(toespraak bij toelichting programma Antwerpen Shift 2022 – persbericht onderaan)
Beste medewerkers van de pers,
Welkom op het persmoment voor de 20ste editie van ‘Antwerpen Shift’, voorheen bekend als ‘Antwerpen Autovrij’.
Een woordje van dank aan de mensen die dit mogelijk maken en het beste van zichzelf geven om dit evenement in goede banen te leiden.
De 20ste editie, inderdaad.
Toen ik vorig jaar vooruit keek naar deze feesteditie, nam ik me voor eens in kaart te brengen hoe de mobiliteit de voorbije 2 decennia in Antwerpen geëvolueerd is.
Zelfs in de 15de eeuw was Antwerpen al een hub, al noemden we dat toen nog niet zo.
Wat destijds een komen en gaan van mensen en goederen in de bocht van de Schelde was, is uitgegroeid tot een wereldhaven die half West-Europa bedient. Tegelijkertijd zijn we uitgegroeid tot een megaverkeerswisselaar in 1 van de dichtst bevolkte stukjes op de planeet, 1 van de meest welvarende stukjes ook.
Elk voordeel heeft een nadeel, zei Johan Cruijff, en dat geldt ook voor Antwerpen. Onze ligging, ons economisch gewicht, onze historische groei, speelt ons parten op het vlak van mobiliteit.
We botsen op onze grenzen. Dit stadsbestuur probeert die grenzen verleggen. Stilstand betekent immers achteruitgang.
Een aantal zaken zijn de afgelopen twee decennia niet veranderd.
Ons openbaar vervoer blijft een zorgenkind.
De Antwerpse Ring slibt nog al te vaak dicht, maar daar werken we aan oplossingen, en die implementeren we ook.
Maar niet alles is kommer en kwel.
De deelmobiliteit maakt dat we meer dan ooit keuze hebben in vervoermiddelen.
De technologie helpt ons de juiste keuzes te maken.
Keuzes om ons duurzamer te verplaatsen.
Keuzes om ons veiliger en sneller te verplaatsen.
En er is nog meer goed nieuws: de verkeersinfrastructuur rond Antwerpen krijgt eindelijk een upgrade, op maat van verschillende verkeersdeelnemers, aangepast aan de noden van vandaag en de uitdagingen van de toekomst.
Antwerpen gaat daarbij bewijzen dat bereikbaarheid en leefbaarheid geen communicerende vaten zijn, maar elkaar versterken.
Ons doel: een modal shift voor Antwerpen.
En zo weet u meteen waarom we twee jaar geleden besloten de naam ‘Antwerpen Autovrij’ te veranderen in ‘Antwerpen Shift’. We willen mensen laten proeven van de alternatieven voor de auto.
Dames en heren, vandaag kondigen we dus de 20ste editie aan.
Op zondag 18 september maken auto’s in Antwerpen plaats voor fietsers, voetgangers en andere slimme vervoersmiddelen.
Speciaal voor deze feesteditie worden ook de Leien autovrij gemaakt van het Operaplein tot aan de Stoopstraat. Bovendien kan je de mobiliteit van de toekomst ontdekken via een testrit in een zelfrijdend busje.
Antwerpen Shift werkt ook samen met heel wat mobiliteitspartners. Zij zetten hun beste beentje voor: je kan voertuigen testen en informatie krijgen over hun aanbod, vaak op een originele en speelse manier. Tenslotte zijn er ook leuke extra activiteiten, die zorgen voor een gevarieerde dag.
Antwerpen Shift zet je bovendien in beweging: al fietsend ontdek je de stad van vroeger, vandaag én morgen.
Dames en heren, ik kijk nu al uit naar de 30ste jaargang.
Ik geloof vast dat we dan dat we behalve wat ouder en wijzer, ook mobieler zullen zijn geworden. Dank.
—
PERSBERICHT
Twintigste editie van Antwerpen Shift
Jubileum met aantal extra’s
Op zondag 18 september maakt de stad haar centrum voor de twintigste keer autoluw. Auto’s maken op die dag plaats voor fietsers, voetgangers en andere slimme vervoersmiddelen. Bezoekers ontdekken er in een gezellige sfeer heel wat mobiliteitsmogelijkheden. Speciaal voor deze feesteditie zullen ook de Leien ter hoogte van het centrum worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, en zullen twee zelfrijdende busjes langs de Scheldekaaien rijden.
Antwerpen maakt zijn binnenstad autoluw op zondag 18 september van 10 tot 18 uur. Het gaat om het gebied tussen de Amsterdamstraat – Londenstraat, Leien, Jan Van Gentstraat – Waalsekaai – Scheldestraat, en Scheldekaaien. De kaaien in die zone worden ook grotendeels autoluw. Bovendien geeft de stad speciaal voor deze twintigste editie ook een deel van de Leien ter hoogte van het centrum aan het niet-gemotoriseerd verkeer. Het gaat om meer dan 700 meter, van het Operaplein tot aan de Stoopstraat.
Antwerpen Shift brengt een programma boordevol informatie, testparcours en interessante kortingen bij 25 mobiliteitsaanbieders.
Nog een nieuwigheid voor deze feesteditie zijn de zelfrijdende busjes op de Scheldekaaien, waarop iedereen welkom is voor een testritje. Daarnaast zijn er heel wat leuke en sportieve randactiviteiten zoals de 02Run op de Leien, spelletjes en wedstrijden op het Operaplein, een tienduizend stappenwandeling in de binnenstad, en een fietstocht langs veel groen en verschillende stadsontwikkelingsprojecten. Bovendien kunnen bewoners die in de autoluwe zone wonen een rommelmarktstandje plaatsen voor hun eigen woning.
Op die zondag is er overigens nog heel wat te beleven in de binnenstad. Bezoekers kunnen zich laten betoveren door circusvoorstellingen van Sinjor Circo of het kinderkunstenfestival Bruist, cultuur opsnuiven op de Antwerpse daken tijdens DAKkan, plantaardig lekkers proeven aan de Langste Veggietafel of genieten op het grootste terras van ’t Zuid tijdens Zuiderburen.
Slim naar Antwerpen Shift
Helemaal in het teken van Antwerpen Shift roept de stad bezoekers op om zeker slim naar autoluw Antwerpen te komen: te voet, met de fiets, deelmobiliteit, het openbaar vervoer, of vanaf een park-and-ride (P+R). Tijdens Antwerpen Shift kunnen bezoeker zelfs gratis de bus of tram nemen aan P+R Linkeroever, Luchtbal of Merksem.
Alle informatie over het evenement en de bereikbaarheid is te vinden op www.antwerpenshift.be.