Hebben we het voorbije weekend iets geleerd over de Antwerpse mobiliteit? Ik denk het wel. Uit de uitspraken van de politici tijdens de tv-debatten blijkt dat binnen verscheidene partijen de opvattingen aan het verschuiven zijn. En dat de afspraken binnen de Vlaamse regering – tunnels op het BAM-tracé als absolute prioriteit – hun heiligheid beginnen te verliezen.
Is het verstandiger om eerst de oostelijke tangent Ekeren-Wilrijk (A102/R11bis) aan te leggen? Open Vld en VB vinden van wel. Sp.a ook, al wil Patrick Janssens dat niet met zoveel woorden gezegd hebben.
Ook opmerkelijk was dat N-VA’er Koen Kennis zich zondag niet nadrukkelijk tegen dit idee verzette. Per slot van rekening is het plan voor de R11bis door zijn partij in het compromis ingevoerd. Zo wordt Vlaams minister-president Kris Peeters geleidelijk aan de enige fanatieke pleitbezorger van voorrang aan Oosterweel.
Het is nu wachten op een nieuw feit dat het heropenen van het debat mogelijk maakt. De sp.a maakte destijds de bocht van brug naar tunnel naar aanleiding van een studie van Arup/SUM. Ditmaal wordt er uitgekeken naar het onderzoek naar de milieueffecten van Oosterweel. Dat onderzoekt ook acht alternatieve voorstellen, waaronder de Meccano van stRatengeneraal.
En daarin is de A102/R11bis vervat. Als het onderzoek de Meccano als een volwaardig alternatief bestempelt, dan staat niets een nieuwe politieke bocht nog in de weg.
Ook over de overkapping van de Ring hebben we dit weekend interessante uitspraken gehoord. Alle partijen zijn daarvoor.
Groen wil zo snel mogelijk liefst een volledige overkapping en maakt er een speerpunt van in zijn campagne. Sp.a/ CD&V, N-VA, Open Vld vinden dat eerst het doorgaand verkeer van de Ring moet worden gehaald. Dat lijkt een meer realistisch plan, ook al gezien de enorme kostprijs van de overkapping. Sp.a-schepen Guy Lauwers had het over 40 miljoen euro per strook van 250 meter. Wie gaat dat betalen?
De overkapping wordt dus in elk geval een gefaseerd verhaal, waarvan we op korte termijn nog niet al te veel mogen verwachten. De sp.a wil graag beginnen in Berchem en Borgerhout, de N-VA bij Berchem-station en op het stuk Ring tussen de gebouwen van deSingel en Antwerp Expo. Voor die plaatsen zal Europa wellicht toestemming geven, omdat er geen op- en afritten zijn.
Bron: Gazet van Antwerpen