Vandaag ligt hier voor ons het budget van 2018 en de aanpassing van het meerjarenplan 2014 -2019. Met andere woorden: het sluitstuk van deze bestuursperiode!
Maar onze visie stopt niet bij een meerjarenplanning in evenwicht voor de periode 2014-2019. We streven ook naar duurzame groei in Antwerpen en een leefbare en gezonde samenleving. Zowel voor bewoners, bedrijven, bezoekers en bollebozen. Daarom moeten we deze keer ook verder kijken, dit is ons zicht op de toekomst.
Zo voorzien we ook een planningsperiode voor 2020 tot 2022. Let wel, dit is een puur technische invulling, volgens vooraf bepaalde principes, om zo de continuïteit en de investeringsplanning te verzekeren. Zo wordt er ruimte gecreëerd voor nieuwe keuzes in de toekomst. Het is geenszins de bedoeling om een nieuwe meerjarenplanning op te maken. Dit laten we uiteraard over aan de gemeenteraad van de volgende bestuursperiode.
Dames en Heren,
Een begroting is het resultaat, het eindpunt van een intensief proces met heel veel betrokkenen. Ik wil iedereen die hieraan heeft meegewerkt dan ook bedanken voor de inzet en de goede samenwerking.
Vorige week zijn de aanpassingen aan het meerjarenplan 2014 – 2019 en budgetopmaak 2018 in de verschillende commissies aan bod gekomen. Ik maak u er graag op attent dat een budgettering een inschatting blijft van de te verwachten inkomsten en uitgaven. Het is een raming die regelmatig om bijsturing vraagt.
Met een duidelijk doel voor ogen hebben we aan het begin van deze legislatuur onze Antwerpse koers uitgezet. Het goede nieuws is: onze stad bloeit, en we gaan nog steeds volle vaart vooruit!
Zoals ik daarnet al zei, en zoals trouwens ook wettelijk verplicht, blijft het meerjarenplan ook na deze aanpassing in evenwicht.
Ondertussen zakt onze historische schuld systematisch. En in 2018 zal deze – conform begroting – volledig afgebouwd zijn.
Voor opmaak van het budget 2018, werd onder meer het investeringsbudget geactualiseerd in functie van een haalbare planning en tussentijdse realisaties.
De leningen blijven we op een voorzichtige manier in de begroting zetten. We gaan niet lenen om exploitatietekorten te compenseren. Elk jaar in onze meerjarenplanning blijft onze autofinancieringsmarge positief.
Ik geef u graag in een notendop mee waar we in 2018 en de daaropvolgende jaren verder op inzetten, naast een aantal realisaties van de voorbije jaren. Dit conform ons bestuursakkoord.
Financiën
Al van bij het begin van deze legislatuur werken we onverdroten verder, zowel aan de hervorming als aan de afschaffing van een aantal belastingen.
Dit jaar werden een aantal belastingreglementen aangepast. Dit betekent echter geen verhoging van de gebudgetteerde ontvangsten, maar wel een aantal verschuivingen (bijv. omgevingsvergunning). Daar waar tarieven toch verhoogd zijn, ging het om ontradende belastingen (bijv. leegstand). Dus niet met de bedoeling om meer ontvangsten te realiseren.
Daarnaast hebben we recent nog het belastingreglement op de horeca / inname openbare weg goedgekeurd, waarbij het tarief voor het terrasgedeelte gehalveerd wordt bij aangrenzende wegenwerken die minimum 1 jaar duren.
Vanaf 2017 stellen we 25.000 kleine Antwerpse ondernemingen en zelfstandigen vrij van bedrijfsbelastingen. Met deze belastinghervorming maken we niet alleen werk van een enorme administratieve vereenvoudiging, maar ook van de herziening van de belastingen op vestigingen naar een rechtvaardige fiscaliteit.
Vanaf 1 januari 2015 heeft de gemeenteraad het licht op groen gezet voor een nieuwe horecabelasting, waarbij we zeven verschillende aangiften (vestigingen/drijfkracht/vaste reclame/uitstallingen en terrassen/vertoningen en vermakelijkheden/tapperijen/privéclubs) en aanslagen hebben vervangen door één.
Eerder deze legislatuur hervormden we ook onze forfaitaire toeristenbelasting naar een citytaks waarbij vanaf 2014 de toeristen en niet onze eigen logiesverstrekkers een belasting betalen op hun verblijf in onze stad.
Naast hervormingen van een aantal belastingen, hebben we zelfs een aantal gedateerde belastingen afgeschaft. Zijnde de belastingen op vertoningen en vermakelijkheden, slijterijen en brandstofverdelingsapparaten.
Op het einde van deze legislatuur zullen bedrijven en burgers 65 à 70 miljoen euro minder betalen, zowel in de personenbelasting, de onroerende voorheffing als de vestigingstaks.
Mobiliteit/verkeersveiligheid
In het kader van masterplan 2020 – dat de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en om Antwerpen verhoogt – en in het kader van Noorderlijn, wordt er heel wat geld geïnvesteerd in deze stad voor infrastructurele ingrepen (ca. 50mio EUR).
Daarnaast zetten we ook in op flankerende maatregelen met specifieke projecten zoals Slachthuislaan, Passerelle Schijnpoort, fietsprojecten, verkeerscomputer, … (ca. 26mio EUR).
Maar ook met ondersteunende communicatiecampagnes van Slim naar Antwerpen en acties zoals Werkgeversaanpak, Marktplaats Mobiliteit, fietskortingsregeling, subsidies voor handelaars (ca. 4,6mio EUR).
Wat betreft snelle verkeersveiligheidsmaatregelen, maken we werk van de ‘Quick Response’ maatregelen (Het betreft maatregelen die op zeer korte termijn genomen kunnen worden, bijvoorbeeld het compacteren en overzichtelijker maken van kruispunten, het leggen van snelheidsremmers, …).
Verder worden voor de fietser specifiek missing links aangepakt: onveilige, oncomfortabele, ontbrekende en onduidelijke schakels in fietsroutes worden weggewerkt om het fietscomfort te verhogen. Een fietsroute is maar zo veilig als z’n zwakste schakel. Sinds 2013 zijn tot op vandaag reeds 97 zwakke schakels aangepakt. Ruim 35mio EUR wordt tijdens deze legislatuur ikv missing links en andere belangrijke fietsprojecten besteed. Bijvoorbeeld de parallel-as langs de Turnhoutsebaan, ikv verkeersveiligheid.
Dat zijn budgetten die instaan voor verkeersveiligheid. Verkeersveiligheid staat steeds voorop bij elke heraanleg. Dit betreft verkeersveiligheidsmaatregelen voor elke weggebruiker, het is dus onmogelijk om die uit te splitsen specifiek per weggebruiker.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Op vlak van binnengemeentelijke decentralisatie is er in 2017 een mijlpaal gerealiseerd in het kader van de versterking van de districten en zijn we tot een vernieuwd decentralisatiemodel gekomen.
Met ingang vanaf januari 2019 krijgen de districten meer bevoegdheden en middelen om de taken die aan dit lokale bestuursniveau toebehoren, slagkrachtig op te nemen.
De districten zijn bijna meerderjarig – sedert 2000 worden ze bestuurd door verkozen raden, we moeten ze dan ook serieus nemen. We geven ze de bevoegdheden en middelen om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Vanaf 2020 krijgen de districten ruim 30% meer dotaties dan vandaag. Namelijk van 30 naar 41mio EUR dotaties voor de districten.
Daarnaast zullen we in 2018 zowat alle districtshuizen onder handen genomen hebben.
Toerisme en middenstand
Ook in onze economie wordt volop geïnvesteerd!
We werken volop verder aan de projecten die we hebben opgestart: winkelzondagen, gesloten horecaconstructies, Nieuwe Natie, Smaakmeesters, …
Daarnaast gaan we een aantal straten voorzien van een landmark.
Bovendien wordt de Sint-Jansvliet aangepakt en ingericht als een mooi horecaplein.
Ook voor toerisme brengen we in 2018 en de komende jaren nog meer dynamiek in het verhaal onder meer met het project van Het Steen en met de vernieuwing en de uitbreiding van het toeristisch infokantoor in het Centraal Station.
We maken Antwerpen als winkel- en belevingsstad dus blijvend aantrekkelijk, zowel voor de Antwerpenaar als voor de bezoeker van (ver) buiten de stad en van ver over onze landsgrenzen.
Algemene conclusie
Dames en Heren, hier zitten heel wat dingen bij in die deze legislatuur in de steigers zijn gezet en waarvan er vele gerealiseerd worden. Dit bestuur creëert en realiseert, en zorgt zo voor de verhoging van de welvaart – en dus ook het welzijn – in onze stad.
Wij bouwen aan de stad van morgen!