In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement die zich vanmiddag boog over de Voortgangsrapportage Toekomstverbond zagen we Orry Van de Wauwer (CD&V), Willem-Frederik Schiltz (Open Vld) en Jos D’Haese (PvdA) front vormen tegen de geplande bouw van een brug voor fietsers- en wandelaars over de Schelde.
Ik zie daar een coalitie van drie Antwerpse politici die weliswaar vaak in Brussel zijn, maar misschien beter wat vaker de Schelde in ’t stad zouden oversteken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken droegen ze argumenten aan die door voortschrijdend inzicht in het dossier al lang achterhaald zijn.
Wat overbleef, was profileringsdrang en een gebrek aan visie van politici die – om een door hen gesmaakte beeldspraak te gebruiken – aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan.
Ik hoorde Willem-Frederik Schiltz, lijsttrekker voor Open Vld in Antwerpen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen , de woorden ‘vermaledijde brug’ in de mond nemen.
Ik zal hem daar met veel plezier aan herinneren als straks de Scheldebrug naar schatting elke dag door 22.000 fietsers gebruikt zal worden, en ook wandelaars zullen genieten van het fenomenale uitzicht en de levendige omgeving* die we voor de brug gaan uittekenen.
Of de Scheldebrug een hefbrug wordt laat ik over aan de ingenieurs. Ik ben er wel van overtuigd dat ze een hefboom wordt voor de Antwerpse economie, recreatie, horeca, evenementen, sport en spel en toerisme.
Nu al kijken pendelaars en bedrijven aan beide zijden van de stroom, tot in het diepe Waasland toe, uit naar het vergemakkelijken van het woon-werkverkeer per fiets, exponentieel toegenomen de afgelopen jaren.
Het is Schiltz, Van de Wauwer en D’Haese blijkbaar ontgaan, maar de Scheldekruisingen zijn in 2024 zodanig problematisch dat zelfs voetgangers en fietsers in de file staan.
Antwerpen is lang genoeg gegijzeld geweest door een gebrek aan daadkracht op het vlak van mobiliteit en investeringen in infrastructuur. Nu is die er wel, voor alle modi.
Hoe fragiel de mobiliteit over de Schelde is, zagen we door de ongelukkige beslissing om de veerdienst in maart 2023 te halveren toen de renovatie van de Sint-Annatunnel achter de rug was. De gevolgen voor wie op Linkeroever woont of moest zijn, waren dramatisch. Pas na herhaalde druk van het Antwerpse stadsbestuur werd die beslissing teruggedraaid. En ook nu nog, met verhoogde frequentie, is het vaak zo druk dat niet alle passagiers mee kunnen voor een oversteek.
De alternatieven waarvan de drie parlementsleden zo’n fans zijn, werden in het studiewerk voor de brug stuk voor stuk gewogen en te licht bevonden op het vlak van Scheldekruisende capaciteit. Kabelliften, een nieuwe fietserstunnel of bijkomende veren bieden simpelweg geen afdoende antwoord op de noden van stad en regio.
Maar het staat tegenstanders uiteraard van de brug vrij om, eens die operationeel is, te blijven kiezen voor veerboot of de Sint-Annatunnel.
Orry Van de Wauwer had het in zijn tussenkomst in de commissie over een gebrek aan ‘draagvlak’. Het enige draagvlak waar ik mij zorgen over maak is het draagvlak van de constructie voor al die fietsers en voetgangers.
*
Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik stel dat zowel Schiltz, Van de Wauwer als D’Haese wel eens een lans breken voor jongerencultuur in onze stad. We gaan de bouw van de brug aangrijpen om ook nachtleven en horeca nieuwe kansen te geven. Ik nodig hen alvast uit naar het openingsweekend. Tickets zijn nog niet te koop, maar meer informatie kunnen ze alvast hier lezen.