Vandaag mocht ik, precies 1 jaar na de start van de werken het vernieuwde Ringfietspad tussen de Luitenant Lippenslaan en de Stenenburg openen, zeg maar het Ringfietspad 2.0
Van 6 november 2018 tot 6 november 2019 werd hier hard gewerkt, precies 1 jaar. Een mooi toeval, maar het is dan ook een mooi project.
Het Ringfietspad is voor Antwerpen heel belangrijk: een rode loper voor fietsers van aan de Scheldekaaien tot aan het Sportpaleis.
Dat moet een snelle en veilige route zijn, eentje zonder hindernissen. Aan de Stenenbrug moesten de fietsers een druk kruispunt met auto’s en trams kruisen, en verloren ze uiteraard ook tijd aan de stoplichten.
Die verloren tijd is nu verleden tijd. Veiligheid is nu een prioriteit.
Vanaf vandaag fietsen de duizenden tweewielers die daar elke dag passeren over een volledig vernieuwd fietspad tussen de Luitenant Lippenslaan en de Stenenbrug. 4 meter breed, 1 meter breder dan het fietspad dat er vroeger lag.
Ook aan de voetgangers is gedacht. Die hebben een onverharde zone van 1,8 meter breed gekregen. Vroeger was er voor voetgangers niets voorzien.
Ook aan de verlichting is gedacht, want een goed verlicht fietspad draagt bij tot het veiligheidsgevoel.
Maar niet alleen de veiligheid en het fietscomfort gaan er hier op vooruit. Ook de leefbaarheid.
De maatregelen die we nemen tegen geluidsoverlast, daar kan je niet naast kijken.
Dat doen we vooral met verhoogde bermen, 3 meter hoog, tussen fietspad en ring, waar we 5400 boompjes gaan planten zo gauw de temperatuur het toelaat: dicht tegen elkaar, met als voordelen
– absorptie van fijn stof
– minder lawaai
De stad werkt voor de observatie en opvolging van de leefbaarheidswinst samen met de UGent, maar ik weet uit eerste hand van buurtbewoners dat zij daar nu al de vruchten van plukken.
Want het blijft hier niet bij. We willen uit dit project leren voor de heraanleg van andere delen van het Ringfietspad.
—
(onderstaand: persbericht)
Ringfietspad tussen Luitenant Lippenslaan en onder Stenenbrug door is klaar
Van aan de Stenenbrug tot de Luitenant Lippenslaan is het Ringfietspad vernieuwd en onder de Stenenbrug doorgetrokken. Zo kunnen de fietsers er voortaan zonder hindernissen doorrijden. Samen met deze werken is er langs het Ringfietspad een berm gebouwd om een van de leefbaarheidsmaatregelen langs de Ring uit te testen. Zodra de temperatuur het toelaat, plant de stad hier nog 5400 nieuwe boompjes en aangepaste beplanting.
Het vernieuwde Ringfietspad tussen de Luitenant Lippenslaan en de Stenenbrug is 4 meter breed, 1 meter breder dan het oude fietspad. Naast het fietspad is een onverharde wandelzone van 1,8 meter.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: ‘Fietscomfort en veiligheid gaan hand in hand bij deze heraanleg. Iets voorbij het speelpleintje aan de Joe Englishstraat kunnen fietsers voortaan onder de Stenenbrug doorrijden naar de Collegelaan en zo het drukke kruispunt bovengronds vermijden.’
Via de fietspaden op de Stenenbrug kunnen fietsers van het Ringfietspad van noord naar zuid en omgekeerd het Singelfietspad gebruiken en de nieuwe doorgang onder de op- en afrit van de E313/E34 door, in plaats van de vorige situatie waarbij ze moesten rondrijden langs de Collegelaan en het Rivierenhof. De onderdoorgang aan de Stenenbrug zorgt ervoor dat het laatste conflict tussen auto’s en fietsers weggewerkt wordt, en dat fietsers zonder hindernissen kunnen doorfietsen.
Leefbaarheidsmaatregelen: geluidsberm
Langs dit stukje van het Ringfietspad is er tussen fietspad en Ring een groene berm aangelegd. De vandaag nog kale berm wordt zodra het plantseizoen van start is gegaan voorzien van 5400 nieuwe boompjes, heesters en aangepaste beplanting. Deze geluidsberm is een eerste uitvoering van een van de leefbaarheidsprojecten langs de Ring.
Schepen Koen Kennis: “In de zomer van 2020, nadat het nieuwe aangeplante groen de kans heeft gekregen om in bloei te komen, gaat de UGent opnieuw objectieve geluidsmetingen doen. Ook herhalen we de bevraging van hoe fietsers, voetgangers en bewoners het geluid op het op deze plek na de heraanleg ervaren. Je voelt nu al dat de geluidsdruk op het fietspad verlaagd is en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de officiële resultaten.”