen.
Dames en heren, om het in bokstermen te stellen;
in de linkerhoek zien we een bedrijf dat totaaloplossingen biedt voor duurzame distributie van goederen van en naar het stadscentrum.
In de rechterhoek: een bedrijf dat zichzelf profileert als all round fietskoerierdienst.
Samen gaan ze nu ‘co-spacen’.
Dames en heren, hier komen dus verschillende boeiende zaken samen. De sterren staan goed!
Ik leg graag uit waarom:
– twee jonge bedrijven.
– twee bedrijven die werkzaam zijn op het vlak van stedelijke logistiek.
– twee bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen.
– twee bedrijven die daarmee geld willen verdienen.
– twee spelers die open staan voor innovatie en samenwerking, niet alleen met elkaar, maar ook met de academische wereld.
Twee Vlaamse bedrijven!
Soms is de som groter dan het geheel der dingen. 1 + 1 kan inderdaad soms 3 zijn.
U begrijpt waarom ik hier graag aanwezig wil zijn, om hen het allerbeste te wensen, veel succes!