Vandaag mocht ik in het gezelschap van havenschepen Annick De Ridder en minister van Mobiliteit Ben Weyts de Antwerpenaren uitnodigen om op 1 van de 3 geplande ‘brugdagen’ te komen brainstormen over de Scheldebrug die we voor fietsers en wandelaars willen bouwen.
Plaats van afspraak was op de Linkeroever, daar waar de brug straks zal liggen.
De aanleg van de Scheldebrug is geen frivoliteit, integendeel, het is een noodzaak om ons mobiliteitsverhaal rond te krijgen.
° Ze is essentieel om de modal shift 50/50 te behalen.
° Fietsers en wandelaars hebben nood aan een betrouwbare verbinding tussen de linker- en rechteroever.
° Ze wordt het sluitstuk van een fietsverbinding rond de stad,
° Ze zal aansluiting geven op het Ringfietspad, het Singelfietspad en het netwerk van fietsostrades aan beide kanten van de Schelde.
Wat mij betreft, moeten we ook ambitieus zijn in het ontwerp van de brug. Ik droom van een nieuwe landmark, zoals ook het MAS dat is.
De verwachtingen zijn dus hoog gespannen voor de Scheldebrug, maar ik ben ervan overtuigd dat ze die zal waarmaken.
Ik maak me bijvoorbeeld ook sterk dat ze voor een economische impuls kan zorgen op linker- en rechteroever. Voorbeelden in het buitenland leren ons dat.
De stem van de Antwerpenaar is hier belangrijk. Zijn mening is immers ook bouwmateriaal voor de Scheldebrug. Hoe ziet die Antwerpenaar de brug, het balkon en de kaaien?
Hiervoor organiseren we in juni drie brugdagen: op 12, 15 en 19 juni komt u meer te weten over deze drie projecten en waar we vandaag al staan.
Via een online enquête kan u over de drie gebieden uw idee geven over hoe u deze wil gebruiken, welke voorzieningen en verbindingen er nodig zijn.
Check www.scheldebrug.be voor alle info over de brug, aanverwante projecten en de geplande brugdagen.