De gemeenteraad keurde gisteren, meerderheid tegen minderheid, de meerjarenbegroting goed. Onderstaand leest u de toelichting die ik daarbij gaf.
—
Beste Gemeenteraadsleden, voorzitter, dames en heren,
Vandaag ligt hier voor ons het meerjarenplan 2020 -2025. Met andere woorden: het kompas voor deze bestuursperiode!
Een budget is een raming en ramingen vragen uiteraard geregeld om bijsturingen. Ik maak met u graag alvast een afspraak, dames en heren, voor de eerste aanpassing in mei 2020.
Zo’n begroting opstellen is hard werk. Een groepswerk ook. Dank dus aan alle mensen die hier aan meegewerkt hebben, voor hun inzet en de vlotte samenwerking.
In de commissies vorige week hebben we het meerjarenplan uitgebreid besproken.
Algemeen: het meerjarenplan 2020-2025 voor de stad Antwerpen is een meerjarenplan in evenwicht: ons beschikbaar budgettair resultaat blijft positief, en ook op onze autofinancieringsmarge boeken we jaarlijks een positief resultaat – dus we gaan NIET lenen voor aflossingen of exploitatie. We delen geen geschenkjes uit, noch gaan we nieuwe belastingen introduceren of bestaande belastingen verzwaren.
Wat doen we dan wel? We leggen de focus op de juiste zaken, werken op prioriteiten.
1. We bouwen verder aan de stad die zo zichtbaar in de stellingen staat; investeren in pleinen, parken en open ruimte en in een betere mobiliteit.
2. We investeren in de veiligheid in de stad, meer blauw op straat, minder achter het bureau. We investeren in een propere stad, een overzichtelijke stad. Want ook dat is veiligheid.
3. We zorgen dat niemand achter blijft, door een activeringsbeleid te voeren. Wie toch niet mee kan, laten we niet aan z’n lot over. Het is niet voor niets dat ons bestuursakkoord De Grote Verbinding heet.
4. We zorgen voor een warme en gastvrije stad, waar onze ondernemers en middenstand zich kan ontplooien, zich van haar meest creatieve kant kan laten zien, en waar bezoekers graag komen. Ik hoop dat u al de tijd had om op Winter in Antwerpen rond te kuieren: een echte aanrader, en goed op weg om een daverend succes te worden.
Zo slagen we erin de financiële toekomst van deze stad veilig te stellen, zonder de volgende legislatuur een put na te laten. En we maakten goede afspraken met de Vlaamse overheid, die ik via deze weg wil bedanken voor hun steun in het kader van de responsabiliseringsbijdrage.
De stad Antwerpen zal de komende jaren investeren. Ambitieuze plannen voor ongeveer 2 miljard investeringen liggen klaar. De Vlaamse Regering noemt de lokale overheden investeringsorganen bij uitstek. Antwerpen zal haar steentje daartoe bijdragen. Vlaanderen vertrouwt de lokale besturen, wel: Antwerpen zal dat vertrouwen niet beschamen. Meer zelfs, wat wij hier gaan doen, zal vruchten afwerpen voor heel Vlaanderen.
Nu wil ik graag inzoomen op mijn bevoegdheden: mijn ambities en plannen, conform ons bestuursakkoord.
FINANCIEN
Wat kan ik u beloven? Dat ik geen nieuwe belastingen zal invoeren, geen bestaande belastingen naar boven zal optrekken, wel hervormen om te vereenvoudigen. Zo gaan we belastingen rond omgevingsvergunningen samenvoegen. We schaffen zinloze belastingen af, zoals die op het ‘vervoer per politiewagen’. We gaan waar mogelijk belastingen vergroenen, zoals voorzien in het bestuursakkoord.
MOBILITEIT
Wie recent op de Ringdagen was en daar de massale belangstelling zag, weet dat mobiliteit top of mind is in Antwerpen. Meer zelfs; de Antwerpse mobiliteit is top of mind in heel Vlaanderen. En dat is omdat we dit zo willen. Meer zelfs, in heel Europa komt men kijken naar Antwerpen. Kijk maar naar de Eurocities Award voor Cooperation in het kader van het Over De Ring-proces en de Grote Verbinding.
En dat is zo omdat we iedereen betrekken, geheel in de geest van De Grote Verbinding: overheden, bewoners, burgerbewegingen en belangenorganisaties.
Als ik zeg dat dit meerjarenplan een plan is op basis van investeringen, dan is mobiliteit daarvan een schoolvoorbeeld.
Ik kan verwijzen naar verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid zijn de uitgangspunten van elk mobiliteitsproject. Ik kan verwijzen naar fietsinfrastructuur : daaraan besteden we minstens 82 miljoen euro. Verder wegwerken van missing links, uitbouw fietsnetwerk, fietsbruggen en –tunnels én fietsparkings.
Ik kan verwijzen naar de uitbouw van mobiliteitsknopen en parkeerfaciliteiten: 53,4 miljoen euro gaat naar publieke fietsenparkings, parkeergebouw Noordersingel, scholenfonds, parking voor touringcars, en de uitbouw van multimodale knooppunten en netwerken. Aan de P+R’s, met eerst in de planning Havana en L.O. die op dit moment door Lantis worden gebouwd, draagt de stad bij om de ruimtelijke kwaliteit van de gebouwen te vergroten.
Ik kan tenslotte verwijzen naar Slim naar Antwerpen: informeren en sensibiliseren blijft een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsbeleid in Antwerpen. Acties van SnA zoals de werkgeversaanpak, de uitrol van een markplaats voor mobiliteit, subsidies voor ondernemers, de fietskortingsregeling, … werpen vruchten af, en we krijgen er internationale erkenning voor. Voor Slim naar Antwerpen trekken we deze legislatuur een kleine 9 miljoen euro uit.
Over de Ring & Haventracé
Het project De Grote Verbinding ligt klaar. Lantis zal de omgevingsvergunning voor de Oosterweelverbinding op rechteroever in februari 2020 indienen. Als stad gaan we in 2020 inzetten op de verdere uitwerking van de Ringparken en de Scheldebrug. Hier hebben we in deze legislatuur meer dan 100 miljoen vrijgemaakt.
DECENTRALISATIE
Dames en Heren,
Sinds januari 2019 hebben de districten meer verantwoordelijkheden. Voor wat, hoort wat. Meer bevoegdheden betekent ook meer middelen. Daardoor verhoogt de dotatie per jaar met 13 miljoen tot 43 miljoen euro.
MIDDENSTAND EN TOERISME
Middenstand:
Dames en Heren, Antwerpen is een bruisende stad, en de rol die onze lokale ondernemers, middenstand en horeca, daarin spelen kan niet onderschat worden.
We zetten sterk in op vaste, professionele en efficiënte overlegstructuren met middenstand en horeca. Overleg is er ook specifiek met het Antwerpse nachtleven; recent opgestart op vraag van de sector, en dat overleg verloopt in een constructieve sfeer.
Vaste afspraken zoals de Winkelzondagen krijgen blijvende aandacht, net als evenementen die retail, detailhandel en horeca promoten. We overleggen rond leegstand, kijken waar we moeten en kunnen ingrijpen en hoé. Het is immers niet enkel de overheid die maatregelen moet en kan nemen, maar uiteraard ook de eigenaars van zulke panden. U las het reeds in het bestuursakkoord: onze doelstelling is het clusteren van handelszake in sterke, compacte kernen waar het prettig winkelen is. De maatregelen hiervoor zullen volgend jaar worden voorgesteld in de beleidsnota detailhandel.
Ter ondersteuning van de sector, voorzien we investeringstoelagen voor renovatie van handelspanden en zetten we in op de versterking van de identiteit van winkel- en horecakernen.
Voor ondernemingen is eenvoud in contacten met de stad belangrijk. Daarom zetten we in op verdere vereenvoudiging en digitalisering van onze diensten. Zo willen we ondernemen in Antwerpen stimuleren. Het nieuwe ondernemersloket staat in de stellingen. De werktitel is: Ondernemen Volgens Minder Regels.
Toerisme
Antwerpen is een belevingsstad, geen decorstad waar busladingen toeristen doorheen trekken zonder te weten hoe of wat of waar ze zijn. Daar bedanken we voor.
In die belevingsstad zijn niet alleen de toeristische sector, maar ook de horeca en middenstand van cruciaal belang.
We doen ook op toeristisch vlak belangrijke investeringen, die op middellange termijn maar zeker op lange termijn vruchten zullen afwerpen voor Antwerpen.
Langverwacht (maar het zal het lange wachten waard zijn): het Steen zal eind 2020 openen als een nieuwe toegangspoort voor bezoekers aan onze stad en als een belevingscentrum met een inleiding tot Antwerpen, de geschiedenis, wat is er nu te doen, waar moet een bezoeker nu zijn om Antwerpen te beleven?, de stad van morgen. Tegelijk geven we daarmee een stuk erfgoed terug aan de Sinjoren.
Naast Het Steen: de nieuwe cruiseterminal en het nieuwe ponton met walstroom voor riviercruises, klaar eind 2020. Daar investeren we om bezoekers niet alleen in betere omstandigheden te kunnen ontvangen, en ja: dankzij de walstroomfaciliteiten is dit ook een ecologisch verantwoorde zet.
ALGEMENE CONCLUSIE
Dames en Heren, ik denk dat we de toekomst met vertrouwen tegemoet kunnen zien, en vraag u om deze meerjarenplanning goed te keuren.