-
Verkeersveiligheid
Tienpuntenplan “Vrij en slim, Veilig naar en in Antwerpen”
Met het tienpuntenplan lanceerden we eind 2017 10 concrete maatregelen die verder bouwen op het bestaand beleid om de verkeersveiligheid en de mobiliteit in Antwerpen verder te versterken. Het stijgend aantal fietsers in de stad is een van de belangrijkste redenen waarom we een versnelling hoger schakelen met investeringen voor de zwakke weggebruiker. Werfsituaties zijn steeds moeilijk, maar gelukkig zijn deze van tijdelijke aard. Ze zijn noodzakelijk om de stad van veiligere wegen te voorzien.
We blijven prioriteit geven aan het uitbouwen van verkeersveilige wegen, het conflictvrij maken van kruispunten, het stimuleren van veilige voertuigen en aan het creëren van een verkeersveiligheidscultuur met de volgende maatregelen:
- Vierkant groen
In februari 2018 ging een eerste proefproject met vierkant groen van start op het kruispunt Londenbrug/Kattendijkdok. In de vakliteratuur wordt de term AFTG of ‘Alle Fietsers Tegelijk Groen’ gebruikt. Gemotoriseerd verkeer moet er wachten, terwijl zwakke weggebruikers tegelijk groen krijgen in alle richtingen. Het is de eerste toepassingen van dit principe op een volwaardig kruispunt in de stad Antwerpen. Het gebruik van zo’n verkeerslichtenregeling zorgt voor een verhoogde verkeersveiligheid en gebruiksgemak voor fietsers en voetgangers.
- Conflictvrije verkeersinstallaties
Cruciaal om conflictvrije kruispunten te creëren is de centrale afstemming en aansturing van verkeerslichten. Vandaag zijn er immers nog steeds verkeerslichten die ter plaatse manueel moeten geprogrammeerd worden. De verkeerslichten in Antwerpen worden een pak slimmer. De komende jaren neemt de nieuwe verkeerscomputer de aansturing van 360 verkeerslichten in en om Antwerpen stapsgewijs over. De nieuwe lichtenregelingen zullen het verkeer veiliger en efficiënter laten verlopen. Daarvoor werd de voorbije jaren glasvezeldraad gelegd om alle kruispunten aan te sluiten op de ‘supercomputer’ die de stad samen met het Vlaams Gewest zal aansturen.
- Venstertijden voor vrachtwagens in zones 30
Vanaf september 2018 start de venstertijd voor vrachtwagens in de zones 30 van Borgerhout intra muros en de Kievitwijk. Concreet betekent het dat deze voertuigen de zones niet langer mogen inrijden voor en na de schooluren op een schooldag. Daardoor kunnen we conflicten tussen vrachtverkeer en de schoolgaande jeugd vermijden. Deze zones 30 zullen dienen als proefzone om de aanpak en effecten van deze toegangsbeperking te evalueren. De zone wordt in het noorden begrensd door de Carnotstraat, de Turnhoutsebaan en de Stenenbrug en in het oosten door de Noordersingel. In het zuiden door de Plantin en Moretuslei, en in het westen door de spoorlijn, het Centraal Station en het Koningin Astridplein.
- Inrichting kruispunten
Fietsopstelstroken, teruggetrokken stopstrepen en een lichtengeregelde voorstart voor de zwakke weggebruiker worden bij de aanleg van straten standaard gebruikt. Sinds december 2017 loopt er in Wilrijk een proefproject waarbij een verkeersbord bestuurders waarschuwt als een infraroodcamera aankomende fietsers opmerkt. In 2018 starten we een project om op 10 kruispunten rechtsaf voor rood in te richten. Op deze manier kan de fietser steeds zonder verkeerslichten rechtsaf slaan.
- Veilige fietspaden / 119 missing links weggewerkt[1]
Een veiliger fietsroutenetwerk is een prioriteit van ons fietsbeleid. Deze bestuursperiode investeren we exclusief voor fietsinfrastructuur 25 miljoen euro extra. We werken de belangrijkste ontbrekende schakels of knelpunten weg op de lokale en bovenlokale fietsroutes. Want fietsroutes zijn maar zo sterk als hun zwakste schakel. Veilige en comfortabele fietsinfrastructuur en logische fietsverbindingen zijn de eerste voorwaarden om mensen te laten fietsen. Ondertussen werkten we al bijna 120 missing links weg op onze fietsroutes: zowel op het Ring- en Singelfietspad, de Districtenroute, de schoolroutes, het functioneel fietsnetwerk en de fietsostrades naar de stad.
Op termijn moeten alle fietspaden voorzien worden van duidelijke wegmarkeringen om de veiligheid, leesbaarheid en doorstroming te verbeteren. In 2018 worden 18 fietspaden, waaronder het ringfietspad en de fietsas tussen de Gemeentestraat – Carnotstraat, voorzien van bijkomende markeringen.
- Zones 30
Eind 2018 is 95% van het stedelijk wegennet zone 30. De verkeersveiligheid en leefbaarheid van woonwijken vergroot aanzienlijk met de inrichting van zones 30. De stad wil met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten, een aangenaam woonklimaat, een betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer garanderen. In deze zones wordt het STOP-principe gehanteerd, waarbij de prioriteit gaat naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers in deze volgorde: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat gemotoriseerd vervoer. Om die zone 30 af te dwingen, worden ook infrastructurele maatregelen genomen Dit vooral in straten met een breed wegprofiel en in de schoolomgevingen.
- Veilige vrachtwagens
De stad rust haar eigen vrachtwagenpark uit volgens de hoogste veiligheidsnormen, met extra spiegels, dodehoekcamera’s, fietsenvangers, enzovoorts. Daarnaast hebben we in 2018 een proefproject opgestart met Intelligente SnelheidsAssistentie (ISA) op een vijftigtal van voertuigen van de stad. Hierdoor kunnen bestuurders van deze voertuigen niet sneller rijden dan de geldende snelheidslimiet. Als dit succesvol blijkt, breiden we dit uit naar de rest van de stedelijke vloot. Gelijktijdig roepen we vanuit de stad andere weggebruikers op om dit voorbeeld te volgen.
- Vrachtwagenroutes
Verschillende grote retailspelers zijn geïnteresseerd in een project rond veilige distributierouting. Aan de hand van deze samenwerking is de stad bezig aan het opzetten van een proefproject rond veilige en slimme routing. Bij grote werven worden afspraken gemaakt met de bouwheren om vaste aan- en afrijroutes voor vrachtverkeer te gebruiken.
- Zwarte punten
Van de 10 zwarte punten op stads- en districtswegen die tussen 2011-2017 in kaart werden gebracht, werden op 2 locaties ondertussen ingrepen uitgevoerd. Op 5 andere locaties zijn de werken dit jaar nog gepland. 2 locaties zijn gepland in 2019, 1 in 2020 (Gasstraat – Van Kerckhovenstraat, met de volledige heraanleg van de straat).
- Sensibilisering
Voor de jeugdwerking (jongeren tussen 12 en 25 jaar in jeugdbewegingen, jongerenorganisaties, sportverenigingen, …) willen we pakketten aanbieden gericht op veilig verkeersgedrag, zowel bestemd voor fietsers, bromfietsers als prille bestuurders.
Hiervoor werd een budget van 200.000 euro voorzien.
- Combimobiliteit
- Gedragsgerichte aanpak van Slim naar Antwerpen
Met Slim naar Antwerpen zet de stad Antwerpen samen met haar partners in op de bereikbaarheid van de regio tijdens wegenwerken. Slim naar Antwerpen helpt bewoners, bedrijven en bezoekers op weg om het juiste vervoersmiddel te vinden en stelt voor om over te stappen indien mogelijk. Door middel van combimobiliteit kunnen mensen zich efficiënt en snel verplaatsen in en om de stad. Het is dus bijvoorbeeld mogelijk dat de voorgestelde route u met de eigen fiets of wagen naar het treinstation laat rijden, af laat stappen in het station Antwerpen-Centraal en het laatste stuk te voet of met de Velo laat afleggen. Routes met de auto worden afgeleid naar Park en Rides en publieke parkings in de stad om zo van Antwerpen een leefbare stad te maken.
Naast de website en de ondersteunende communicatiecampagnes van Slim naar Antwerpen, maken we ook werk van acties zoals Werkgeversaanpak (waarbij we samen met werkgevers naar mobiliteitsoplossingen op maat zoeken voor werknemers en logistiek), projectoproepen (waarmee we ontwikkelaars de kans geven hun mobiliteitsoplossing te testen), de fietskortingsregeling (om werknemers dat laatste duwtje in de rug te geven om met de fiets naar het werk te gaan), subsidies voor handelaars (om hun straat in de kijker te houden bij wegenwerken), …
- Multimodale routeplanner beschikbaar via app en website Slim naar Antwerpen
Eind 2017 lanceerde Slim naar Antwerpen een multimodale routeplanner, meteen een internationale primeur. De routeplanner combineert routes te voet, met de eigen (plooi)fiets, Velo, tram, bus, trein en auto. De routeplanner is nu ook beschikbaar op smartphone in een handige app. Zo vinden gebruikers nog makkelijker hun weg door favoriete routes en locaties te onthouden, persoonlijk reisadvies voor te stellen en meldingen te sturen. De huidige multimodale routeplanner is niet het eindpunt, integendeel. Het is het startpunt om alle beschikbare mobiliteitsdata te integreren en deze aan de reiziger aan te bieden.
- Mobility as a Service
Ook op vlak van smart mobility is onze stad een trendsetter. Binnenkort verwelkomen we Mobility as a Service apps in Antwerpen, waarmee mensen vlot kunnen overstappen van het ene naar het andere vervoersmiddel met één handige app, inclusief betaalmogelijkheden. Dat is kijken naar de toekomst. Dat is de mobiliteit van de 21ste eeuw!
- Deelsystemen
De stad Antwerpen blijft inzetten op een uitbreiding van het mobiliteitsaanbod en kijkt daarbij naar nieuwe ontwikkelingen. De vervoersdeelsystemen kennen in Antwerpen veel succes. Door het wijdverspreid gebruik van de smartphone is het vandaag veel makkelijker om het gedeeld gebruik te organiseren. De nieuwste ontwikkelingen op dat vlak zijn deelsystemen zonder vaste stations: de freefloatingsystemen.
Taxidelen
Ook op vlak van taxivervoer blijven we de trend zetten in Vlaanderen met de lancering van taxidelen. De Antwerpse Provinciale Taxi Unie (APTU) en de stad Antwerpen lanceren dit najaar taxidelen in Antwerpen: via een nieuwe app kunnen klanten binnenkort een taxi delen op weg naar bestemmingen in dezelfde richting. Dit taxideelsysteem biedt zowel voordelen voor de gebruikers als voor de taxibedrijven. Klanten krijgen voordeligere tarieven omdat ze hun taxi delen met andere gebruikers, terwijl exploitanten hun vloot op een efficiëntere manier kunnen inzetten.
Autodelen
De stad Antwerpen moedigt autodelen aan. Autodelen zorgt voor een efficiënter gebruik van voertuigen en bijgevolg een vermindering van de parkeerdruk in de stad. Zo kunnen we ook combimobiliteit stimuleren. Steeds meer mensen ruilen een eigen wagen in voor een deelauto. Vandaag zijn er in Antwerpen drie autodeelorganisaties met een eigen vloot in Antwerpen: Cambio, Bolides en Poppy. Daarnaast zijn er nog een aantal autodeelorganisaties actief die een platform aanbieden waarop particulieren hun wagen kunnen delen met andere leden (peer2peer-autodelen): CarAmigo, Drivy, Tapazz en CozyCar.
Meer info op www.slimnaarantwerpen.be/nl/auto-taxi/autodelen
Fietsdelen
In Antwerpen zijn er vandaag 3600 Velo-deelfietsen beschikbaar in 302 deelstations. Velo is ondertussen goed ingeburgerd in Antwerpen. Met de uitbreiding naar de districten kunnen bewoners van de 20ste-eeuwse gordel nu ook genieten van het comfort van de deelfiets. Daarnaast zijn er nog een aantal freefloating fietsdeelsystemen op de markt met verschillende formules: Cloudbike, Mobit en Blue Bike. Alle info hierover kan je terugvinden op www.sna.be, www.velo-antwerpen.be, www.cloudbike.be, www.mobit.be, www.blue-bike.be
Scooterdelen
Scooty is een deelsysteem met elektrische scooters die via een app kunnen worden gereserveerd. Met de scooter kan men zich gemakkelijk en snel in Antwerpen verplaatsen, zonder gehinderd te worden door files. De voertuigen staan bovendien vrij verspreid in de binnenstad en hoeven niet naar vaste standplaatsen worden teruggebracht. De elektrische deelscooter is ook een handige oplossing voor de first and last mile. Alle info via www.scootysharing.be
- Parkeren
We willen onze stad bereikbaar en aantrekkelijk houden. Met een goed parkeerbeleid verlichten we de parkeerdruk en reiken we evenwichtige oplossingen aan voor bewoners, bezoekers en werknemers zowel voor kort- als voor langparkeren. Daarom zetten we optimaal in op het gebruik van ondergrondse parkeervoorzieningen en streven we naar een efficiënter gebruik van parkeerplaatsen op het openbaar domein. We zorgen er voor dat bewoners nog een parkeerplek vinden in eigen buurt. Dit dankzij de uitbreiding van bewonersparkeren en het invoeren van het betalend parkeren voor bezoekers over een groot deel van de 20ste-eeuwse gordel vanaf 2019. In de kernstad bekijken we of en hoe we straatparkeren exclusief voor bewoners kunnen maken. Daarnaast trachten we de verkeersdruk op de stadswegen zoveel mogelijk te verlichten door langparkeerders, pendelaars en bezoekers zoveel mogelijk te dirigeren naar onze Park & Rides aan de stadsrand en in betaalparkings in het stadscentrum. We voorkomen extra parkeerdruk op het openbaar domein door het toepassen van het POET-principe in de nieuwe bouwcode.
Het POET-principe
Het POET-principe staat voor ‘Parkeren Op Eigen Terrein’ en verplicht de aanleg van auto- en fietsparkeerplaatsen bij bouwwerken. Zo voorkomen we de verhoging van de parkeerdruk op het openbaar domein.
Buurtparkeren
We realiseren betaalbare buurtparkeerplaatsen voor bewoners. Met het project buurtparkeren bouwen we buurtparkings en stimuleren en optimaliseren we de benutting van bestaande (private) parkeerplaatsen of lege gebouwen. Bij grote nieuwbouwprojecten onderzoeken we of de integratie van een (gedeelde) buurtparking mogelijk is, zeker in gebieden waar er weinig ondergrondse parkeervoorzieningen zijn en waar de parkeerdruk op het openbaar domein groot is. We zien deze legislatuur een duidelijke stijgende evolutie in het aantal buurparkings. Voor alle info zie https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/parkeren/buurtparkeren
Parkeergeleidingsysteem
Dankzij het nieuwe parkeergeleidingsysteem begeleiden we onze bezoekers naar de beschikbare betaalparkings die rechtstreeks aansluiten op de parkeerlussen in de stad, zoals bijv. de parkings Nationale Bank, Theaterplein en Centraal Station en ook de toekomstige parkings aan de Rijnkaai, de gedempte Zuiderdokken en het Operaplein. Zo vermijden we sluip- en zoekverkeer in de woonwijken. Ook in de handelskernen van Deurne-Noord, Deurne-Zuid, Ekeren, Kiel, Merksem en Wilrijk hebben we ondertussen een parkeerbewegwijzeringsysteem uitgerold om onze handelskernen in de districten te versterken. Lokale ondernemers en winkeliers hebben immers nood aan duidelijke parkeerbewegwijzering voor hun klanten.
- Doorstroming van het openbaar vervoer
De stad Antwerpen is niet bevoegd om het openbaar vervoer te organiseren in de stad, dat is de taak van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn. Wat de stad echter wel kan doen is zorgen voor een goede doorstroming van het openbaar vervoer. Zo zijn n.a.v. de invoering van de verkeerslichtencomputer al 14 stedelijke verkeerslichtenregelingen op kruispunten geoptimaliseerd om de doorstroming van tram en bus te bevorderen.
- Openbaar vervoer naar de stad
Voor het (inter)nationaal openbaar vervoer is de NMBS bevoegd. De stad ijvert echter wel voor betere bereikbaarheid van de stad met de trein. Dit heeft al geresulteerd in een nieuwe treinverbinding van Essen langs Antwerpen tot Puurs.
- Dubbelrichtingtrams
In 2018 heeft Antwerpen voor het eerst sinds 1968 opnieuw tweerichtingstrams gekregen. Deze maken een flexibele inzet van trams mogelijk bij werkzaamheden, evenementen of ongevallen. Zo kan De Lijn bij infrastructuurwerken ook grotere delen van haar tramexploitatie behouden. De eerste tweerichtingstram wordt in gebruik genomen op lijn 12, naar aanleiding van de werkzaamheden die starten in de buurt van de Schijnpoort voor de Oosterweelverbinding.
- Nieuwe studies openbaar vervoer
De komende jaren onderzoeken we de verdere uitbreiding van het tramnetwerk naar het zuiden van de stad. Zo worden de tramuitbreidingen over de Emiel Vloorstraat en de Jan De Voslei voorbereid.
- Infrastructuurprojecten
Om onze stad en onze economie te laten groeien, werken we aan slimme mobiliteitsoplossingen, maar uiteraard ook aan goede en toekomstgerichte infrastructuur. Daarom investeren we vandaag volop in nieuwe en veilige weginfrastructuur. Zowel op het hoofdwegennet als op het lokaal net. Vandaag en de komende jaren staan we met de grote infrastructuurwerken in Antwerpen voor heel wat uitdagingen die gepaard gaan met hinder. Maar op het einde van de rit zullen de mobiliteit, de bereikbaarheid en de leefbaarheid van onze stad en van de Antwerpse regio er gevoelig op vooruit gegaan zijn.
- Nieuwe openbaar vervoersinfrastructuur
Samen met De Lijn realiseert de stad deze bestuursperiodetientallen kilometers aan nieuwe tramsporen en busbeddingen. De opening van de reuzenpijp, de herinrichting van de Turnhoutsepoort en het project Noorderlijn zijn hiervan de opvallendste.
- Noorderlijn: openbaar vervoer en weginfrastructuur
De aanleg van de Noorderlijn heeft 10 jaar op zich laten wachten; deze had namelijk moeten plaatsvinden na de heraanleg van de zuiderleien. Deze bestuursperiodezijn de werken eindelijk aangevat.
Met Noorderlijn zorgen we voor de ontsluiting van Antwerpen naar het noorden met een vlotte tramverbinding tussen het centrum van de stad, het Eilandje en Luchtbal. Daarnaast worden zowel de rijweg als voet- en fietspaden opnieuw en volgens de huidige verkeersveilige normen heraangelegd. Sedert augustus 2017 rijdt ook tram 7 vanuit het centrum naar het Red Star Line Museum en het MAS op het Eilandje.
We maken ook van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd de Noorderleien, de Rooseveltplaats en het Operaplein aan te pakken. Vandaag is het nieuwe Operaplein toegankelijk voor fietsers en voetgangers, die kunnen genieten van een autoluw plein met zicht op de monumentale gevel van het operagebouw. Het doorgaande verkeer zal via autotunnels ondergronds het Operaplein kruisen. Het nieuwe metrostation Opera wordt vernieuwd en uitgebreid en zal de reiziger toegang geven tot de twee metrolijnen Noord/Zuid en Oost/West. Er komt bovendien een ondergrondse parking en een fietsenstalling. Bovengronds lopen de werken aan de De Keyserlei, Frankrijklei, Teniersplaats, Franklin Rooseveltplaats, Italiëlei, Noorderplaats, Kempenstraat, Hardenvoort, het Eilandje en de Noorderlaan verder.
Met de knip van de Leien in juni 2017 rijden tram 8 en 10 nu ondergronds via de Reuzenpijp en station Opera naar de Zuiderleien. Beide tramlijnen gaan onderdoor Borgerhout naar de de Herentalsebaan en de Turnhoutsebaan. Dankzij de tunnel ondervinden ze geen hinder van de bovengrondse verkeersdrukte en zorgen ze voor een vlotte ontsluiting van Deurne-Zuid en Deurne-Noord met het centrum van de stad.
Ook de nieuwe tramverlenging van lijn 6 naar Luchtbal, zorgt voor een vlotte verbinding met de stad. Tram 6 verbindt voortaan Olympiade met de Park & Ride Luchtbal op de Noorderlaan.
Meer info op www.noorderlijn.be/knip
- De Oosterweelverbinding
Samen met Vlaanderen hebben we het Oosterweelproject na twintig jaar impasse gedeblokkeerd. Het startschot voor de Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht hebben we dit jaar gegeven. De schop zit dus eindelijk in de grond. Met Oosterweel komt er een structurele oplossing voor het mobiliteitsinfarct in de Antwerpse regio.
- Het Toekomstverbond
In 2017 hebben de burgerbewegingen, de Vlaamse Regering en de stad Antwerpen een historische stap gezet: de afsluiting van een toekomstverbond voor de mobiliteit en de leefbaarheid van Antwerpen.
Meer info op www.oosterweelverbinding.be
Het Toekomstverbond omvat een ambitieus Routeplan 2030, waarbij:
• Het stadsregionale verkeer over een gesloten stedelijke ring R1 kan rijden;
• Het doorgaande en havenverkeer rond de stad wordt geleid via een versterkte R2 en de aan te leggen A102 (doortrekken van de R2 tot aan het rond punt van Wommelgem);
• Er wordt ingezet op een ambitieuze modal shift naar 50/50 (50% autoverkeer, 50% andere vervoersmodi) en een slimme mobiliteit;
• De overkapping van de Antwerpse Ring wordt gerealiseerd zoals opgenomen in de ambitienota ‘Over de Ring’.
Voor de eerste grote fase van de overkapping voorziet de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf alvast in 1,250 miljard euro.
D eerste 18 overkappings- en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse ringzone zijn reeds geselecteerd en bekendgemaakt. Meer info op www.overdering.be
- Vervoerregio Antwerpen
Vervoerregio Antwerpen is een diverse en uitgestrekte regio met 33 gemeenten en meer dan één miljoen inwoners. Onder het motto ‘Samen vooruit’ zet de regio Antwerpen in op bereikbaarheid met als belangrijkste doelstellingen: een welvarende, kansrijke, aantrekkelijke, slimme en veelzijdige regio Antwerpen. De groeiende mobiliteitsvraag is een belangrijke uitdaging aangezien het mobiliteitssysteem vandaag tegen zijn limieten aanbotst. De Vervoerregio Antwerpen zal het regionale mobiliteitsbeleid vormgeven.
- Routeplan 2030
In juni 2018 heeft de Vervoerregioraad Antwerpen de visienota van het routeplan 2030 voor de vervoerregio Antwerpen voorgesteld. De nota kadert in een bredere aanpak voor heel Vlaanderen en stelt een nieuwe kijk op mobiliteit voor, namelijk een vraaggericht systeem waarin de gebruiker centraal staat.
Meer info op www.basisbereikbaarheid.be/vervoerregioantwerpen
- Singel
Tijdens de voorbije periode veranderde de Zuidersingel tussen Stenenbrug en de Gedempte Zuiderdokken sterk van uitzicht. Naast brede fietspaden en een groen middenberm tussen de twee rijbanen, kwamen er aan beide zijden parkeerstroken met bijna 700 bomen. Recent is deze inrichting ook volledig doorgetrokken op Noordersingel, zodat het verkeer hier vlotter en veiliger kan verlopen. Met de herinrichting van de Ijzerlaan en de Slachthuislaan is de afwerking van het noordelijke deel van de Singel en het Singelfietspad zo goed als klaar. Zo is de laatste missing link op het Singelfietspad weggewerkt en kan men vlot van aan de Schelde tot aan de Noorderlaan fietsen. Eind 2018 worden nog 155 nieuwe bomen aangeplant op de Slachthuislaan, wat voor een enorme vergroening van de woonwijk Den Dam zal zorgen. De laatste werkpunten op de route, de kruispunten op de Zuidersingel, worden momenteel uitgewerkt en ingepland.
- Singelfietspad
Het Singelfietspad speelt een grote rol als belangrijke verbinding tussen de fietsostrades naar de stad en de nieuwe verbindingen tot in het centrum via de Rode Lopers, een comfortabele en veilige aaneenschakeling van fietspaden en fietsstraten.
- Functionele fietsstraten / rode lopers
De nieuwe fietsbrug Ijzerlaan sluit naadloos aan op de Rode Loper Spoor Noord (fietsstraat). Deze loopt via de Samberstraat en het Damplein naar Park Spoor Noord en verder via de Lange Dijkstraat en de Rotterdamstraat tot aan de Gemeentestraat. Deze route zal volledig klaar zijn tegen najaar 2018. Tegelijk wordt ook de Rode Loper parallel aan de Turnhoutsebaan (fietsstraat) vandaag gerealiseerd. Zo kunnen fietsers veilig van de Singel naar de binnenstad rijden. De oplevering hiervan is ook voorzien eind 2018.
- Park & Rides
Deze legislatuur zetten we, samen met onze partners (De Lijn, BAM, AWV) in op de uitbreiding van de Park & Ride capaciteit aan de rand van de stad. Dit biedt pendelaars en bezoekers de mogelijkheid om hun wagen achter te laten aan de rand van de stad, om van daar uit verder richting centrum te gaan met openbaar vervoer of met een deelvoertuig. Vandaag zijn er in en rond Antwerpen 9 Park & Rides. Wegens het succes worden in een eerste fase 4 Park & Rides uitgebreid met parkeergebouwen: Merksem Keizershoek, Wommelgem Rond Punt, Linkeroever en Luchtbal. Deze nieuwe parkeergebouwen zijn goed voor 4450 extra parkeerplaatsen. Ze zullen tevens voorzien zijn van laadpunten voor elektrische wagens, autodeelplaatsen, grote fietsenstallingen, en sommigen ook van een buurtwinkel en tankstation. De Park & Rides krijgen een stevige opwaardering tot echte knooppunten voor combimobiliteit. In een tweede fase willen we de komende jaren nog twee extra gestapelde parkings uitrollen in het zuiden van de stad.
Meer info op www.slimnaarantwerpen.be/nl/auto-taxi/park-and-ride
- Park & Walks
Vandaag zijn er op de parkeerlus Kaaien-Leien reeds een aantal Park & Walks, ondergrondse parkeervoorzieningen die quasi rechtstreeks bereikbaar zijn van op de Scheldekaaien of de Leien en die bezoekers toelaten om hun auto ondergronds te parkeren op comfortabele wandelafstand van hun bestemming in het stadscentrum.
In combinatie met de heraanleg van het openbaar domein, ontwikkelen we in de nabije toekomst bijkomende Park & Walk-parkings aan de Rijnkaai, het Operaplein en de gedempte Zuiderdokken. Zo stimuleren we bezoekers om hun wagen ondergronds te parkeren aan de rand van het historisch centrum en vervolgens de last mile te voet of met deelfiets/deelscooter af te leggen. Dit kan de parkeerdruk op het openbaar domein gevoelig verminderen.
[1] Stand van zaken op 18/7/2018.