(toespraak bij openen nieuwe fietsinfrastructuur en tramhalte aan ziekenhuissite Cadix, Kempenstraat – persbericht zie onder)
Er zijn zo van die plekken in Antwerpen die onherkenbaar veranderd zijn de afgelopen jaren.
Dit is zo’n plek.
In 2016 was dit nog braakliggend terrein. Dit was de uitloper van een spoorwegemplacement, doodlopend spoor, letterlijk en figuurlijk.
De havenzijde, daar kwam je alleen als daar moest zijn voor het werk. Trucks reden af en aan, geen plek om rond te hangen.
Wie herinnert zich nog het afgrijselijke fietspad bovenop de brug hier?
Ondertussen is er inderdaad veel veranderd.
De ruime omgeving van Park Spoor Oost werd ingepast in een zeer grote oefening waarbij de leefbaarheid er enorm op vooruit ging.
Grote oefeningen als
de Noorderlijn,
de heraanleg van de Noordersingel,
de aanleg van fietsostrades;
stuk voor stuk gericht op het bereikbaar houden van de stad : o zo belangrijk in het kader van onze modal shift en de hinder die de Oosterweelwerken straks zullen veroorzaken aan deze kant van de stad.
Het goede nieuws is dat die modal shift zich ondertussen doorzet. Steeds meer mensen die ten noorden van Antwerpen wonen, laten de auto staan als ze naar hier komen.
Ze parkeren in 1 van de P+R’s , in Merksem of op deze lijn in de P+R Havana, waar ik gisteren de 100.000ste gebruiker mocht verwelkomen.
Ze stappen over op de tram, staan dankzij de Noorderlijn op korte tijd in het stadscentrum.
Of ze komen met de fiets. We staan hier aan een steeds drukkere fietsroute. Ten noorden wordt die ingevuld met de fietsostrade F14 naar Essen quasi ononderbroken langs de spoorlijn.
Ter hoogte van Ekeren en nog noordelijker werken we aan snelle fietsverbindingen die het havengebied ontsluiten.
Ik benijd de fietsers die vanuit het noorden de stad binnen rijden.
Ze rijden hier op nagelnieuwe infrastructuur, vlot bollend asfalt, afgescheiden van het andere verkeer, tussen de bloemperken en de plezierjachten.
Pendelaars komen in vakantiestemming aan op hun werk.
Maar alle gekheid op een stokje: vandaag is de transformatie van de omgeving compleet.
* We nemen een nieuwe tramhalte in gebruik
* nieuwe fietspaden
* een fietstunnel tussen Park Spoor Noord en de Kempenstraat
* een autoluwe omgeving: alleen verkeer dat in het ziekenhuis moet zijn, is hier welkom
* een daktuin met een heus kunstwerk verwerkt in het bloemenperk
* straks uiteraard een nieuwe ziekenhuiscampus , maar daarover zal Els van Doesburg u zo meteen briefen
Dank.
—
PERSBERICHT
De omgeving rond het toekomstige ziekenhuis ZNA Cadix ter hoogte van de Kempenstraat onderging sinds begin 2021 een volledige transformatie: er kwam heel wat groen, nieuwe fietsverbindingen en een nieuwe tram- en bushalte.
Stad Antwerpen legde het openbaar domein rond het gloednieuwe ziekenhuis volledig opnieuw aan.
Mobiliteit
Voor de fietsers realiseerde de stad een dubbelrichtingsfietspad en een nieuwe fietstunnel onder het Hardenvoortviaduct. Via die tunnel kunnen fietsers gemakkelijk en snel naar Park Spoor Noord doorsteken.
Een trotse schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Het gaat hier om een druk gebruikte route voor fietsers die vanuit het noorden Antwerpen binnen rijden. Die bollen hier nu over nagelnieuwe, comfortabele fietspaden, tussen de bloemperken en met zicht op de plezierboten in het Kempischdok de stad in. Als ze op hun bestemming aankomen zijn ze wellicht in vakantiestemming. De fietstunnel onder de Hardenvoortbrug is een handige, nieuwe verbinding met Park Spoor Noord, de AP Hogeschool-campus en het ziekenhuis ZNA Cadix, de gelijknamige halte voor het openbaar vervoer, en een deel van het Eilandje. Voor fietsers en voetgangers is het een handige binnenweg, die bovendien de oversteek van enkele kruispunten vermijdt. En uiteraard krijgen de halte ZNA Cadix en het ziekenhuis er binnenkort een Velo-stationnetje bij.”
De toegankelijkheid voor auto’s werd beperkt. ZNA kiest met ZNA Cadix uitdrukkelijk voor een stedelijk ziekenhuis, waarbij alternatieve vervoermiddelen primeren ten opzichte van de wagen. Er is geen parkeermogelijkheid meer bovengronds, en de rijweg dient enkel als in- en uitrit voor de ondergrondse parking, de hulpdiensten zelf en leveranciers. De verbinding naar de bedrijven op Asiadok-Westkaai blijft van daaruit mogelijk.
Groenzones
Passanten genieten op de dokken zelf van groenzones met zitbanken tot aan de dokranden van het Kempischdok. Kers op de taart is een ruime openbare tuin, bovenop de ondergrondse parking van het ziekenhuis. De vormgeving van de beplanting is gebaseerd op een portret van een kind. Het symboliseert hoop en leven en is afhankelijk van de seizoenen ook zichtbaar vanuit ziekenhuis. Dit ‘verborgen portret’ dat zichtbaar zal worden wanneer de planten gegroeid zijn is een knipoog naar de mozaïek Dead Skull aan het MAS.
De tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 5300 m². In totaal werden er bijna 38.000 vaste planten, 37.000 bloembollen en 26 heesters aangeplant. Het groendak dient ook als buffer voor het hemelwater dat op de ondergrondse bouwlaag valt. Het overtollige hemelwater dat zo wordt opgevangen, wordt naar 6 ondergrondse betonnen putten geleid, die ongeveer 100 m³ aan water kunnen bufferen. Vanuit die putten wordt tevens het groendak besproeid.
Nieuwe tram -en bushalte
Het autoverkeer naar de nieuwe ziekenhuissite wordt aan banden gelegd, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de nieuwe tram- en bushalte ZNA Cadix. Tramlijn 1 passeert al langer aan het toekomstige ziekenhuis, maar stopt er voortaan ook. Dat geldt overigens ook voor alle bussen van de reeksen 600 en 700. Sinds 10 juni is de nieuwe halte ZNA Cadix in gebruik voor bus en tram. Er kan dus pal aan het nieuwe ziekenhuis worden op- en afgestapt, wat voor een uitstekende bereikbaarheid zorgt. Tramlijn 1 heeft zijn eind/beginhalte aan P&R Luchtbal, wat een belangrijke bijkomende troef is. Dat geldt ook voor de buslijnen 641, 720, 770, 771, 772, 775 en 776. Tramlijn 1 verbindt heel Antwerpen met het toekomstige ziekenhuis, want de tram doorkruist de hele stad, vanaf P&R Luchtbal tot aan de eindhalte Zuid, inclusief premetrostation Opera waar op diverse andere lijnen kan worden overgestapt.
”ZNA Cadix verwacht 200.000 patiënten en bezoekers per jaar, en voor hen wordt de bereikbaarheid via tram 1, bus en de P&R cruciaal. Dat geldt overigens ook voor de meer dan 1300 personeelsleden van het nieuwe ziekenhuis”, stelt Ann Rombouts, manager Beheer en Innovatie Infrastructuur bij De Lijn. “De halte ZNA Cadix zal een sleutelrol vervullen in het mobiliteitsgebeuren van het nieuwe ziekenhuis”.
Ziekenhuis opent in 2023
Els van Doesburg, voorzitter van ZNA en schepen voor gezondheidszorg: “Het nieuwe ZNA Cadix opent in maart 2023. Het wordt een ‘state of the art’ ziekenhuis dat ondanks haar 19 verdiepingen perfect geïntegreerd zal zijn in de buurt. Gecombineerd met de mooie groenprojecten zorgt dit voor een echte meerwaarde in deze wijk. De halte zorgt voor een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer, niet het minst voor onze toekomstige patiënten, bezoekers en personeelsleden.”