De N-VA wil Antwerpen verder uitbouwen als wandelstad. Antwerpen is een metropool in zakformaat. De meeste voorzieningen in de stad zijn op wandelafstand. Van de Grote Markt naar het Eilandje moet je bijvoorbeeld maar een kwartiertje gaan. De voorbije jaren hebben we de weg geëffend voor een wandelvriendelijk Antwerpen. Met volgende speerpunten willen wij ‘Antwerpen Wandelstad’ verder uitwerken.
- De 16e eeuwse binnenstad wordt maximaal woonerfgebied. Dit wil zeggen dat de straten gelijkvloers worden aangelegd – zonder boordstenen, en dat het STOP-principe hier wordt toegepast. Voetgangers worden uitgenodigd om de volledige breedte van de straat te gebruiken. Voertuigen moeten hier steeds voorrang verlenen aan de zwakste weggebruiker. De snelheid voor auto’s en fietsen wordt beperkt tot 20 km per uur.
- De stad zet in op grote wandelassen, waar het aangenaam verpozen is. In eerste instantie worden de laatste hindernissen op de Via Sinjoor weggewerkt, zoals het kruispunt aan de Meirbrug. Met de heraanleg van de Scheldekaaien verschijnt ook hier een prachtige nieuwe wandelboulevard.
- In de woonstraten in de verschillende zones 30 van onze stad wordt de kwaliteit van de stoepen opgekrikt. Wijk per wijk worden de voetpaden onder handen genomen en worden stoepenplannen Comfortabele voetpaden, waar rolstoelen en kinderwagens gemakkelijk langs kunnen, en veilige oversteekplaatsen worden het uitgangspunt.
- Het voetgangersgebied wordt uitgerust met digitale verkeersborden die fietsers bij drukte aanmanen af te stappen of een andere route te nemen. Op deze manier worden fietsers gewezen op hun plicht om af te stappen in geval van druk voetgangersverkeer. Tegelijkertijd wordt de Lange Nieuwstraat een fietsas als alternatief voor fietsers die een drukke Meir willen vermijden.
- In het verleden werd vaak gekozen voor slecht bestratingsmaterialen waardoor fietsers verleid werden om tegen de wegcode in op de voetpaden te fietsen. Straten worden maximaal fietsvriendelijk heraangelegd zodat er geen enkele reden meer is om op het voetpad te fietsen.
- Op de drukke voetgangersroutes worden banken of zitelementen geplaats als rustpunt voor mensen die minder goed te been zijn in overleg met de Werkgroep Antwerpen Toegankelijk (WAT).
- Verkeerslichten worden maximaal conflictvrij Waar vierkant groen in werking is, willen we diagonaal oversteken voor voetgangers invoeren. Dit biedt een oplossing voor lange wachttijden aan verschillende verkeerslichten aan complexe kruispunten met meerdere takken zoals bijvoorbeeld aan de Nationalestraat-Kammenstraat-Steenhouwersvest-Lombardevest.
- In de Smart Zone op Sint Andries wordt geëxperimenteerd met slimme verkeerslichten die een langere oversteektijd geven voor minder mobiele voetgangers. Na evaluatie wordt dit verder uitgerold in heel de stad.
- Overbodige verkeerslichten worden verwijderd. Waar deze toch noodzakelijk zijn voor de verkeersveiligheid, worden ze uitgerust met wachtlichtjes. Zo weet de wandelaar hoe lang hij nog moet wachten alvorens hij groen licht krijgt.
- We maken een stap-app om mensen te stimuleren om meer te wandelen in de stad. Net zoals bij de RingRing-app willen we voetgangers gewandelde kilometers laten omruilen voor een aanbieding of kortingen bij deelnemende lokale handelaars. Deze app brengt ook de drukke wandelroutes in beeld en op basis van input van gebruikers kunnen we moeilijke plekken detecteren.