(opiniestuk)
De komst van taxidienst Uber naar Vlaanderen lokt wisselende reacties uit, ook bij de Antwerpse taxibedrijven. Als gevolg van het nieuwe Vlaamse taxidecreet, technologische innovaties en de coronacrisis gaat de sector door een periode van grote verandering. Hoe begrijpelijk ook sommige reacties, tegelijk dienen zich nieuwe opportuniteiten aan. Een aantal Antwerpse bedrijven speelt daarop reeds in.
De aankondiging van het Amerikaanse Uber dat het vanaf maandag 9 november de service Uber X zal aanbieden in Vlaanderen is een rechtstreeks gevolg van de nieuwe taxiregelgeving die in Vlaanderen van kracht is sinds begin dit jaar. Ook al kan de komst van Uber niet onverwacht genoemd worden, toch waren de reacties vanuit een deel van de Antwerpse taxisector, verenigd in de Antwerpse Provinciale Taxi Unie (APTU), ronduit afwijzend en zelfs emotioneel.
Die reacties kwamen voor mij niet als een verrassing. Ik heb als schepen van mobiliteit op regelmatige basis overleg met de Antwerpse taxivoerders. Het gaat vaak om familiebedrijven die al generaties lang in onze stad werken, door de jaren heen een vertrouwd deel zijn gaan uitmaken van het straatbeeld en kunnen rekenen op een tevreden klantenbestand, waar ik ook mezelf toe reken.
Veel verwijten gingen deze week mijn kant uit, alsof de stad de doodgraver is van de Antwerpse taxiondernemers. Ik onderschat de uitdagingen niet waarvoor onze taxibedrijven staan, en ik heb mijn bedenkingen bij het nieuwe taxidecreet altijd openlijk geformuleerd. De huidige commotie bewijst dat mijn bedenkingen terecht waren. Ik zal die rol blijven spelen en minister voor mobiliteit Lydia Peeters daarop aanspreken. Ik wil Vlaanderen oproepen tot handhaving, want ik wil geen bestuurders of bedrijven in de Antwerpse straten zien als die niet onderworpen zijn aan de Vlaamse regelgeving. De Antwerpse vervoersbedrijven kunnen wat dat betreft op mij rekenen.
Tegelijk heb ik de sector er het afgelopen jaar consequent op gewezen dat ze zich moest klaar maken voor de toekomst. De recente ontwikkelingen, gebruik makend van applicaties, brengen vraag en aanbod dichter bij elkaar. Op basis van die premisse ligt een nieuwe markt open. De taxisector leeft niet op een andere planeet. De ontwikkelingen in de taxisector liggen immers in lijn met de manier waarop mobiliteit in het algemeen evolueert, meer gericht op deelsystemen, duurzamer vervoer en heel belangrijk: vervoer op maat. Ook taxibedrijven kunnen bijdragen aan de voor Antwerpen broodnodige modal shift.
Ik ben blij vast te stellen dat een aantal bedrijven op basis daarvan handelt en de nieuwe realiteit omarmt. De aankondiging van Uber wordt meer dan waarschijnlijk gevolgd door berichten van andere apps en platformen die in Antwerpen actief worden, waardoor het aanbod in de stad sterk zal diversifiëren. Beep (een Antwerps bedrijf), Taxi.eu en Brixlane zijn al opgestart en Heetch, Husk (Belgisch platform) of anderen zullen wellicht volgen. Al die bedrijven zullen binnenkort dus voor de aandacht van de Antwerpse taxigebruiker vechten. Voor die gebruikers is deze diversificatie goed nieuws.
Ik blijf ook in deze nieuwe situatie als schepen bereikbaar voor de Antwerpse taxibedrijven. Ik roep hen op om zich in te schrijven in de nieuwe regelgeving, de nieuwe bestuurderspassen en – vergunningen aan te vragen.
Ondernemen is vooruitzien, en dat geldt ook voor de Antwerpse taxibedrijven. Ze moeten op zoek naar klanten, en die vinden ze niet in het verleden. Meer en vooral nieuwe potentiele klanten sneller en vlotter de weg naar een taxi doen vinden is nu onze opdracht.