(toespraak bij start ‘De Grote Versnelling’ – persbericht zie onderaan)
Beste mensen allemaal,
Dank voor jullie komst, en welkom in Antwerpen!
Ze fietsen steeds meer, onze Sinjoren.
Ze doen dat recreatief én functioneel – in woon-werkverkeer met name.
Die scheiding hoeft helemaal niet absoluut te zijn.
In die zin onderschrijf ik helemaal de doelstellingen van De Grote Versnelling (ik citeer uit het persbericht):
‘Het verbinden van het functionele en recreatieve fietsverkeer’
En
‘Via deze campagne beogen we ook op langere termijn samenwerkingsverbanden tussen mobiliteitsdiensten en toeristische diensten’
Als schepen voor mobiliteit en toerisme zeg ik: dit klinkt mij als muziek in de oren.
Met de start van het WK Wielrennen binnen 2 weken zetten we Antwerpen als fietsstad internationaal nog eens in de verf.
En dan is er nu De Grote Versnelling. Antwerpen is er klaar voor.
Meer zelfs: dit stadsbestuur heeft enkele jaren geleden een groot verzet gestoken.
Antwerpen heeft voorsprong op andere regio’s in Vlaanderen.
Onze fietsinfrastructuur is mee van de beste ter wereld. Ik verzin dat niet, ik lees dat in verschillende internationale lijstjes.
We breiden die fietsinfrastructuur constant en planmatig uit, werken missing links weg, we upgraden waar nodig.
We investeren als stad niet alleen in infrastructuur, we sensibiliseren ook – nog iets dat we herkennen in het opzet van De Grote Versnelling.
Sensibiliseren doen we als stad proactief.
Met het team van SnA hebben we een strategie ontwikkeld die we de ‘werkgeversaanpak’ noemen. Onze bereikbaarheidsmanagers stappen zelf af op bedrijven om hen te helpen hun mobiliteit te helpen verduurzamen.
Enkele cijfers:
– de voorbije jaren legde Slim naar Antwerpen contacten met 248 in Antwerpen gevestigde bedrijven
– 113 werkgevers maakten kennis met de Mobilotheek, 3700 werknemers namen deel.
– 30% van de werknemers geeft aan het geteste vervoersmiddel te hebben aangekocht
Sensibilisering is een werk van lange adem, maar we hébben een lange adem.
Uit een bevraging van SnA blijkt dat tegenover 2016 maar liefst bijkomend 26% van de Antwerpse werknemers de auto voortaan laat staan voor woon-werkverkeer.
Antwerpen krijgt daarvoor erkenning, dames en heren.
SnA won in 2019 de Civitas Award, een prestigieuze onderscheiding op het vlak van duurzame mobiliteit. Ik krijg geregeld ook vragen om onze mobiliteitsaanpak toe te lichten, ook van andere Vlaamse steden.
Vlaanderen mag in ons wiel kruipen, we nemen graag de leiding.
Dames en heren, ik maak graag verdere afspraken met u.
Tijdens de Week van de Mobiliteit organiseert SnA het netwerkevent ‘Slimmer woon-werkverkeer en hybride werken’.
Dit is een gratis event voor bedrijven en organisaties, en gaat door op 16 september 2021 in The Beacon, van 16 tot 18 uur.
En dan wil ik ook graag de aandacht vestigen op de fiets waarmee ik me naar hier verplaatst heb.
In 2022 rollen we in de Vervoerregio Antwerpen een gigantisch netwerk uit van e-bikes, dat 1650 fietsen zal dat tellen. U hoort het goed: 1650 e-bikes.
Dat wordt een netwerk voor 1,1 miljoen inwoners, 32 steden en gemeenten die samenwerken aan wat je zou kunnen noemen De Grote Sprong Voorwaarts voor woon-werkverkeer.
En dat alles tegen de achtergrond van De Grote Verbinding, het grote stadsvernieuwingsproject met de Oosterweelverbinding, de Ringparken en de Scheldebrug, waarmee we de stad leefbaarder, bereikbaarder, welvarender dan ooit willen maken.
Ik denk dat we kunnen spreken van De Grote Voorsprong, dames en heren.
U merkt het: in Antwerpen denken we graag groot.
Niet alleen omdat we dat aan onze status verplicht zijn, ook omdat we ervan overtuigd zijn dat we daarmee goed doen.
De Grote Versnelling heeft aan Antwerpen een stevige partner.
——
PERSBERICHT
Recreatieve fietsroutes zorgen ook voor veilig en snel woon-werkverkeer op de fiets
Fietsdeal ‘Verknoopt naar het werk’ zet troeven recreatieve routes in de kijker
Het verbinden van het functionele en recreatieve fietsverkeer is één van de hoofddoelstellingen van De Grote Versnelling. Wie tijdens het weekend fietst, kan dat ook tijdens de week naar het werk en omgekeerd.
Via de fietsdeal ‘Verknoopt naar het werk’ verbinden we het bestaande netwerk aan (recreatieve) fietsknooppunten en recreatieve fietsroutes met verschillende bedrijven(zones).
Via tijdelijke bewegwijzering naar bedrijven, vertrekkende vanuit het recreatieve fietsnetwerk, doen we zo bij recreatieve fietsers de reflex ontstaan dat ze ook met de fiets naar het werk kunnen en dat ze in veel gevallen van dezelfde recreatieve fietsroutes gebruik kunnen maken. Deze recreatieve fietsroutes zijn veilige en aangename routes en kunnen wegens hun directe verbinding de fietsende werknemers ook snel op hun werk brengen.
We brengen de bewegwijzering aan tijdens de maand september op het grondgebied van de WK Wielrennen-steden (Leuven, Antwerpen, Brugge, Knokke-Heist).
De bewegwijzering is nu in eerste instantie tijdelijk (tot na het WK), maar via deze campagne beogen we ook op langere termijn samenwerkingsverbanden tussen mobiliteitsdiensten en toeristische diensten met het oog op een onderlinge versterking van elkaars netwerken en communicatie.
Deze campagne loopt in samenwerking met bedrijven die deelnemen aan Bike to Work / Bike for Life, het actieprogramma van de Fietsersbond om fietsgebruik naar het werk structureel te verankeren en uit te breiden (www.biketowork.be).
Wies Callens, woordvoerder Fietsersbond vzw: “Fietsgebruik kan en moet omhoog. Alle middelen daartoe zijn welkom. Door potentiële fietsers naar het werk te wijzen op de mogelijkheden van recreatieve routes, zetten we hen op weg naar een duurzaam en veilig woon-werkverkeer. Deze fietsdeal kadert eveneens in onze lopende campagne Bike for Life waarbij we een maand voor het WK Wielrennen inzetten op functioneel fietsen naar het werk.“
Via deze campagne realiseren we:
- Dat werknemers worden geholpen een veilige en ontspannen route naar het werk te vinden, via autoluwe wegen. Dit draagt bij aan de (geestelijke) gezondheid van werknemers, verlaagt de parkeerdruk bij het bedrijf en zorgt voor meer duurzame verplaatsingen.
- Dat recreatieve fietsers zich ervan bewust worden welke bedrijven(zones) er in de buurt liggen. Het is dus tevens een sensibiliseringscampagne voor het grote publiek, en brengt het recreatief fietsen en functioneel fietsen letterlijk samen. In het weekend kan je met andere woorden zien dat je ook tijdens de week met je fiets naar het werk kan pendelen.
Lydia Peeters, Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken: “In het verkeersveiligheidsplan trek ik resoluut de kaart van de actieve weggebruikers. Door recreatieve fietsroutes in te schakelen voor het woon-werkverkeer kunnen we het nog veiliger maken voor fietsers. De Grote Versnelling zet in op verbinding en versterking tussen vele actoren. Deze fietsdeal past perfect in onze doelstelling om recreatief en functioneel fietsen nauwer bij elkaar te laten aansluiten”.
Luk Lemmens, gedeputeerde Provincie Antwerpen bevoegd voor Mobiliteit: “Provincie Antwerpen heeft een ruim netwerk van functionele en recreatieve fietsroutes. Toerisme Provincie Antwerpen analyseerde de voorbije fietszomer met behulp van digitale tellers, verspreid over het fietsknooppuntennetwerk in de provincie. Hoewel de natte zomer voor een dipje zorgde, blijken de recreatieve fietsroutes het goed te doen. Daarom blijft de provincie Antwerpen inzetten op kwaliteitsverbetering en nieuwe initiatieven als de icoonfietsroutes. Met deze fietsdeal worden de troeven van de recreatieve fietsroutes voor veilige en snelle fietsverbindingen extra in de kijker gezet. Niet enkel via onze fietsostrades maar ook via het recreatieve netwerk kunnen werknemers snel en veilig tot op hun werk fietsen.”
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit Stad Antwerpen: “In Antwerpen verkiezen al heel wat werknemers voor de fiets voor hun woon-werkverkeer. Uit een bevraging van Slim naar Antwerpen blijkt dat ten opzicht van 2016 bijkomend 26% van de Antwerpse werknemers de auto voortaan laat staan om te pendelen. Dat heeft te maken met onze investeringen in infrastructuur, maar ook met onze proactieve benadering van bedrijven en hun personeel. De Stad Antwerpen steunt werknemers die de auto thuislaten en de fiets naar het werk nemen zolang hun route door het Antwerpse hindergebied loopt (Antwerpen en Zwijndrecht). In 2022 verwachten we bovendien de uitrol van een gigantisch netwerk van 1650 e-bikes in de Vervoerregio Antwerpen. Ook dat moet een grote boost geven aan de Antwerpse modal shift.
Perscontact fietsdeal ‘Verknoopt naar het werk’:
Wies Callens – woordvoerder Fietsersbond vzw – 0478 54 64 52
Dirk Vermeiren – woordvoerder Koen Kennis, schepen voor mobiliteit Stad Antwerpen – 0477 234 764
Luk Lemmens – gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit Provincie Antwerpen – woordvoerder Faye Van Impe – 0486 604 602