(persbericht)
Stad Antwerpen zette de voorbije jaren hard in op de transformatie van mobiliteit in de stad. Uit mobiliteitsdata van de afgelopen 10 jaar blijkt duidelijk dat die aanpak vruchten afwerpt. Monitoring en evaluatie zijn daarbij van cruciaal belang. De komende jaren wil de stad blijven inzetten op een datagestuurde mobiliteitsaanpak.
De evolutie van de mobiliteit in de stad tijdens de afgelopen 10 jaar kan ons veel leren over hoe Antwerpen zich moet klaar maken voor de toekomst. Reizigers verplaatsten zich de voorbije jaren steeds vaker met de fiets, de trein en met deelmobiliteit. In 2020 telde Antwerpen 27% meer fietsers tegenover 2015 en 21% meer instappende treinreizigers tussen 2014 en 2019. De afgelopen jaren kreeg de stad er ook extra openbaarvervoeroplossingen bij zoals een waterbus, een fietsbus en een veer aan Sint-Anna. Ze kenden van bij de start succes. Het aantal deelmobiliteitsaanbieders en -voertuigen nam vanaf 2017 sterk toe. In 2020 zorgden die voor meer dan 5 miljoen ritten. Op de grote Antwerpse invalswegen richting stad wordt al enkele jaren een daling gemeten van het aantal auto’s dat Antwerpen binnenrijdt.
De effecten op de modal split, de onderlinge verhouding tussen verschillende vervoersmodi, liggen in dezelfde lijn. Het gebruik van de auto is voor woon-werkverplaatsingen met 15,6% gedaald tussen 2010 en 2020. Het fietsgebruik is dan weer gestegen met 8,8% en wordt ook voor langere trajecten een populair alternatief.
Het volledige datarapport met de belangrijkste mobiliteitscijfers van de afgelopen 10 jaar is online beschikbaar op mobiliteitstrends.slimnaarantwerpen.be.