(persbericht)
Het publieke deelfietssysteem Velo is sinds de start in 2011 een groot succes in Antwerpen. Met meer dan 6 miljoen ritten was het afgelopen jaar het op één na meest succesvolle voor de rode deelfietsen. Het aantal dag- en weekpassen is zelfs gegroeid ten opzichte van de pre-corona periode in 2019.
Velo blijft jaar op jaar enorm populair in de stad, met 6.028.493 ritten vorig jaar. Dat is een stijging van 34,5% tegenover 2021, en het tweede beste resultaat sinds de invoering van de rode deelfietsen in de stad (enkel 2019 scoorde beter). Eind 2022 waren er 58.000 jaarabonnementen in gebruik, dat is 6% meer dan in 2021. Het aantal dagpassen steeg in 2022 met 6,8 % ten opzichte van 2019 of 77,8% ten opzichte van 2021. Het aantal weekpassen in 2022 steeg zelfs nog sterker: met 25,9% ten opzichte van 2019 of 87,4% ten opzichte van 2021.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Als deelfietsensysteem kent Velo zijn gelijke niet, niet in ons land, maar ook niet ver daarbuiten. Knap hoe het nu al langer dan 11 jaar inwoners en bezoekers van Antwerpen vlot doet navigeren door onze stad, bovendien aan een voordelig tarief.”
Het Velo-station aan de De Keyserlei (station Antwerpen-Centraal) blijft het meest populaire, met 341.398 vertrekkende of toekomende ritten. De meeste abonnees wonen trouwens in het centrum van Antwerpen (postcodes 2000 en 2018). Daaropvolgend zijn Berchem en Borgerhout de districten waar de meeste abonnees wonen.
Velo introduceerde recent Bancontact/Payconiq als een derde betaaloptie (naast kredietkaart en domiciliëring). Maar liefst 70% van de nieuwe abonnementen en ongeveer de helft van de dag- en weekpassen wordt begin 2023 al via Bancontact afgerekend.
Het gebruik van de Velo-app steeg verder. 11.000 gebruikers maakten in 2022 minstens 1 melding in de app. Sinds de nieuwe app-release in augustus stuurt de app een push-bericht als je een fiets correct teruggeplaatst hebt, en wanneer je hem langer dan 3 uur in gebruik hebt. Verder kan je in de app je rit afronden wanneer dat niet meteen lukt bij het terugplaatsen van de fiets.
Ook de Velo-fietsen zijn erop vooruitgegaan vorig jaar. Elke Velo krijgt gemiddeld om de 2,5 maand een volledig onderhoud. Er werden 20.476 fietsen hersteld en onderhouden en er kwamen 300 nieuwe fietsen met kettingaandrijving bij. Ondertussen heeft meer dan een derde van de Velo’s een kettingaandrijving, waarmee het storende ‘doortrappen’ van de fietsen voorkomen wordt.
2023 belooft nog verschillende verbeteringen voor de werking en gebruikers van Velo:
- Eerst en vooral wil Velo dit jaar 1000 nieuwe kettingfietsen introduceren, als vervanging van oudere fietsen met cardan-as. De assemblage zal volledig gebeuren in de ateliers van Velo in Antwerpen;
- Er komen nog enkele nieuwe Velo-stations bij;
- De app zal uitbreiden met nieuwe functionaliteiten en een eenvoudiger ontleenproces;
- Velo schakelt over op elektrische voertuigen voor de eigen technische interventies, en er wordt geïnvesteerd in laadinfrastructuur voor die voertuigen.