(persbericht)
Voor betere circulatie en hogere verkeersveiligheid
Met een aantal aanpassingen op het kruispunt van de Drink met de Turnhoutsebaan in Borgerhout investeert de stad dit najaar in een betere doorstroming van en naar de Turnhoutsebaan en een hogere verkeersveiligheid. Ook op de hoofdbaan zelf, ter hoogte van de haltes en de Drink en de Eliaertsstraat, zullen aanpassingen gebeuren.
Op het kruispunt Drink met de Turnhoutsebaan wordt de bestaande tram-bushalte Drink aan de pare zijde verplaatst naar vóór het kruispunt met de Eliaertsstraat, richting huisnummer 114-136, in functie van links- en rechtsafslaande bewegingen vanuit Drink.
De buurten ten noorden van de Turnhoutsebaan hebben relatief weinig buurt- of wijkstraten die aantakken op die hoofdbaan, waardoor gemotoriseerd verkeer weinig mogelijkheden heeft richting het hoofdwegennet. Dankzij het verplaatsen van de bushalte wordt de linksafslagbeweging vanuit Drink naar de Turnhoutsebaan mogelijk wat voor een nieuw volwaardig T-kruispunt zorgt. Daardoor krijgen de buurten een extra aantakking op de hoofdbaan en zal het verkeer zich in de wijk meer verspreiden richting Turnhoutsebaan en dus minder pieken op andere plaatsen. Het kruispunt wordt zo heraangelegd dat er een conflictvrije regeling voor overstekende voetgangers geldt.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: ‘We realiseren hier een win-win voor alle verkeersdeelnemers, én voor de verkeersveiligheid, én voor een vlottere doorstroming op de Turnhoutsebaan én voor een betere ontsluiting van de straten die erop uitgeven. Dat moet de verkeersdruk in een aantal van die straten, zoals de Borsbeekstraat, naar beneden halen. Tegelijk krijgen ook de gebruikers van bus en tram een beter uitgeruste halte.‘
Ontharding en verkeersveiligheid
Dankzij deze aanpassingen zal er waar mogelijk extra onthard kunnen worden. Verder wordt op de Turnhoutsebaan een bijkomende laad- en loszone voorzien.
Voor de aanpassingen zullen vijf bomen gerooid worden op de Turnhoutsebaan en één boom in de Drink. Ter compensatie komen er wel twee bomen in Drink bij en in een latere fase, als de Turnhoutsebaan heraangelegd wordt, zullen extra bomen geplant worden.
Om de zichtbaarheid en dus de verkeersveiligheid te verhogen, zullen er ter hoogte van de nieuwe halte 12 parkeerplaatsen minder zijn dan voorheen.