(persbericht)
Vandaag keurde het Antwerpse college de nieuwe beleidsnota detailhandel goed. In lijn met het Vlaamse kernversterkende beleid en in nauw overleg met de sector zet de stad de komende jaren verder in op sterke, compactere en herkenbare winkelgebieden, die de aantrekkelijkheid en de leefbaarheid van zowel de stad en de districten als de buurten moeten versterken. Antwerpen blijft al zijn troeven inzetten en promoten om retailers, ondernemers en bezoekers naar de stad te trekken, en kiest resoluut voor een maximale bereikbaarheid van alle winkelkernen.
De nieuwe beleidsnota detailhandel gaat ruimtelijk verder dan de vorige beleidsnota (uit 2013), en houdt vooral rekening met nieuwe trends en evoluties. Het document kwam tot stand in nauwe samenwerking en overleg met alle stakeholders, en vormt vanaf nu de basis voor verdere beleidsbeslissingen, ruimtelijke adviezen en acties.
De nieuwe nota bevat vijf krachtlijnen om de ambities van Antwerpen als winkelstad zowel lokaal, nationaal als internationaal waar te maken:
- De stad zet voluit in op de clustering van detailhandel in winkelgebieden en bepaalt daarnaast winkelarme gebieden en zones waarin geen enkele vorm van detailhandel is toegestaan. Verdere verlinting of verspreide vestiging van nieuwe detailhandelsruimte is niet toegelaten, met uitzondering van goed bereikbare detailhandel op wijkniveau. In winkelarme gebieden kan detailhandel enkel als ondersteunende functie en in bepaalde zones is dus helemaal geen plaats voor detailhandel.
- De stad zet in op centrummanagement en faciliteert ondernemers en stakeholders in de detailhandel. In structurele samenwerking en overleg met de sector streeft de stad naar vlotte dienstverlening, zo weinig mogelijk administratieve belasting en voldoende informatie om beslissingen te vergemakkelijken.
- De stad streeft naar een maximale commerciële leefbaarheid van buurten, wijken en stadsdelen. Sterke winkelgebieden waarin verschillende functies verweven zijn, verhogen de aantrekkelijkheid en dynamiek.
- De stad heeft het voornaamste binnenstedelijk recreatief kernwinkelgebied van de Lage Landen. Alle troeven worden uitgespeeld om retailers, ondernemers en bezoekers naar de stad te trekken.
- De stad Antwerpen gaat resoluut voor een maximale bereikbaarheid van alle winkelgebieden. Dankzij een gedifferentieerd mobiliteitsbeleid is elke winkelkern vlot en comfortabel op een multimodale manier bereikbaar.
Schepen voor middenstand Koen Kennis: “Ondernemen betekent meegaan met de tijd, en vooruitkijken. Deze beleidsnota brengt de uitdagingen waarmee onze handelaars vandaag geconfronteerd worden helder in beeld, en hoe we daarop als stad samen met de sector kunnen reageren. Ook de manier waarop we de gevolgen van de coronacrisis voor Antwerpen aanpakken, past binnen de krijtlijnen van deze nota. Ik kijk de toekomst van de Antwerpse detailhandel alvast met vertrouwen tegemoet.”
(einde persbericht)