Toerisme en detailhandel in Antwerpen bloeien vandaag als nooit tevoren. Mede dankzij onz detailhandel en horeca is Antwerpen internationale een aantrekkingspool zowel voor shopping toerisme, culinair toerisme, cruisetoerisme als voor zakelijk toerisme Ze zorgen voor leefbaarheid, economische vitaliteit, tewerkstelling en (inter)nationale uitstraling. .
Onze stad verandert voortdurend en winkelgebieden evolueren mee. Een nieuwe Beleidsnota’s Detailhandel is in opmaak en zal in 2019 worden opgeleverd, zo spelen we maximaal in op deze evoluties. Aan de hand van een aantal speerpunten hebben we ons beleid uiteengezet om Antwerpen volop als bruisende winkelstad te positioneren. Antwerpen is en blijft de favoriete shopping- en belevingsstad voor heel wat bezoekers uit Vlaanderen, uit de buurlanden en zelfs verder weg. Samen met de Antwerpse ondernemers en handelaars bouwen we hard aan onze welvaart. We zorgen voor optimale omgevingsfactoren en geven zuurstof om te ondernemen met heel wat positieve maatregelen:
- Heropleving historisch hart Antwerpen
We hebben de voorbije jaren zwaar ingezet op de heropleving van het historisch hart van Antwerpen. Samen met de ondernemers op en rond de Grote Markt worden heel wat bruisende evenementen en kleurrijke markten georganiseerd. Zo organiseren we dit najaar voor het vierde jaar op rij en mét succes het culinaire festival Smaakmeesters in samenwerking met onze horeca ondernemers in de binnenstad. Daarnaast zorgen de heraanleg van de Kaasrui, de verlichting van de kathedraal en de lopende renovatie van het stadhuis voor een nieuw elan.
- Vernieuwing en versoepeling terrasreglement
We hebben het oude terrasreglement onder de loep genomen om het te vereenvoudigen en te versoepelen. Dit creëert mogelijkheden om te werken op maat van specifieke horecabuurten in samenwerking met lokale horecaondernemers. Zo zijn er nu minder beperkingen in de vrijheid van het ondernemerschap. Na jaren gedoogbeleid is er eindelijk rechtszekerheid voor de gesloten constructies op de Grote Markt. We zorgen er ook voor dat de horeca-ondernemers op de Handschoenmarkt en de Graanmarkt nieuwe vergunde winterterrassen kunnen plaatsen.
- Sterke winkel- en horecakernen
We voeren een kernversterkend beleid voor winkel- en horecakernen waarbij we investeren in de publieke ruimte en de opwaardering van handelsbuurten en -panden. We hebben ook aandacht voor onze buurtwinkels en lokale handelaarsverenigingen in de districten.
- Verhoogde renovatiepremie handelspanden en toelages voor handelaars- en horecaverenigingen
We versterken onze winkelkernen zowel via onze uitgebreide renovatiepremie handelspanden als via de toelage aan handelaars- en horecaverenigingen om hun winkelstraat door middel van innovatieve en creatieve acties te promoten! Bij wegenwerken geldt er nu ook een verhoogde renovatiepremie voor handelspanden én een extra toelage voor verenigingen tot 15.000 euro voor evenementen of acties om zo hun winkel- of horecagebied extra in de kijker te zetten tijdens de werken. Ik denk bijvoorbeeld aan de positieve bereikbaarheidsactie van de handelaarsvereniging op de Herentalsebaan. Daarnaast is de Vlaamse hinderpremie een welkome aanvulling voor de Antwerpse renovatie- en evenemententoelages in het kader van wegenwerken.
- Betere bereikbaarheid winkelgebieden
We zorgen voor een betere bereikbaarheid van onze winkelgebieden. Waar mogelijk spelen we ook in op de vraag naar bijkomende parkeerplaatsen voor klanten, een betere lokale bewegwijzering naar parkings, en ontwikkeling van randparkings. Op verschillende vlakken werken we samen met de betrokken districten, beroeps- en handelaarsverenigingen en individuele handelaars.
- Actief leegstandsbeleid
Leegstaande panden halen het imago en de leefkwaliteit van een winkelbuurt naar beneden. We pakken de leegstand aan met heel wat positieve maatregelen zoals bijv. onze renovatietoelage voor het opsmukken van leegstaande handelspanden of de leegstandsprojecten ‘Maak het op de Bredabaan’ en ‘De Winkeldokter’. We zetten ook proactief in op het informeren, sensibiliseren en ondersteunen van eigenaars van deze panden. Daarnaast treden we strenger op tegen hardnekkige vormen van leegstand en verwaarlozing. Zij die geen actie ondernemen, en waarvan de panden gedurende langere periode blijven leegstaan, worden geconfronteerd met een effectieve belasting. In onze strijd tegen leegstand, verkrotting en huisjesmelkerij, hebben we in 2015 deze belastingreglementen herzien en de stedelijke tarieven opgetrokken.
- Efficiënte digitale dienstverlening en administratieve vereenvoudiging
We gaan voor een verdere professionalisering door vereenvoudiging en digitalisering van de regelgeving, info, behandeling van vergunningen en premies, aangiftes, … De lancering van het fiscale e-loket in 2017 biedt heel wat voordelen voor Antwerpse ondernemers. Ze hebben geen papieren administratie meer, hun dossier is altijd en overal raadpleegbaar en verloren aangiftes behoren voortaan tot het verleden. Bovendien krijgen ze via het fiscale e-loket een onmiddellijke indicatieve berekening van hun aanslag waardoor ze niet voor verrassingen komen te staan. Zo blijven we inzetten op een digitale dienstverlening en op administratieve vereenvoudiging. In 2019 rollen we ook een vernieuwd ondernemersloket uit waarin alle contacten die een ondernemer met de stad heeft op één plek verzameld worden, denk aan vergunningen, belastingen, toelages, etc.
- Transparante en rechtvaardige fiscaliteit en afschaffing/hervorming van een aantal belastingen
In 2015 introduceerden we een nieuwe vereenvoudigde vestigings- en horecabelasting, waarbij we zeven verschillende aangiften en aanslagen hebben vervangen door één. Vanaf 2017 stelden we meer dan 25.000 kleine Antwerpse ondernemingen en zelfstandigen vrij van bedrijfsbelastingen. We schaften ook een aantal belastingen af, zoals de belastingen op vertoningen en vermakelijkheden, slijterijen en brandstofverdelingsapparaten.
- Structurele overlegmomenten en netwerk- en matchmakingevents
Met de oprichting van diverse overlegplatformen zoals de Beleidsadviesraad, de werkgroepen voor horeca, toerisme en middenstand en het Platform voor Ondernemende Binnenstad brengen we belangrijke spelers in onze handels- en horecakernen samen. Daarnaast organiseren we tal van netwerk- en matchmakingevents en ondersteunen we de opstart van handelaarsverenigingen en de initiatieven die zij nemen ter bevordering van de levendigheid van hun handelskernen.
- Campagne A-typisch Antwerpen
Met de (inter)nationale campagne A-typisch Antwerpen promoten we Antwerpen als dé shopping- en horecastad van Vlaanderen en ver daar buiten. Het unieke en gevarieerde shoppingaanbod in ons winkelhart, in combinatie met sfeervolle restaurants en cafés en met een uitgebreid cultureel, historisch, artistiek en evenementieel aanbod, is bijzonder populair bij consumenten die op zoek gaan naar een totaalbeleving. Met dit sterk en onderscheidend verhaal kan Antwerpen zich differentiëren van andere Vlaamse en internationale steden, maar ook van traditionele shopping centra en baanwinkels in de periferie.
- Metingen bezoekers- en passantentellingen
De voorbije jaren hebben we gezocht naar nieuwe manieren om bezoekers en passanten te meten. Het meten van de aanwezigheid en de bewegingen/trends van bezoekers en passanten, is de laatste jaren een belangrijk instrument voor citymarketing geworden. We gebruiken deze gegevens vandaag om ons toeristisch en economisch beleid er op af te stemmen Tijdens evenementen gebruiken we deze data bovendien om de mobiliteit en de veiligheid nog beter in beeld te brengen en indien nodig bij te sturen. We willen deze belangrijke bron van informatie ook delen met handelaars, burgers, retailers en ontwikkelaars. Daarom publiceren we al sinds (het laatste kwartaal van) 2016 kwartaalrapporten met de belangrijkste meetresultaten op www.ondernemeninantwerpen.be.
- 14 miljoen passanten op de Meir
In 2013 installeerden we de eerste 3 wifi-meetpunten om passanten te tellen. Na een succesvolle test zijn er ondertussen 26 wifisensoren actief, verspreid over onze winkelstraten in de Antwerpse binnenstad. In 2018 installeerden we op vraag van de handelaars nieuwe meetpunten op het Eilandje. Dankzij deze passantentellingen krijgen we een beter zicht op de drukte in de winkelstraten, het effect van de solden, de maandelijkse winkelzondag en diverse evenementen in de binnenstad.
Zo tellen we in 2017 ca. 14,08 miljoen unieke passanten op de Meir (telpunt1). Een structurele stijging van maar liefst 63% in vergelijking met de 8,63 miljoen passanten in 2015!
- 14,4 miljoen dagtoeristen en 3,1 miljoen verblijfstoeristen
Sedert 2016 gebruiken we mobiele data om bezoekers en toeristen te monitoren. Zo krijgen we inzicht in het aantal dag- en verblijfstoeristen, hun afkomst en hun gemiddelde verblijfsduur. Zo telden we in 2017 ca. 14, 4 miljoen dagtoeristen en recreanten, maar liefst 15% meer dan het jaar voordien! Ook het aantal verblijfstoeristen zit in stijgende lijn. Terwijl we in 2016 2,5 miljoen verblijfstoeristen telden, waren dat er in 2017 reeds 3,1 miljoen of een stijging van 25%! Deze cijfers laten ons toe om bijv. onze marketinginspanningen en onze producten beter af te stemmen op onze toeristische doelgroepen.
- Succesvolle winkelzondagen: Antwerpen is Open!
In 2014 lieten we een groot deel van de Antwerpse binnenstad erkennen als toeristisch centrum. Vervolgens konden we vanaf september 2014 van start gaan met de winkelzondagen in samenwerking met de handelaarsverenigingen uit de binnenstad. Winkelen op zondag in Antwerpen is een totaalbeleving. Antwerpenaars en bezoekers combineren shoppen meestal met een gezellig terrasje, een restaurant- of museumbezoek of een evenement. Met de uitgebreide promotiecampagne ‘Antwerpen is Open’ overtuigen we zoveel mogelijk kooplustigen uit België en Nederland om de Antwerpse winkelzondagen te ontdekken. Meer en meer ondernemers kiezen ervoor om hun deuren te openen op de winkelzondagen, we kunnen spreken van een groot succes!
- De Nieuwe Natie voor starters en innovatieve ondernemers
Antwerpen blijft een hotspot voor innovatief ondernemen. We stimuleren starters en brengen hen in contact met de lokale economie. Zo lanceerden we deze legislatuur het tijdelijke shoppingproject De Nieuwe Natie, een dynamische testlocatie voor creatieve en innovatieve ondernemers. Ondernemers die in Antwerpen een zaak willen opstarten, krijgen de unieke kans hun winkelconcept of producten uit te testen in een instapklaar handelspand op een toplocatie in Antwerpen. Alle deelnemers genieten van een voordeel-huurtarief en krijgen professionele begeleiding en coaching. De vorige edities vonden plaats in overdekte winkelgalerij De Nieuwe Gaanderij, in shoppingcenter Grand Bazar Antwerpen en in Shopping Stadsfeestzaal.