(persbericht)
MoMu ‘Fashion Balls’: modecultuur doorheen de hele stad
Op een vijftal outdoor-locaties in het centrum van Antwerpen zullen de ‘Fashion Balls’ deze zomer verschijnen en rondreizen. Deze kleurrijke ballen worden in verschillende formaten geïnstalleerd op iconische locaties in de stad in samenwerking met Kunstenlab. Iedereen die wil, kan erin plaatsnemen en zo de illusie creëren gekleed te zijn in een reuzenrok. Een speelse invite om een foto te maken en te delen, met Antwerpen als unieke achtergrond. Walter Van Beirendonck, hoofd van de Modeafdeling bedacht op vraag van MoMu het idee en concept voor deze mode-landmark in de stad.
Walter Van Beirendonck: “We maakten het interactief en hopen dat iedereen op deze manier geprikkeld wordt selfies te nemen met de stad als backdrop. Het is een project dat zeer toegankelijk is – daarom maakten we de ‘Fashion Balls’ in allerlei formaten. Dit project zal zowel de internationale modefans als toevallige passanten aanspreken om mee te doen.”
‘Fashion Balls’ omvat daarnaast ook een performance-luik waarbij de ballen vanaf 5 augustus op één plek, de De Gerlachekaai, zullen opgesteld staan. Studenten van de Modeafdeling ontwierpen onder leiding van de docenten coupe en Katarina Van Den Bossche originele outfits die bij specifieke ballen passen. Alle BA studenten konden voorstellen ontwerpen en uit de schetsen werden 10 looks geselecteerd die door Rosalinde Heerkens en Aurélie Callewaert van het Antwerpse patroon atelier Trois Quarts uitgevoerd werden.
De studenten zijn Margot Verstuyft (1BA), Ekaterina Sadovskaya (2BA), Tim Stolte (2BA), Igor Dieryck (3BA), Xin Huang (3BA), Luna Moraga Garcia (3BA), Danyao Jiang (3BA), Alise Anna Dzirniece (3BA) en Ching Lin Chen (3BA). Hun looks komen samen in een unieke performance en creeëren samen een groot ‘tableau vivant’. Via het scannen van een QR-code kan elke bezoeker aan de ‘Fashion Balls’ vanaf 23 augustus deze modefilm bekijken met de custom-geklede ballen in de hoofdrol, gefilmd door regisseur en fotograaf Bjorn Tagemose.
Nog vanaf 23 augustus zullen de ‘Balls’ stuk per stuk apart een nieuwe thuis krijgen op iconische locaties in de stad: Centraal Station, Operaplein, Meir, De Gerlachekaai, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en de Theodoor Van Rijswijckplaats voor het MoMu-gebouw. Via de QR-code en de app ontdek je alle locaties en wordt dit meteen een wandeling door de stad. Bezoekers hebben tot 29 november 2021 de tijd en kans om zich te hullen in de tongue-in-cheek creativiteit waar Antwerpen en haar mode-community zo bekend voor staan.
Directeur en hoofdcurator Kaat Debo : “De modeafdeling van de Academie is het kloppende hart van het Antwerpse modeverhaal, de plaats waar elk jaar opnieuw fantastisch modetalent afstudeert. Met de ‘Fashion Balls’ brengen we dit talent letterlijk naar de Antwerpse straten. Iedereen heeft het afgelopen jaar in isolement moeten werken, studeren, leven…Daarom wilden we een speels en positief project neerzetten, dat een gevoel van vrijheid geeft en dat de voorbijganger uitnodigt om te participeren.”
Schepen voor middenstand en toerisme Koen Kennis: ‘De ‘Fashion Balls’ kondigen op een speelse, creatieve manier de heropening van het Modemuseum aan, en daarmee ook een hele reeks activiteiten en evenementen rond mode die we vanaf september in Antwerpen plannen. Antwerpen is internationaal gezien een grote naam in de modewereld, en daar mogen we best trots op zijn.’