(onderstaande tekst verscheen eerder in de mobiliteitsbrief van Gazet van Antwerpen op woensdag 12 juni 2019).
“Het is een opmerking die je links of rechts wel eens hoort, meestal uit de mond van een bezoeker die vanop de wandelterrassen aan de Schelde de rivier overschouwt: ‘Heeft Antwerpen geen brug?’, en ‘Waarom heeft Antwerpen geen brug?’
Mijn antwoord daarop was lange tijd: waarom zou Antwerpen een brug moeten hebben? Omdat andere steden er wel een hebben? En dan? Antwerpen is toch A-typisch, of niet?
Toegegeven, sommige bruggen spreken erg tot de verbeelding: de Golden Gate Bridge in San Francisco, de Ponte Vecchio in Firenze, Brooklyn Bridge in New York, de Stari Most in Mostar, de bruggen in Parijs, Venetië en Amsterdam, de ‘pont in Avignon,…. Ze worden bezongen in liedjes of spelen een rol in verhalen en films.
Al die bruggen zijn allemaal best fotogeniek, maar ze hebben één nadeel: ze liggen niet in Antwerpen.
Daar komt nu verandering in. Antwerpen krijgt een brug voor fietsers en wandelaars. Waarom nu wel?
Simpelweg omdat Antwerpen er nood aan heeft. Onze stad groeit, en de Antwerpenaar verplaatst zich anders, ook ‘over ’t water’. De veerboot van het Steen naar Linkeroever, de voetgangerstunnel, de fietstunnel naast de Kennedytunnel,… ze kreunen onder het grote aantal fietsers. Door deze brug te bouwen verlagen we die druk, creëren we een extra oversteekplaats, ook voor voetgangers.
Ook is het zo dat bezoekers in toenemende mate hun auto achterlaten in een van de Park & Rides aan de stadsrand en kiezen voor deelvervoersystemen om zich in het centrum te verplaatsen.
De Scheldebrug wordt het sluitstuk van het Ringfietspad en zal aansluiten op een fietsnetwerk dat de ruime regio in 360° moet bedienen. Daarmee halen we zeker ook wagens van de weg. Deze brug is dan ook een essentieel onderdeel van de oplossing van het mobiliteitsvraagstuk in Antwerpen, en de kroon op het werk van de vernieuwde fietsinfrastructuur in Antwerpen.
Wat mij betreft mag ze best opvallen. Zoals de bouw van het MAS een toegevoegde waarde betekende voor de rede van Antwerpen moet deze brug dat ook zijn. Laat ons ambitieus zijn.
De Scheldebrug heeft bovendien een symboolwaarde voor dit stadsbestuur.
Ons bestuursakkoord heet niet voor niets ‘De Grote Verbinding’. Lees er de teksten maar eens op na, daarin staat letterlijk: ‘Dit stadsbestuur heeft twee duidelijke ambities: van Antwerpen de meest leefbare stad van het land maken en onze wijken versterken.’
Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe brug dat potentieel heeft. Ze zal de historische band tussen Linker- en Rechteroever aanhalen, en ik maak me sterk dat de spin-off van de brug groot genoeg zal zijn om voor een economische dynamiek te zorgen.
Ik nodig iedereen dan ook uit om deel te nemen aan 1 van de 3 Brugdagen om van gedachten te wisselen over de Scheldebrug.
De brug ligt er nog niet, maar nu al brengt ze de Antwerpenaren samen.”
Koen Kennis – schepen voor mobiliteit.
Noot: info over de ‘Brugdagen’ op www.scheldebrug.be Kan u niet aanwezig zijn, geen probleem, dan vult u online de enquête in.