Het toerisme in Antwerpen neemt de laatste jaren een hoge vlucht. We zetten verder in op gerichte doelgroepmarketing die al onze toeristische troeven in de kijker zetten. We werken hiervoor nationale en internationale promotiecampagnes uit. Daarnaast zijn we aanwezig op internationale toeristische beurzen en investeren we in persbezoeken waarbij toeristische journalisten worden ondergedompeld in onze stad. Antwerpen is immers een vat vol belevingen.
- 14,4 miljoen dagtoeristen
In 2017 telden we ca. 14, 4 miljoen dagtoeristen en recreanten, maar liefst 15% meer dan het jaar voordien!
- 3,1 miljoen verblijfstoeristen
Ook het aantal verblijfstoeristen zit in stijgende lijn. Terwijl we in 2016 2,5 miljoen verblijfstoeristen telden, waren dat er in 2017 reeds 3,1 miljoen of een stijging van 25%. Met een 1,7% hogere bezettingsgraad en een gemiddelde kamerprijs die 4,6% hoger ligt, herstelde de hotelsector zich na een bewogen 2016. En het ziet er naar uit dat 2018 opnieuw een uitstekend jaar wordt.
- 512.000 bezoekers aan de toeristische infobalies
In 2017 overschreden onze twee toeristische infobalies van Visit Antwerpen voor het eerst de kaap van een half miljoen bezoekers… Met 512.000 bezoekers lag dit aantal 22% hoger dan in 2016. Dit jaar steken breiden we de toeristische balie in het Centraal Station fel uit en krijgt deze hotspot een geheel nieuwe look. Het wordt een markante plek voor iedereen die wil weten wat er toe doen is in Antwerpen en zich wil laten inspireren door het beste wat Antwerpen te bieden heeft. Daarnaast kunnen bezoekers zich ook informeren over de beste manier om zich te verplaatsen in en rond Antwerpen.
- Antwerpen in top tien van Lonely Planet
Dankzij onze voortdurende inspanningen om Antwerpen te promoten in binnen- en buitenland, nam de wereldbekende reisgids Lonely Planet onze stad recent op als één van de 10 te bezoeken wereldsteden in 2018, naast steden als Sevilla, Canberra en Detroit. De positieve resultaten bij pers- en tradewerking zorgen voor een mooie return op middellange termijn.
- Het Steen als toeristische toegangspoort tot Antwerpen
We vormen Het Steen om tot dé toegangspoort tot Antwerpen met een toeristisch onthaalcentrum waar bewoners en bezoekers terecht kunnen voor informatie, tickets, boekingen, exposities en een uitgebreid belevingsparcours. De renovatiewerken zijn gestart in 2018 om Het Steen finaal in gebruik te kunnen nemen in 2020. De heraanleg van de Scheldekaaien biedt ons nu de opportuniteit om dit toeristisch project te integreren in het totaalplaatje. Het Steen is de ideale locatie om bezoekers te verwelkomen in onze stad en hen de boeiende en lange geschiedenis van Antwerpen te vertellen. Het is immers het oudste gebouw van Antwerpen en iconische trekpleister voor bewoners en bezoekers.
- Nieuwe cruiseterminal en cruiseponton aan Het Steen
In 2020 zal de cruiseterminal verhuizen naar Het Steen, waar schepen kunnen aanmeren aan een prachtig nieuw ponton van 350 meter lang waaraan zee- en riviercruises kunnen aanmeren. Passagiers zullen onthaald worden in de nieuwe cruiseterminal in Het Steen. Zo komen we tegemoet aan de stijgende vraag van rederijen die in Antwerpen halt willen houden. Vandaag al zetten heel wat cruisetoeristen hun eerste voet aan wal ter hoogte van Het Steen. Zowel zee- als riviercruises lopen regelmatig aan langs de Scheldekaaien, midden in het historisch hart van onze stad. Dit is een unieke troef die Antwerpen op de kaart zet als cruisebestemming en waar we verder in willen blijven investeren!
- Antwerpen populaire bestemming voor cruises
Het cruiseseizoen deed het uitstekend het afgelopen jaar: Antwerpen ontving 786 riviercruises en 29 zeecruises die 114.176 passagiers meebrachten. Ook voor de komende jaren zit het cruisetoerisme in de lift. Met het nieuwe cruiseponton en de cruiseterminal in het Steen investeren we volop in kwalitatieve infrastructuur om de cruiseschepen nog beter te kunnen ontvangen in onze stad.
- Lancering Antwerp Convention Bureau
Met de lancering van ons eigen conventiebureau eind 2016 profileren we Antwerpen als sterke congresstad samen met Visit Antwerpen, de Antwerp Hotel Association en vele andere toeristische partners. Het conventiebureau speelt een verbindende rol tussen enerzijds internationale bedrijven en organisaties die een congres willen organiseren en anderzijds de hotels, locaties en andere lokale dienstverleners.
Onze bestemming heeft immers veel te bieden voor bedrijven en voor de meetingwereld. De komst van een nieuw congrescentrum – Flanders Meeting and Convention Center Antwerp (FMCCA) met de vernieuwde Koningin Elisabethzaal -tussen de Zoo en het Centraal Station en op wandelafstand van het historisch centrum, is uiteraard een extra troef die we nu uitspelen. Samen met onze toeristische partners en met het nieuwe Antwerp Convention Bureau staan we klaar om Antwerpen te vermarkten als dé uitgelezen meeting- en congresbestemming. In overleg met de betrokken spelers zetten we in op het werven van grote, (inter)nationale meerdaagse events en congressen.
- Culinaire beleving met Smaakmeesterfestival
Voor het vierde jaar op rij organiseren we tijdens de maand oktober in de Antwerpse binnenstad het culinaire festival Smaakmeesters in samenwerking met gepassioneerde horeca ondernemers. Tijdens het openingsweekend serveren ca. 100 Antwerpse horeca- en speciaalzaken heerlijke proevertjes en gedurende heel de maand oktober kunnen Antwerpenaren en bezoekers genieten van lekker eten en drinken in de deelnemende zaken en er de Smaakmeestersuggesties ontdekken. De deelnemers zijn zowel grote als kleine zaken, zowel starters als gevestigde waarden. Samen met hen promoten we de culinaire kwaliteiten van onze stad en trekken we bezoekers naar de zaken.
- Nieuwe stadscamping Middenvijver
Dit bestuur beslist om te investeren in een nieuwe, kwalitatieve stadscamping op de site Middenvijver, Linkeroever, die zal uitgebaat worden door een private ondernemer. Deze hedendaagse stadscamping zal zich niet alleen focussen op de kampeerder, maar zal ook extra overnachtingsmogelijkheden bieden voor individuen, gezinnen en groepen. Zo komen we beter tegemoet aan de eisen van hedendaagse kampeerders. Momenteel loopt de aanbesteding voor de uitbating van de nieuwe stadscamping. De huidige kampeerterreinen in Antwerpen – camping De Molen en kampeerwagenterrein Vogelzang – zullen op termijn verdwijnen.