Het toerisme floreert in Antwerpen. Uit de reeds beschikbare hotelcijfers blijkt dat 2017 op vlak van overnachtingen een sterk jaar is geweest. Met een 1,7% hogere bezettingsgraad en een gemiddelde kamerprijs die 4,2% hoger ligt, herstelt de hotelsector zich na een bewogen 2016. Op bevestigende cijfers van de FOD Economie is het voorlopig nog wachten. De stad wil deze stijgende trend verder doortrekken in 2018 naar het voorbeeld van het recordjaar 2015. Toen lag de gemiddelde bezetting op 76,1%. De stad maakt zich klaar voor het nieuwe toeristische seizoen en zal Antwerpen in 2018 verder op de kaart zetten, zowel voor het zakelijke toerisme als voor het vrijetijdstoerisme.
In tegenstelling tot veel andere economische sectoren is toerisme een samengestelde sector waarvan onder andere horeca, cultuurtoeristische attracties en musea, transportbedrijven en gidsen deel uitmaken. Daardoor is het niet mogelijk om het toeristische resultaat in één cijfer te vatten.
Dagtoerisme
Op basis van mobiele datatellingen op het netwerk van Orange werden ruim 14,5 miljoen dagtoeristen geteld, of 20% meer tegenover 2016. April 2017 kende de grootste stijging na de sterke daling ten gevolge van de Brusselse aanslag van 22 maart 2016 die België toen deed daveren. Het aantal dagtoeristen steeg in april met bijna 50% ten opzichte van 2016.
Ruim 67% van de dagtoeristen waren Belgen. De internationale bezoekers waren voornamelijk uit Nederland afkomstig.
Verblijfstoerisme
Ook het verblijfstoerisme deed het bijzonder goed in 2017 met 3,8 miljoen toeristen, een stijging van 25% tegenover 2016. Het aantal verblijfstoeristen steeg in april met bijna 42% ten opzichte van 2016. Antwerpen haalt in 2017 een gemiddelde bezettingsgraad van 73,3%, een mooie stijging van 1,7% ten opzichte van 2016. De maanden september en oktober piekten met bezettingsgraden van respectievelijk 78% en 80%.
Visit Antwerpen
Media-aandacht
In 2017 was er ook heel wat buitenlandse media-aandacht. De goede samenwerking tussen Toerisme Vlaanderen en Visit Antwerpen leverde in totaal 176 professionele mediabezoeken op, goed voor in totaal 545 journalisten. De kers op de taart was de recente vermelding van Lonely Planet die Antwerpen opnam als 1 van de 10 te bezoeken wereldsteden in 2018, naast steden als Sevilla, Canberra en Detroit . De positieve resultaten bij pers- en tradewerking zorgen voor een mooie return op middellange termijn.
Infobalies
“De toeristische infobalies van Visit Antwerpen passeerden voor het eerst samen de kaap van een half miljoen bezoekers. Met 512.000 bezoekers lag dit aantal 22% hoger dan in 2016,” aldus Koen Kennis, schepen voor toerisme. “De stijging was het grootst aan de infobalie in Antwerpen-Centraal. 320.000 bezoekers konden er terecht met hun vragen. Daarmee bevestigt het station opnieuw zijn rol als belangrijke toegangspoort tot de stad.”
Rondleidingen
In 2017 reserveerde Visit Antwerpen 10.531 rondleidingen voor in totaal ruim 155.000 personen. De klassieke stadswandeling ‘De sinjoren heten u welkom’ was met 1.410 rondleidingen opnieuw de populairste wandeling uit het aanbod, onmiddellijk gevolgd door het bezoek aan het nieuwe havenhuis. Na Belgen, zijn het voornamelijk Duitsers en Nederlanders die een gegidste wandeling boeken.
Cruises
Antwerpen wint aan populariteit als haven voor zee- en riviercruises. In 2017 zakten de riviercruises massaal af naar Antwerpen. Met 786 riviercruises was 2017 een recordjaar. Het aantal aanlopen steeg met 14% t.o.v. 2016, en het aantal ligdagen met 50%, mede door het aanbieden van winterligplaatsen voor riviercruises. Sinds 2007 bezoeken gemiddeld 19 zeecruises per jaar de stad. Antwerpen zit daar in 2017 boven met in totaal 29 cruiseaanlopen.
In totaal bezochten bijna 115.000 passagiers de stad, een stijging van 9% t.o.v. 2016. De stad zet sterk in op het topsegment binnen de cruisemarkt. De aanmeerplaats in het historisch centrum is beperkt tot 265 meter, wat maakt dat de focus ligt op kleinere, meer persoonlijke cruises en een selectiever publiek.
City Cards
Tot slot werden er in 2017 in totaal 4.355 Antwerp City Cards verkocht, een stijging van 3% t.o.v. 2016. Met 1.752 verkochte kaarten werd de 24u-variant het meest verkocht.
Attracties
Volgens cijfers van de attractiebarometer, die 20 Antwerpse attracties bevat, steeg het attractiebezoek gemiddeld met 8% t.o.v. 2016. Ondermeer ZOO Antwerpen behoorde tot de uitschieters en kende met ruim 1,1 miljoen bezoekers een topjaar. Maar ook o.a. het Ruihuis (+14,2%), FOMU (+10,3%), Onze-Lieve-Vrouwekathedraal (+16%) en MoMu (+4,2%) kijken zeer tevreden terug op het afgelopen jaar.
2018
In 2018 blijft de stad verder inzetten op het aantrekken van internationale citytrippers en meerdaagse congressen en evenementen uit uiteenlopende sectoren.