(toespraak bij het bekendmaken van de start van de nieuwe werking van het Antwerp Convention Bureau, dat het zakelijk toerisme in Antwerpen zal promoten – persbericht zie onderaan)
Dames en heren,
Ik sta hier voor u met grote nieuwsgierigheid en enthousiasme.
Laat mij beginnen met dat enthousiasme.
Ik zie hier voor mij een heel gedreven community van professionals uit onze toeristische sector.
Op 11 oktober 2022 hielden we samen Antwerp & Partners Convention Bureau boven de doopvont in de Galapagoszaal van de Antwerpse dierentuin.
Daar sprak ik mijn volle vertrouwen uit in het team van APCB, onder leiding van Ruben en Tadeja. Een vertrouwen ook in de meetingindustrie in onze stad.
Vandaag zijn de mensen van APCB klaar met hun huiswerk.
Zo meteen krijgen we een presentatie te zien waarin ze dat huiswerk presenteren, met als kers op de taart: een nieuw logo.
Een nieuw logo dat er niet enkel voor de vorm komt.
Achter dat logo gaat een nieuwe dynamiek schuil. Grotere ambities. Internationale ambities.
Ikzelf ben ervan overtuigd dat Antwerpen alle troeven in handen heeft om een aantrekkelijke congresstad te zijn. Aan ons om die troeven goed uit te spelen.
Dat begint met samenwerking. Antwerp Expo, FMCCA, de Antwerpse Hotel Associatie, VOKA, de stad en Toerisme Vlaanderen, allemaal schrijven ze mee aan dit verhaal.
Kijk om u heen, naar de aanwezigen hier, naar de persoon links of rechts van u, voor of achter u: iedereen zit hier uit de liefde voor onze stad, vol goesting om goed te doen , business naar Antwerpen te brengen en steeds de klasse van Antwerpen uit te dragen.
Dames en heren,
Dit stadsbestuur wordt wel eens verweten teveel oog te hebben voor prestigeprojecten.
Mijn antwoord daarop is simpel:
als onze voorgangers niet groot zouden gedacht hebben,
dan zouden de kathedraal, het Vleeshuis, de Grote Markt met het stadhuis en de gildenhuizen er niet gestaan hebben.
Dan zouden we geen havenstad zijn maar een aanlegplaats,
Dan zouden we geen studenten uit de hele wereld aantrekken, en zouden we niet de beste winkelstad van het land zijn.
Dus JA, ik ben blij en trots met de recente realisaties in Antwerpen:
met de renovatie van de Handelsbeurs
met Het Steen als bezoekerscentrum en de cruiseterminal
trots op de grandeur en de faciliteiten van het Flanders Meeting & Convention Center,
trots op het Havenhuis
blij met de heropeningen van het KMSKA en het Modemuseum
blij met de 5 sterrenhotels in onze stad
trots op ons sterke retailaanbod
trots op onze vermeldingen in reisgidsen als culinaire bestemming.
En ik zal straks blij zijn met Smaakhaven, het Vlaams Culinair Centrum in het Loodswezen. Ik kijk uit naar de heropening van de Boerentoren.
Op de parking noemen ze dat misschien ‘dikke nekkerij’ , wij noemen dat A-typisch.
Die A staat niet voor arrogant, die staat voor Antwerps. Die staat voor Ambitieus en een aantrekkelijk ondernemersklimaat.
Wat onze tegenstanders prestigeprojecten noemen, noem ik opportuniteiten en welvaartcreatie.
Het is dat zelfbewustzijn, gecombineerd met onze werklust, dat van Antwerpen een welvarende stad maakte. Laat ons dat werk verder zetten.
Ik dank u.
—
PERSBERICHT
Antwerp Convention Bureau revealed its proactive international offering and brand at IBTM today.
Following an in-depth review and collaborative work with buyers, industry specialists, destination experts and marketers, Antwerp Convention Bureau has showcased its focus on the proactive development of international inbound conferences for the destination.
“When you come to Antwerp, the city is your venue. In Antwerp, you don’t just rent a venue or book a hotel, you embrace an entire city. Every street, park and restaurant becomes part of it. Thanks to the city’s intimate size, but also thanks to our welcoming and flexible mindset, congresses can resonate beyond the conference room,” said Tadeja Pivc Coudyser, CEO of Antwerp Convention Bureau during the preview of the city’s new international offering and brand at IBTM in Barcelona today.
Positioning itself as an intimate and versatile city with a focus on the delivery of custom-fitted event solutions, Antwerp aims to stand out from its competitors, as it makes the most of the fact that the city perfectly combines modern infrastructure, a compact and accessible offering and a rich history at the centre of world trade.
Using “The City is Your Venue” as the message for a core part of its future activity, The Antwerp Convention Bureau team will target international organisations looking to bring conventions, meetings and events to the city, with a particular focus on the association sector. In addition to proactively marketing the city, the team at the CVB will also support association and corporate organisers throughout the lifecycle of any event they bring to the Belgian city.
Pivc Coudyser continues: “Antwerp is a city that opens up easily for organisers and their delegates. It is versatile and adjustable, making sure visitors get to experience it in a way that is custom fitted to their needs. Antwerp never takes anyone for granted. Congresses, which are often meticulously prepared for years, matter more in Antwerp, because in Antwerp, they are not just another congress, they get to be the main event.”
Antwerp’s Vice Mayor, Koen Kennis commented: “This is an exciting time for our city, and it is great to see Antwerp Convention Bureau stepping forward and pushing our incredible destination so hard to the international business events sector. The concept that The City Is Your Venue perfectly suits our accessible, approachable and personal city and I look forward to working with the Convention Bureau team as they win more business for Antwerp over the months and years ahead.”
The preview was attended by representatives of leading associations from around the world as well as the international press. Gerard Lebeda, Secretary / Treasurer to the Board of Directors, International Society for Urban Health, who attended the launch, added: “Antwerp is a destination I have visited many times and I look forward to returning in the near future. It is a vibrant city with a great offering for the association and wider event markets. Antwerp’s plans to improve the city’s offering and its focus on providing a bespoke and personalised service will really help it stand out in a crowded market and I am sure their ongoing activity will reap considerable rewards.”
In the last year, Antwerp Convention Bureau has helped the city generate significant new conference and event business, including more than 20 large events (500 persons+) over the next three years, these will see more than 21,000 people visit the city.
Joining Antwerp Convention Bureau on their stand at IBTM were:
- A Room with a ZOO
- Botanic Sanctuary Antwerp
- FLI Group
- Handelsbeurs Antwerp
- Hilton Antwerp Old Town
- Radisson Blu Astrid Hotel Antwerp