Vandaag onderschreef het college van burgemeester en schepenen op mijn aanzet het ‘Handvest voor het Lopen’ van Walk 21. Dat handvest wil steden, organisaties, buurtgroepen en individuen aanmoedigen om elke dag meer te wandelen en een cultuur creëren waarin mensen ervoor kiezen om te lopen.
In mijn visie moet elk mobiliteitsbeleid ook oog hebben voor voetgangers, simpelweg omdat iedereen per definitie voetganger is. In de infrastructuurwerken die op dit moment uitgevoerd worden, is dat heel duidelijk zichtbaar.
Dat stelde ook Walk21-stichter Jim Walker vast, toen hij woensdag van het Centraal Station naar de Grote Markt wandelde: ‘Ondanks het miezerige weer zag ik een levendig centrum, met een uitnodigende wandelas van aan het station tot in het historische hart van de stad. Als Antwerpen dit straks kan afwerken zoals gepland, is dit echt iets om trots op te zijn. Zowel de bezoekers, de bewoners als de middenstand in Antwerpen zullen de vruchten
plukken van deze investeringen.’
Voor mij levert het bezoek van Jim Walker het bewijs dat onze inspanningen om van Antwerpen een wandelstad te maken internationaal opgemerkt worden, en ik beschouw het als een aanmoediging om daarop verder te werken.
De krachtlijnen van het charter van Walk21 lees je hier:
- meer inclusieve mobiliteit: Alle burgers hebben recht op toegankelijke straten, pleinen, gebouwen en openbaarvervoerssystemen.
- goed ontwerp en zorgvuldig beheer van straten en andere openbare ruimte: Het is belangrijk dat de openbare ruimte uitnodigt tot wandelen en daarvoor goed is ingericht, bv. op een manier die sociale interactie ondersteunt, met autovrije gebieden, goedverlichte straten zonder hindernissen, veilige oversteekplaatsen, zitgelegenheden, beschutting tegen neerslag, duidelijke signalisatie…
- overal een dicht en samenhangend netwerk van looproutes: Het is belangrijk dat het looproutenet bestaat uit onderling verbonden, rechtstreekse en eenvoudige te volgen looproutes die huizen, winkels, scholen, parken, overstapplaatsen voor openbaar vervoer, groene ruimtes enzovoort verbinden.
- bijpassend grondgebruik en ruimtelijke ordening: De ruimte moet zo ingedeeld zijn dat het voor bewoners mogelijk is naar het overgrote deel van dagelijkse diensten en voorzieningen te lopen.
- minder hinder en gevaar door rijverkeer: Verkeersveiligheid moet voorop staan. Ook ouderen, kinderen en personen met een handicap moeten veilig kunnen wandelen.
- minder (angst voor) criminaliteit: De stedelijke omgeving moet zodanig ontworpen en onderhouden worden dat criminaliteit en de angst ervoor worden verminderd.
- meer ondersteuning vanuit overheden: Het is noodzakelijk dat de overheden het lopen stimuleren en dat overheden daarvoor onderling, met politie, vervoersbedrijven, lokale organisaties… overleggen.
- ontwikkeling van een loopcultuur: Burgers hebben recht op actuele en toegankelijke informatie over waar er kan worden gelopen en moeten de mogelijkheid hebben plezier te hebben in het lopen en elkaar te ontmoeten in de openbare ruimte.