Enkele dagen geleden kreeg Alexander D’Hooghe, de intendant van de Oosterweelverbinding, een uur lang het woord op Radio 1.
Bij Koben Ilsen in ‘Weet ik veel’ legde hij haarfijn uit hoe hoe groot de uitdaging is waar Antwerpen en Vlaanderen voor staan, maar ook waarom we nu beter dan ooit gewapend zijn om die uitdaging tot een goed eind te brengen.
Enkele citaten:
‘Vlaanderen is eigenlijk een voorschoot groot met enorm veel verkeersbewegingen van links naar rechts, van boven naar onder en heen en weer. Maar er is een scheur in die voorschoot, in die zakdoek, en dat is de Schelde. Als je Vlaanderen wilt laten circuleren moet je op een of andere manier over de Schelde geraken en we hebben gewoon te weinig Scheldekruisingen. ‘
…
‘Het is te zeggen, een project voor de welvaart van Vlaanderen, voor die haven, voor het hele Vlaamse verkeerssysteem daar een soort van short cut een soort bijdrage te leveren, levert ook de kans om op rechteroever, daar heb je eigenlijke alle minder welvarende wijken van de stad Antwerpen. De wijken die historisch altijd de grootste onaangenaamste programma’s hadden. De slachthuizen, spoorweg placement, de dokken, de snelweg. Dus alles wat onaangenaam was is daar 150 jaar lang gegooid, ook de snelweg.’
…
‘Het is begonnen als een mobiliteitsproject maar het kon niet enkel als dat opgelost worden. Het moest ook een stedelijk project worden, een project voor sociale rehabilitatie, om heel dat noordelijk Antwerpen kwaliteiten aan te bieden. Om heel die regio de kans te geven om te verbeteren. Als het gaat over ecologie, landschap, mobiliteit, stad maken, wijkwerking, … Het gaat over zoveel.’
Het volledige gesprek in beeld kan u bekijken op deze link.
De integrale uitgetikte tekst van het gesprek vindt u in bijlage (PDF).