De laatste tijd merk ik wat doemdenken over de toekomst van de veerdienst tussen de Linker- en Rechteroever, alsof die deze zomer uit de vaart zou genomen worden. Gecombineerd met de technische problemen waarmee de Sint-Annatunnel te kampen heeft, maakte dat nogal wat Antwerpenaren zich vragen stellen over hoe ze de Schelde best kunnen oversteken. Ook in de gemeenteraad kreeg ik wat vragen te beantwoorden.
Zeker is dat de boot op korte tijd de harten veroverde van veel Antwerpenaars die inschepen voor woon/werk-verkeer, of gewoon om de stad eens van over ’t water te bekijken.
Ik informeerde me over zowel veerdienst als tunnel bij het kabinet van Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts, verantwoordelijk in deze.
Collega Weyts bevestigde dat de veerdienst zeker in werking blijft tot de werken in de tunnel achter de rug zijn. Wanneer dat is, is niet duidelijk: de aanbesteding van dit specialistenwerk loopt nog. Maar wat wel duidelijk is, is dat de stad vragende partij is om van de veerdienst een permanente dienst te maken, met uitgebreide vaartijden en een hogere frequentie.
Ook goed nieuws is dat Vlaanderen er naar streeft om de permanentie in de tunnel 24/7 te verzekeren, zodat gebruikers er in alle omstandigheden en op alle tijdstippen verzekerd zijn van een comfortabele oversteek. De werking van ofwel lift ofwel roltrappen moet daarbij gegarandeerd zijn, en uiteraard liefst allebei.
Voorts werken Antwerpen en Vlaanderen natuurlijk ook hard verder aan een traject voor een nieuwe Scheldekruising: een fiets/wandelbrug die Linker- en Rechteroever met elkaar zal verbinden.