(toespraak bij de inhuldiging van een nieuw Blue Bike-punt in station Ekeren, dd. 28 april 2021. Voor persbericht scroll naar onder).
Goeiemiddag iedereen,
Dank eerst en vooral aan districtsburgemeester Koen Palinckx om ons hier in het mooie district Ekeren te ontvangen. Ik denk dat Koen mij graag ziet komen, want telkens als ik hier ben, is dat met goed nieuws.
Anderhalf jaar geleden mocht ik hier de fietstunnel onder de spoorlijn inhuldigen, en nu staan we hier alweer aan het station van Ekeren – dit keer voor een nationale primeur.
‘We’, dat is de stad Antwerpen en Blue Mobility, voor wie Anne Coppens zo meteen zal spreken.
Ik begroet ook Bernard De Grootte van Sentinel, een Vlaams technologiebedrijf dat de Blue-Bikes ‘smart’ maakt, en Benoit Verwilghen, vice-CEO van Ethias, partner in dit project.
Ikzelf wil benadrukken dat de stad blij is om te partneren met Blue Mobility.
Blue Mobility is met z’n blauwe fietsen sinds 2011 actief in Antwerpen en rapporteerde al die tijd een gestage groei. Dat is, dames en heren, omdat ze kwaliteit leveren. En dat is ook omdat deelmobiliteit ingeburgerd is in Antwerpen.
De Blue-Bikes zijn door hun opzet en keuze van locaties een belangrijk puzzelstuk voor de mobiliteit in Antwerpen, met name voor de pendelaars. Die kan aansluitend op zijn verplaatsing met tram, trein of bus voor zijn last mile terugvallen op de fietsen van Blue-Bike.
Mijn dank dus aan het team van Blue-Bike voor hun bijdrage aan de Antwerpse modal shift.
Vandaag hebben we twee keer nieuws:
– voortaan vindt u ook Blue Bikes in de stations van Ekeren, Noorderdokken en Luchtbal (voordien al in Centraal Station, Berchem
en Antwerpen-Zuid)
– het aanbod fietsen dus wordt gepimpt: de Blue-Bikes worden Smart Blue-Bikes.
Zo meteen zal Anne Coppens van Blue-Bikes uit de doeken doen wat dat precies inhoudt.
Eén en ander gebeurt dankzij de samenwerking van Blue-Bikes met Slim Naar Antwerpen.
In 2019 schreef Slim naar Antwerpen een projectoproep uit, op zoek naar innovatieve mobiliteitsoplossingen in de Antwerpse regio, met name in het hindergebied van Oosterweel. Die werken beginnen zich nu echt te laten voelen, vanaf vandaag iets verderop aan de Groenendaallaan in Merksem, om de hoek bij station Luchtbal.
Blue Mobility kwam met de Smart Blue-Bikes als 1 van de winnaars uit de bus.
Slim naar Antwerpen trekt daarvoor 50.000 euro uit. De helft daarvan kan Blue-Bike aanwenden voor het tijdelijk verlagen van hun tarieven. Een mooie korting om mensen aan te zetten de slimme deelfietsen te leren kennen…
De andere helft van dat bedrag moet Blue-Bike aanwenden voor integratie met MaaS-spelers, om het gebruik te faciliteren, en samenwerking tussen mobispelers aan te moedigen.
Samen sterker, samen slimmer, dames en heren.
Ik wens Blue-Bike vele succes met deze introductie, hier en nu met deze primeur voor Antwerpen, en later in het hele land.
En dan geef ik nu graag het woord aan Anne Coppens van Blue-Bike.
—
(persbericht)
Blue-bike lanceert slimme fietsen en 4 nieuwe Antwerpse locaties
28 april 2021
Blue-bike, het Belgische deelfietsensysteem dat nu aan 72 trein-, tram-, busstations en park-and-rides te vinden is, lanceerde vandaag een nieuw slotsysteem. Het gaat om een ‘slim slot’ op de fietsen dat je kan openen met een chipkaart of een app. Antwerpen krijgt daarmee de primeur: het zijn de eerste Blue-bikes in België met de nieuwe technologie. De stad kreeg er bovendien vier nieuwe locaties voor de blauwe deelfietsen bij, namelijk aan de stations Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Noorderdokken en twee aan het station van Ekeren. Gebruikers krijgen tijdelijk een korting om de nieuwe fietsen en locaties te ontdekken.
Het Blue-bikesysteem werkt met een jaarlijks lidmaatschap van 12 euro en een prijs per rit. De leden kunnen vandaag op 72 locaties (de vier nieuwe meegeteld) in België de tweewielers ontlenen via een sleutelautomaat. “Onze sleutelautomaten bewijzen al 10 jaar hun robuustheid. Maar ook Blue-bike innoveert en maakt gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden. Dankzij de slimme sloten zullen we bijvoorbeeld snel fietsen kunnen installeren op nieuwe locaties, zoals mobiliteitsknooppunten”, vertelt Anne Coppens, directeur van Blue-mobility.
Eenvoudig ontlenen via chipkaart of app
Het nieuwe slot heeft een gps-module en is eenvoudig contactloos te openen met een Blue-bike- of MoBIB-kaart. Maar je kan evengoed de QR-code scannen met de Blue-bikeapp. Die grotere keuze verlaagt de drempel voor gebruik en verbetert de gebruikerservaring.
Er is een afgebakende parkeerzone. Wanneer de klant het slot vergrendelt in die parkeerzone, eindigt de rit automatisch.
Antwerpen krijgt primeur en telt nu zeven Blue-bikelocaties
Blue-bike rolt haar slimme technologie voor het eerst uit in Antwerpen, en koppelt dat aan de opening van vier nieuwe fietsontleningsstations. Tot vandaag kon je in de stad al op drie locaties de blauwe deelfietsen ontlenen: aan de stations Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Zuid. Om ook het noorden van de stad beter te bedienen en reizigers een vlot alternatief te bieden met het oog op de (nakende) werken aan de Oosterweelverbinding op rechteroever, openen daar nu vier nieuwe locaties. Namelijk aan de stations Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Noorderdokken en twee aan het station van Ekeren. Ze zijn allevier strategisch gelegen aan de fietssnelweg F14 (Antwerpen-Essen) en op fietsafstand van heel wat bedrijven. Zo willen Blue-bike en de stad Antwerpen pendelaars stimuleren om zich duurzaam te verplaatsen. Ook bezoekers van Ekeren en Merksem zullen zich vlotter en multimodaal kunnen verplaatsen.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Blue-bike is een belangrijk puzzelstuk voor de Antwerpse mobiliteit. Een pendelaar kan er aansluitend op de trein, tram of bus perfect zijn laatste kilometers naar het werk mee afleggen. Met de introductie van de slimme sloten verhoogt Blue-bike het gebruiksgemak voor de fietser, en met de nieuwe locaties in het noorden van de stad werkt het actief mee aan de modal shift voor Antwerpen. Zo wordt ook de haven – met in het bijzonder het bedrijventerrein Luithagen en de omgeving Noorderlaan – een stuk vlotter bereikbaar.”
Voordeliger tarief om nieuwe locaties te ontdekken
De uitbreiding van de blauwe deelfietsen in Antwerpen is een van de negen geselecteerde projecten van de projectoproep 2019 voor mobiliteitsaanbieders van Slim naar Antwerpen. Meer informatie staat op www.slimnaarantwerpen.be/mobiliteitsaanbieders.
Slim naar Antwerpen komt daarbij tijdelijk tegemoet in de ritprijs met een slimme Blue-bike op de nieuwe locaties, en ook de Vlaamse overheid legt 1 euro per rit bij. Hierdoor zakt het tarief van 3,15 naar 1,15 euro per rit van maximaal 24 uur. Die mooie korting moet de drempel verlagen om de slimme deelfietsen uit te proberen. Het voordelig tarief geldt zolang de voorraad strekt of tot uiterlijk 15 november 2022.
De totale toelage voor Blue-bike binnen deze projectoproep bedraagt 50.000 euro. De helft wordt gebruikt om het tarief tijdelijk te verlagen. De andere helft dient voor de integratie met Mobility-as-a-Service spelers. Zo kunnen de deelfietsen nog beter aangeboden worden aan reizigers en pendelaars. Blue-bike wordt vandaag al aangeboden via Olympus Mobility, Vaigo, Mobiflow en de mobiele app van KBC-bank. Er zijn ook gesprekken met Be-Mobile (4411), MaaS Global en Skipr.
Ethias trotse partner van Blue-bike
Ook voor Ethias, structurele partner van Blue-bike, is dit een heuglijk moment. Benoït Verwilgen, Vice-CEO van Ethias: “Ethias wil als bedrijf CO2-neutraal zijn tegen 2030. Onze belangrijkste ambitie is om een nog betere dienstverlening te bieden, maar dan zonder brandstoffen van fossiele oorsprong. We motiveren onze medewerkers om te pendelen met openbaar vervoer en Blue-bike. Voor ons is dat een essentieel onderdeel om de modal shift te behalen. Net daarom zijn wij een trotse partner van Blue-bike.”
EINDE PERSBERICHT