(toespraak bij de overhandiging van het memorandum ‘Antwerpse mobiliteit: studenten bepalen mee de koers’ op dinsdag 11 mei 2021, Zuiderpershuis, Antwerpen)
Noot: persbericht zie onder
Beste aanwezigen, geachte heer Van Goethem, beste mijnheer Voorhamme, online en offline, en uiteraard ook: beste studenten,
In 2014 deed het toenmalige ASO (Antwerps Studenten Overleg) een soortgelijk onderzoek als wat de Associatie Studentenraad Antwerpen (ASRA) vandaag voorstelt: mobiliteitsaanbevelingen aan het stadsbestuur
In 2014 was ik een jaar in deze functie aan de slag.
Ik voel me dan ook persoonlijk aangesproken , want de periode tussen deze twee rapporten overbrugt zowat mijn beleidsperiode.
Het rapport in 2014 werd gepubliceerd onder de naam ‘Trap het af’.
Dit jaar is de titel ‘Antwerpse mobiliteit? Studenten bepalen mee de koers’.
Uit die ondertitel maak ik alvast op dat de studenten betrokken willen zijn bij het beleid.
Ik nam het rapport uit 2014 er nog even bij. Toen al werd gewezen op het groeiend aantal studenten in Antwerpen. Die evolutie heeft zich doorgezet: toen 41.000, nu meer dan 50.000. Ook de stad groeide, tot 530.000. De stad werd internationaler, net zoals de studentenpopulatie.
Meer volk betekent meer nood aan mobiliteit. Dat is goed. Een mobiele stad is een levende stad. Dat mobiliteit een barometer is, zagen we het afgelopen jaar. Ik verwijs naar de eerste lockdown, maart / april 2020.
Toen las ik in de krant plots romantische bespiegelingen van mensen die het fijn vonden dat de straten zo rustig waren. Ik heb niets tegen rustige straten, integendeel. Maar wel als ze ten koste gaan van het economische en sociale weefsel in de stad. Achter die gevels in die rustige straten ging heel wat miserie schuil.
Terug naar het rapport van 2014… Als ik dat rapport zou moeten samenvatten, dan zou ik zeggen: een vraag naar verhoogde mobiliteit. Niet minder, maar méér mobiliteit.
Als ik het goed begrijp, is dit ook het geval in dit rapport.
Meer mobiliteit… Laat dat nu net datgene zijn waarin we de afgelopen 7 jaar geïnvesteerd hebben. Dat kan ik staven met enkele cijfers uit ons recent gepubliceerde rapport ’10 jaar mobiliteitstrends in Antwerpen’:
soorten vervoermiddel in 2014: 10
soorten vervoermiddel in 2020: 25
Aantal fietsers sinds 2014: + 30%
Deelmobiliteit in 2014 bestond uit mix van 1700 voertuigen, in 2021 uit meer dan 9000 voertuigen.
Ik zei het al: MEER mobiliteit.
Is dat genoeg? Is alles klaar?
Twee keer neen. Het werk is nooit af in een stad als Antwerpen.
Toch stel ik vast dat we een aantal zaken kunnen afvinken van het lijstje aanbevelingen uit 2014. ik schat zo’n 3/4de.
Terugkijkend op 2014 : Wat me opvalt, is dat in het rapport anno 2014 behalve VELO geen enkele verwijzing werd gemaakt naar deelmobiliteit. Dat is nu nog moeilijk voor te stellen.
De introductie van deelmobiliteit op grote schaal is wellicht de gamechanger geweest de afgelopen 7 jaar. Mobiliteit op maat.
Ik voorspel nu al wat de gamechanger zal zijn voor de volgende 7 jaar: innovatie. Daar liggen mooie uitdagingen voor studenten! Mobility as a Service!
Dames en heren, beste studenten,
Ik weet niet of ik hiervoor een onvoldoende, een voldoende, een onderscheiding of een grootste onderscheiding verdien. Dat laat ik aan u over.
In de politiek werkt het trouwens niet zo. In de politiek werkt het andersom: wie het goed doet, mag terugkomen. En voila, ik ben hier terug, 7 jaar na datum. Ik zal dus wel iets goed gedaan hebben J
Ik maak graag met u een afspraak in 2028.
—
PERSBERICHT
Studenten overhandigen mobiliteitsmemorandum aan Antwerps stadsbestuur
“Onze visie is een meerwaarde, we willen in dialoog gaan”
De meerderheid van de Antwerpse studenten is tevreden over de mobiliteit in de Scheldestad, maar ze zien ook nog pijnpunten. Een reeks aanbevelingen werd in een memorandum gegoten. Op dinsdag 11 mei nam schepen Koen Kennis de tekst in ontvangst. “We willen vooral de dialoog aangaan”, klinkt het.
Antwerpen telt ondertussen zowat 50 000 studenten. Dat zijn er meer dan Leuven. Het aantal studenten groeit ook jaarlijks, onder meer toe te schrijven aan de toenemende internationalisering van de universiteit en de hogescholen. De studenten en de hogeronderwijsinstellingen zijn duidelijk aanwezig in de stad, zowel in het centrum als in meerdere districten. En dat brengt natuurlijk heel wat mobiliteitsuitdagingen met zich mee.
“In 2019 bleek uit het Grote Antwerpse Studentenonderzoek dat 60% van de bevraagde studenten tevreden was over de mobiliteit in de stad”, zegt Julien De Wit, voorzitter van ASRA (Associatie StudentenRaad Antwerpen). “De voorbije jaren werden er meer fietspaden aangelegd, er is oog voor weg- en fietsinfrastructuur, er zijn grote wegenwerken uitgevoerd. Maar we zien ook nog pijnpunten, die vooral te maken hebben met een veranderende stad en met een veranderende mobiliteit. Denk bijvoorbeeld aan de deelauto’s en deelfietsen.”
Nieuwe ideeën
Binnen UAntwerpen, de AP Hogeschool, de Karel de Grote Hogeschool en de Hogere Zeevaartschool bogen studenten en docenten zich de voorbije maanden over het mobiliteitsvraagstuk. ASRA vatte de verzuchtingen samen in een mobiliteitsmemorandum, onder de noemer Antwerpse mobiliteit? Studenten bepalen mee de koers. Centraal staat de vraag om de (mobiliteits)dialoog te kunnen aangaan met de stad en andere partners, zoals De Lijn.
“Het is goed dat de studenten van onze associatie meedenken met de stad over maatschappelijke belangrijke thema’s, zoals mobiliteit”, zegt Robert Voorhamme, voorzitter van de Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen. “Via de inspraak van jonge, geëngageerde mensen komen vaak nieuwe ideeën tot stand.”
Geschrapte bushaltes
“Zeker wanneer het gaat om de bereikbaarheid van de campussen, is onze visie een meerwaarde”, legt Julien De Wit uit. “Tot dusver wordt er te weinig naar ons geluisterd: zo werden er al geregeld bushaltes geschrapt, zonder overleg.”
Het memorandum bevat ook heel concrete actiepunten. Zo vragen de studenten een betere ontsluiting van onder meer Campus Hoboken (KdG), Campus Drie Eiken (UAntwerpen) en de Hogere Zeevaartschool met het openbaar vervoer. De twee laatste locaties hebben ook nog geen station voor de Velo-deelfietsen. Deelsystemen voor auto’s en steps zijn populair bij studenten, maar de prijssetting (je betaalt per minuut) zet aan om sneller te rijden, wat de veiligheid niet ten goede komt.
Tussentitel
Op dinsdag 11 mei overhandigden de studenten het memorandum aan Koen Kennis, Antwerps mobiliteitsschepen. Quote Koen Kennis : ‘Ik lees in het memorandum een expliciete vraag naar meer mobiliteit, en daar kan ik me helemaal in vinden. Dit stadsbestuur investeert erg veel in nieuwe infrastructuur en in Antwerpen is een steeds ruimer aanbod vervoermiddelen beschikbaar. Dat aanbod moet op maat zijn van de gebruikers, uiteraard ook voor de grote en groeiende studentenpopulatie in de stad. Ik kijk uit naar hun ideeën en voorstellen. ’
De volledige tekst van het mobiliteitsmemorandum is te vinden op www.auha.be/studenten/.