(woordje ter gelegenheid van de verkoop van de 20 miljoenste diamant praline van chocolatier Del Rey – persbericht zie onderaan)
Beste aanwezigen,
Er zijn zo’n paar zaken die onlosmakelijk verbonden zijn met Antwerpen. Het Bolleke, de Velokes, de haven, Rubens, Antwerpse Handjes, de Strangers, de kathedraal, den Beerschot en natuurlijk ook diamant.
Er zijn ook een aantal Antwerpse handelszaken die een begrip zijn in de stad en ver daar buiten. Ze blinken uit in hun vakgebied, zijn uniek in hun aanbod en uitstraling.
Del Rey is daar 1 van.
Dit soort zaken moeten we koesteren, en zeker familiezaken – want ook dat is een kenmerk van Del Rey.
Dat we hier nu te gast zijn in deze salons heeft een goede aanleiding: de verkoop van 20 miljoen chocolade diamanten, 15 miljoen alleen al in Japan.
Fenomenaal, en ik wil de familie Proot hiervoor feliciteren en danken.
Feliciteren met hun zakelijk instinct en hun schitterende product. Een product dat letterlijk naar meer smaakt. Zo meteen zal u horen dat de productlijn nog uitgebreider wordt.
Ik ben ook dankbaar. Dankbaar omdat Del Rey de naam van onze koekenstad wereldwijd op de kaart zet.
De beste reclame is mond aan mondreclame, wél dit is mond aan mondreclame in de meest letterlijke betekenis van de uitdrukking.
Ik hoor ook dat de opvolging al klaar staat, en dat is geweldig nieuws.
Daar doet u mij, en met mij zovele klanten, een groot plezier mee.
Dank!
PERSBERICHT
Chocolatier DelReY maakt 20 miljoenste diamant praline
Op dinsdag 28 februari om 13u heeft zal chocolatier DelReY in aanwezigheid van schepen van middenstand van de stad Antwerpen Koen Kennis de 20 miljoenste diamant praline vervaardigd.
Nadat DelReY Japan veroverde met zijn diamant pralines, zijn ze ervan overtuigd dat ook de Antwerpenaar “zot” zal zijn van hun nieuwe diamant pralines.
Big in Japan
DelReY verkoopt 900.000 diamant pralines per jaar in Japan, het merendeel daarvan tijdens de Valentijnsperiode. Ze hebben 2 winkels in uptown Tokio, maar tijdens de Valentijnsperiode komen daar 75 pop ups bovenop verspreid over heel Japan. Dat is DelReY in Japan in cijfers. Maar de anekdotes die Bernard Proot weet te vertellen over Japan spreken nog veel meer tot de verbeelding. “Op een gebouw in Tokio hing plots een banner van 6 verdiepingen hoog waarop een model onze diamanten aanprees. En het was niet eens onze banner maar reclame voor de Chocolat Promenade in de Valentijnsperiode.” De Japanners zijn echt gek op de DelReY diamantjes en de chocolatiers genieten er een sterrenstatus. Als Bernard of zijn zoon Jan de filialen in Japan bezoekt in de periode van Valentijn, wordt er een grote foto van hen in de etalage gezet met het tijdstip erop dat zij aanwezig zullen zijn. Dan staan de mensen in een lange wachtrij aan te schuiven om hun doosje diamant pralines te kopen, te laten handtekenen en een foto met één van hen te nemen.
Het succesrecept
Wat is het geheim van het succes van DelReY in Japan? Japanners zijn dol op Belgische chocolade en houden van kwalitatieve luxe. Dat DelReY een zeer hoogstaande kwaliteit van pralines aanbiedt in de vorm van een diamant, wellicht wereldwijd hét opperste symbool van luxe, is voor hen het summum. Toch is dit eerder een ‘toevalstreffer’ geweest, want de vorm, de diamant, werd niet speciaal voor de Japanse markt ontwikkeld. Die diamantvorm heeft Bernard Proot bedacht in 2003, de smaken werden op punt gezet door chef Gunther van Essche. Bernard en zijn echtgenote Anne Seutin, die verantwoordelijk is voor de verkoop, vonden dat die vorm van praline niet kon ontbreken in het ruime praline assortiment van DelReY omdat de winkel en het atelier sinds het ontstaan van DelReY midden in de diamantwijk van Antwerpen gevestigd zijn. “Toen de diamant pralines een jaar later geïntroduceerd werden via onze eerste winkel in Japan bleek het daar meteen een schot in de roos. Daarop hebben we gretig ingespeeld met aangepaste verpakkingen en smaken voor de Japanse markt met het huidige succes tot gevolg. Doorheen de jaren hebben we heel wat smaken ontwikkeld voor de Japanse markt want daar verkopen we elk jaar 4 andere smaken dan het jaar ervoor.”
Diamantstad Antwerpen
Vorig jaar besloot Bernard om een selectie te maken uit die succesvolle recepten van de verschillende diamant pralines die ze ooit hadden ontwikkeld voor Japan. Die uitgebreide Diamant Collectie werd door Anne voorzien van een aangepaste luxeverpakking in diamant vorm en gelanceerd in hun thuisbasis, diamantstad bij uitstek! Dit viel meteen in de smaak bij vele diamantbedrijven in de buurt en zo komt het dat de 20 miljoenste diamant praline hier in Antwerpen zal gemaakt en geconsumeerd worden! Na de gekte in Japan, hoopt DelReY de Antwerpenaar even zot te krijgen van hun diamantjes.
Zot van A
Of de liefde wederzijds is, zal blijken, maar dat de familie Proot, de zaakvoerders van DelReY “zot zijn van Antwerpen”, dat staat vast. Toen zich jaren geleden een schaalvergroting opdrong van het atelier en de winkel, had het wellicht makkelijker geweest om buiten het centrum een grotere locatie te kopen, maar Bernard en Anne verkozen om te blijven waar DelReY ontstaan is en geduld te oefenen tot ze daar konden uitbreiden. DelReY is een monument en dat moet daar blijven, vinden ze. En ook met de toekomst van dat monument lijkt het snor te zitten, want inmiddels worden zoon Jan en dochter Julie klaargestoomd voor de opvolging. Jan heeft zijn vakkennis inmiddels meer dan bewezen en is sinds 2018, net als zijn vader, lid van Relais Desserts, het selecte clubje van de honderd beste patissiers ter wereld. Jan neemt de operationele leiding voor zijn rekening, Julie en mama Anne Seutin zorgen voor het vermarkten van de producten en papa Bernard overschouwt het geheel. De fans kunnen op hun 2 oren slapen: DelReY is future proof!
‘Als Antwerpse schepen voor middenstand en toerisme kan ik alleen maar trots zijn op zulke succesverhalen’, klinkt het uit de mond van Koen Kennis. ‘DelRey is een geweldige ambassadeur voor Antwerpen, en voor wat onze stad bekend maakt. Dat het bovendien om een familiebedrijf gaat en de opvolging klaar staat, maakt het verhaal extra waardevol. Kwaliteit drijft altijd boven.’