Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Antwerps schepen voor mobiliteit Koen Kennis hebben het officiële startschot gegeven voor de werken aan het ambitieuze project Noorderlijn. Over drie jaar en vier maanden zal iedereen de tram kunnen nemen tussen het centrum en het noorden van de stad. “We investeren samen in nieuwe tramverbindingen die de Antwerpse mobiliteit meer zuurstof geven”, klinkt het. “Tegelijkertijd maken we enkele belangrijke assen verkeersveiliger.”
Het project Noorderlijn maakt werk van nieuwe tramverbindingen tussen het centrum, het Eilandje en het noorden van de stad. Ook de Noorderleien worden aangepakt en krijgen hetzelfde wegprofiel als de Zuiderleien. Twee dagen voor de eigenlijke start van de werken hebben de verschillende partners achter de Noorderlijn het ambitieuze project op gang getrokken. Minister Weyts, schepen Kennis en de andere partners hesen symbolisch vlaggen om de start van de werken te signaleren.
De aanleg van de Noorderlijn past in het Masterplan 2020, dat de verkeersdrukte, de ongevallen en het sluipverkeer in Antwerpen aan wil pakken. “Dit is een mobiliteitsbeleid met oog voor alle vormen van vervoer”, benadrukt minister Weyts, “Natuurlijk ook de fiets én het openbaar vervoer. De uitbouw van het tramnetwerk zal de mobiliteit van de Antwerpenaar rechtstreeks en voelbaar ten goede komen.”
Verloop van de werken
Schepen Koen Kennis: “De werken focussen eerst op de heraanleg van de Frankrijklei, de aanleg van de open helling voor de tram en parking onder het nieuw aan te leggen Operaplein, en op de toekomstige toegang tot de ondergrondse metro en parking op de kop van de De Keyserlei.” Ook in de eerste fase starten de werken aan de trambusbaan op de Noorderlaan en de nieuwe park-and-ride aan de Havanasite ter hoogte van het kruispunt met de Ekersesteenweg.
Vanaf mei begint de heraanleg van de Rijnkaai en in augustus starten de werken aan de Londenbrug, waardoor deze niet meer bruikbaar is voor het autoverkeer. In september volgt dan de aanleg van de tramsporen op de Londen-Amsterdamstraat.
Tijdens de werken zal al het verkeer steeds door de werf kunnen, zowel op de Frankrijklei, de Noorderlaan als op de Rijnkaai. De aannemer voorziet in evenveel rijstroken tijdens de werken als er na de werken beschikbaar zullen zijn. Dit wil zeggen dat er op de Frankrijklei en de Noorderlaan steeds 2×2 rijstroken beschikbaar zijn en op de Rijnkaai 1×1. Voetgangers en fietsers kunnen gebruikmaken van veilige doorgangen langsheen de hele werf. Het openbaar vervoer blijft ten allen tijde beschikbaar. Via www.delijn.be/noorderlijn vindt u de omleidingsroutes voor de bussen en trams.
In juni 2017 start de tweede fase van de werken en worden de Leien onderbroken tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat. De aannemer begint op dat moment aan de aanleg van het nieuwe Operaplein. Ook de eerste werken aan de Italiëlei en Franklin Rooseveltplaats gaan dan van start. Op dat moment zal tram 7 al gebruikmaken van de nieuw aangelegde Rijnkaai en het keerpunt in de Amsterdam- en de Bataviastraat. Ook op de Noorderlaan rijdt tram 6 dan van de park-and-ride Havana via de Groenendaallaan naar het centrum van de stad.
Tegen de zomer van 2018 is het Operaplein bovengronds klaar. Begin 2019 kan de nieuwe tram 1 doorrijden op de Noorderleien, langs Spoor Noord en de Kempenstraat, tot aan het eindpunt Havana op Luchtbal. Tegen de zomer van 2019 rijdt ook het doorgaand autoverkeer onder het nieuwe Operaplein en is de vernieuwde Franklin Rooseveltplaats klaar.
Slim door de werken
“De werken zullen ongetwijfeld een impact hebben op het verkeer en de buurt”, beseft schepen Kennis, “Om iedereen goed te informeren, zetten we sterk in op communicatie. Op die manier kan men zich beter voorbereiden en maken we de werken een stuk aangenamer.” Zo is het infopunt in de Theaterbuilding aan de Italiëlei voor het publiek. Bezoekers vinden er niet alleen praktische informatie over de werken, maar kunnen er ook terecht voor kleine bewonersvergaderingen. Ook de handelaars en hun verenigingen zijn hier van harte welkom.
Op de website www.noorderlijn.be kan iedereen alle informatie terugvinden en op de voet volgen waar er gewerkt wordt. U kan er zich ook inschrijven voor de nieuwsbrief of bereikbaarheidskaarten nakijken. Verder vindt u Noorderlijn ook op Facebook en Twitter. Wie de bereikbaarheid van de stad wil raadplegen in combinatie met andere lopende werven, kan terecht op www.slimnaarantwerpen.be.