Vanochtend werd ik geïnterviewd door Radio 2 Antwerpen, dat wel eens wilde weten hoe het bewonersparkeren buiten de Ring gehandhaafd wordt. Sinds 1 april geldt immers een nieuwe regeling in een groot aantal buurten (zie kaart) met de bedoeling de parkeerdruk te verlagen.
Buurtbewoners kunnen hierdoor opnieuw dicht(er) bij huis hun auto kwijt. Het systeem werpt vruchten af, dat leren we uit reacties.
Omdat het om een ingrijpende operatie ging, hanteerden de parkeerwachters de eerste drie weken na 1 april een gedoogbeleid in die buurten waar een nieuwe regeling van kracht was. Dat deden ze door op grote schaal extra te flyeren en bestuurders aan te spreken.
Na 26 april stopte het gedoogbeleid en begon de daadwerkelijke handhaving.
Uit de cijfers die ik opvroeg bleek dat tussen 26 april en 23 mei 8.300 controles uitgevoerd werden buiten de Ring, goed voor resp. 74 GAS-boetes (voor foutparkeren, max. 116 euro) en 2186 retributies (overtreding tegen betalend parkeren, max. 30 euro).
Is dat veel? Is dat weinig? Dat oordeel laat ik aan u over. De pakkans voor wie zijn auto fout parkeert of niet betaalt, zo rekende ik uit, ligt buiten de Ring op 28%. Wie dat risico wil lopen, moet dat zelf weten.
Later dit jaar moet ook de eerste scanwagen, die geparkeerde voertuigen zal screenen op eventuele parkeerovertredingen, in dienst genomen worden. Het aantal controles zal daarmee fors stijgen.
Alle info over het bewonersparkeren in Antwerpen vind je hier.