Uit de cijfers blijkt dat Antwerpen een prima toeristische zomer achter de rug heeft.
Vandaag deelde ik die cijfers met de pers, diezelfde pers die mij de afgelopen maanden enkele keren contacteerde om het te hebben over overlast veroorzaakt door toerisme. Het leek wel alsof die twee synoniem zijn.
Het is zo dat er inderdaad de steden zijn die moeite hebben om het evenwicht te behouden tussen bewoners en bezoekers, en waar die twee elkaar voor de voeten lopen. In sommige gevallen mag je dat letterlijk nemen.
De namen die in dat verband het meest vernoemd worden zijn Amsterdam, Venetië, Dubrovnik, en Barcelona. In Hallstatt in Oostenrijk is het evenwicht helemaal zoek: 780 inwoners, 1 miljoen toeristen.
In Brugge gaat dat om 3 toeristen op 1 inwoner. Meer toeristen dus dan bewoners. In Antwerpen is dat niet het geval: op dagbasis tellen we bij ons 8 toeristen op 100 inwoners.
Er zijn ook de gekende verhalen van toerisme dat een impact heeft op het sociale weefsel van een stad. Ik heb dan niet enkel over overlast in de zin van nachtlawaai en gebrek aan sociale controle. Het gaat ook over fenomenen zoals logiesaanbod via AirBnB waardoor de lokale horecasector een concurrentieel nadeel ondervindt, of wat resulteert in verstoring van de immobiliënmarkt, enz… In andere steden vind je dan weer makkelijker een chocolatier of bierwinkel dan een bakker of apotheker. Ook niet goed.
Als ik dat soort berichten hoor, en ik kijk uit het venster van mijn kantoor op de Grote Markt, dan prijs ik mij gelukkig. Ik zie een gezellig drukke stad, tevreden toeristen en creatieve lokale ondernemers.
Antwerpen is aantrekkelijk om meer dan 1 reden. Je komt niet enkel naar hier om te feesten, of om te shoppen, of voor het cultuuraanbod, of voor het zakentoerisme. Je neemt hier ook niet snel een selfie en dan weer weg, neen.
Je komt om al die redenen naar hier: om te feesten, om te winkelen, om een museum te bezoeken, om zaken te doen, om de schoonheid van de stad te bewonderen. Antwerpen is een én / én – verhaal.
Onze middenstand speelt creatief in op de muziekfestivals, de hotels pikken daar hun graantje van mee, de musea werken samen met winkeliers om tentoonstellingen te promoten, de horeca doet haar voordeel bij massale sportevents, de restaurants profiteren ook van de winkelzondagen, enz…
Die kruisbestuiving, die samenwerking: dat is de sterkte van Antwerpen als toeristische bestemming.
We hebben hier voor elk wat wils, en dat moeten we goed uitspelen, in evenwicht, elkaar onderling versterkend en met respect voor elkaar.
De stad zal hierbij faciliteren, onze deur staat altijd open voor mensen die Antwerpen als toeristische bestemming mee willen helpen inkleuren.