(Onderaan mijn toespraak bij de ontvangst in het stadhuis van de ondernemers die hun concept uitprobeerden in The Box)
PERSBERICHT
Een bezettingsgraad in 2022 en 2023 van bijna 100 % bewijst dat The Box in Antwerpen een succes kan genoemd worden. 19 ondernemingen testten hun winkelconcept al uit in het instapklare handelspand in de Kloosterstraat. Eén onderneemster opent nu haar eigen winkel nadat ze eerst haar winkelconcept uitprobeerde in The Box in Antwerpen.
Op 24 november 2022 opende The Box Antwerpen in de Kloosterstraat met een eerste pop-upstore. Ondertussen is The Box – dat ook in verschillende andere Vlaamse steden te vinden is – een groot succes in Antwerpen.
Hoge bezettingsgraad
23 ondernemers gebruikten The Box of boekten het pand al om hun winkelconcept uit te testen. Met als gevolg dat de bezettingsgraad van het pand sinds de opening zo goed als 100 % is. Sommige ondernemers besloten al na een week uittesten om extra periodes bij te boeken.
Van interieur tot juwelen
The Box trekt verschillende ondernemers aan met een grote variatie aan concepten. 11 van de 23 ondernemers komen van buiten de provincie Antwerpen. 31 % van de ondernemers opende een winkel voor mode, 22 % voor interieur en decoratie en 12 % voor accessoires en juwelen.
Succesvolle doorstart en samenwerking
Een van de onderneemsters, Lien Van Berkel van Glint Fashion, besloot om na een succesvolle week in The Box van haar bijberoep haar hoofdberoep te maken en opent in september haar eigen winkel. Ze maakte bovendien gebruik van de coaching winkelinrichting en kostenbeheer die stad Antwerpen aanbiedt voor ondernemers in detailhandel en horeca. Ook de twee zussen/onderneemsters Véronique en Inne Meeusen van Gabian volgden een coachingtraject van de stad. Drie andere ondernemers leerden elkaar dan weer kennen via een netwerkavond en besloten samen in The Box te trekken in september.
Schepen voor middenstand Koen Kennis: “Hier zie ik het bewijs dat Antwerpen anno 2023 nog steeds die dynamische, aantrekkelijke winkelstad is, met een reputatie tot ver over de grenzen heen. Uit alle onderzoeken blijkt dat mensen eerst en vooral naar hier komen om te winkelen. Het publiek vindt hier de ondernemers, de ondernemers hun publiek.”
The Box Vlaanderen biedt in verschillende Vlaamse steden plug & play handelspanden aan waar (startende) ondernemers een winkel- of horecaconcept kunnen testen. In Antwerpen opende er eind vorig jaar een instapklaar pand in de Kloosterstraat. www.theboxvlaanderen.be
—————-
TOESPRAAK
Beste mensen allemaal,
Ik mag jullie hier verwelkomen in het prachtige decor van het stadhuis. U wet dat het recent gerenoveerd werd.
Als u tijdens de receptie zo meteen stiekem wil afdwalen kan ik u geen ongelijk geven. Geef uw ogen gerust de kost.
Dames en heren,
ik ben hier om jullie te bedanken. Dank voor het afgelopen jaar ondernemerschap.
Antwerpen is een ondernemingsvriendelijke stad. Dat zijn we altijd geweest.
Denk aan grote namen zoals Pieter Paul Rubens, Anthony Van Dyck, Jacob Jordaens, Christoffel Plantijn, later ook onze wereldbefaamde Antwerpse modeontwerpers, onze topchefs vandaag, …
Stuk voor stuk zijn het mensen die creativiteit en ondernemerschap combineren. Kunstenaars-entrepreneurs.
Dankzij hen staat Antwerpen op de wereldkaart als een ietwat eigenzinnige stad, een broeinest voor talent en ideeën.
Enter the Box.
Op 24 november vorig jaar was ik aanwezig op de opening van een eerste pop up store van The Box in de Kloosterstraat. Die werd ingevuld door MOMSTER, een concept rond hippe zwangerschapskledij.
Ik herinner me nog heel goed de babbel die ik had met Rebekka Jeurissen van MOMSTER. Ik weet niet of Rebekka hier is vandaag?
Rebekka is Gentse, en vertelde me min of meer dat ze ervaarde dat Antwerpen op retailvlak dichter bij New York ligt dan bij Gent.
Ik wil graag Frank Sinatra citeren uit ‘New York, New York’: if you can make it there, you can make it anywhere.
Wie Antwerpen kraakt, kraakt de toekomst.
Dat The Box vroeg of laat in Antwerpen zou neerstrijken stond in de sterren geschreven. Een incubator , een ‘doos’, instapklaar om nieuwe concepten uit te testen.
1 jaar geleden zei ik in mijn openingswoordje van MOMSTER het volgende:
‘’Ik zie the Box uitgroeien tot een vruchtbare voedingsbodem voor ontmoetingen, ideeën, concepten, initiatieven, ondernemingen. Een vliegwiel voor de Kloosterstraat, en wat goed is voor de Kloosterstraat is goed voor ’t stad.’
Dat bleek een mooie voorspelling.
Na MOMSTER kwamen:
– Manu en Eric van Yaru Maatkasten
- Veronique en Inneke van Gabian met keramiek en kaarsen. Dat was zo’n schot in de roos dat ze al gauw 2 maanden bij boekten op andere periodes in het jaar
- Lien van Berkel van Glint, die we zo meteen zullen horen.
- Charlotte en Katleen van kledingzaak Yannucci uit Turnhout.
- Zoe De Cock van Fin de Semaine met eigen ontwerpen en creaties van andere opkomende ontwerpers.
- Grecie van Innis met vintage kledij van Just Waldo.
- In augustus kregen we een aantal Amsterdamse ondernemers over de vloer, waaronder Ella Brouwer van El Residu en Donna Milo met lingeriemerk Semi/romantic.Deze laatste hebben aangegeven graag terug te komen volgend voorjaar.
- In augustus toverde Dirk Van Elslande The Box om tot de place to be voor pins en badges, helemaal in het teken van de Pride.
- Barbara met de exclusieve jurken van Atentiek Boutique deed ook haar eerste ervaringen op met een eigen winkel.
- Op dit moment wordt The Box ingevuld door Nicole, Bart en Steve. Je kan er terecht voor planten en om je vintage meubels te laten bekleden.
Ik denk niet dat ik daar een tekening bij moet maken. Hier zie ik het bewijs dat Antwerpen anno 2023 nog steeds die dynamische, aantrekkelijke winkelstad is, met een reputatie tot ver over de grenzen heen. Uit alle onderzoeken blijkt dat mensen eerst en vooral naar hier komen om te winkelen.
Het is fijn om te zien dat die liefde wederzijds is, en dat ondernemers die ‘uit The Box komen’ op zoek gaan naar een vaste vestiging in ’t stad.
Investdesk begeleidt hen daarbij, en weet ook: mijn deur als schepen voor middenstand staat altijd open.
Ik wil eindigen met een speciale vermelding voor Esther Vandebroeck van the Box, en voor Daan Janssens en Floor Peeters van onze dienst Ondernemen en Stadsmarketing om dit proces te begeleiden.
Ik kijk uit naar een verdere samenwerking.