(persbericht dd. 10 december 2019)
Aan de Blancefloerlaan op Linkeroever, vlak naast de R1, is vandaag de eerste houten balk gelegd van het nieuwe Park and Ride gebouw dat er momenteel gebouwd wordt. De houten balk is de eerste van een totaal van 874 liggers die het Park and Ride gebouw een zeer kenmerkende uitstraling zullen geven.
De Park and Ride vormt een essentieel onderdeel in de uitbouw van een duurzaam mobiliteitsbeleid voor Antwerpen. Ook aan Luchtbal en in Merksem wordt er werk gemaakt van een zelfde type Park and Ride. In deze knooppunten stap je over van de auto naar de tram, bus of (deel)fiets, zodat je het laatste stuk richting Antwerpen op een duurzame manier aflegt.
Een kwalitatief en duurzaam ontwerp
Duurzaamheid staat ook centraal in het ontwerp van het gebouw. Zo werd er gekozen voor een open constructie en een combinatie van betonnen kolommen met dragende houten liggers. Deze 874 houten gelamelleerde liggers, goed voor een totale lengte van 13,5 km, geven het gebouw zijn unieke en kwalitatieve uitstraling.
Deze blikvanger vormt tegelijkertijd ook de belangrijkste uitdaging in de constructie. Buigzaam hout en robuust beton vormen geen logisch huwelijk. Het samengaan van beide materialen vroeg heel wat uitdagend studiewerk.
“Veel meer dan een gebouw geven we met deze Park and Rides een gezicht aan de stad”, zegt Koen Drossaert, namens HUB, het architectenbureau uit Antwerpen dat instond voor het ontwerp. “We creëerden publieke toegangspoorten tot het stadscentrum waar het, onder meer dankzij de patio’s en de daglichtinval, aangenaam vertoeven wordt.”
Een veilig en comfortabel overstappunt
Eind 2020 is het gebouw volgens de huidige planning opgeleverd. Vervolgens worden alle faciliteiten voorzien om een veilige en comfortabele overstap rondom het gebouw mogelijk te maken. Tegen het voorjaar van 2022 kunnen 1.500 bestuurders hun wagen in de nieuwe P+R parkeren, om vervolgens hun weg richting de stad verder te zetten met een duurzaam vervoersmiddel.
De nieuwe verbindingsweg langs de snelwegen E34 en E17 gaat dan in dienst zodat je een vlotte en rechtstreekse aansluiting hebt tussen deze snelwegen en het Park and Ride gebouw.
De bestaande keerlus van de tram ter hoogte van Mediahuis zal verlegd zijn naar deze zone zodat de 4 tramlijnen van Linkeroever aan het gebouw halt houden en we een performante verbinding met het Antwerpse stadscentrum kunnen garanderen.
Ook de fietsinfrastructuur rondom het gebouw wordt tegen 2022 fors uitgebreid. “Zo zijn we gestart met de bouw van een fietstunnel onder de Blancefloerlaan waardoor we een snelle en veilige aansluiting tussen de P+R en het omliggende fietsnetwerk mogelijk maken”, zegt Anthony Casteels, projectdirecteur van Rinkoniên, het aannemersconsortium dat de werken op Linkeroever en in Zwijndrecht namens Lantis uitvoert.
Een netwerk van multimodale verkeersknooppunten
Niet alleen op Linkeroever, maar ook op Luchtbal en in Merksem maken de stad Antwerpen en Lantis werk van Park and Ride gebouwen die een duurzame ‘last mile’ richting stad mogelijk maken. “In de drie nieuwe Park and Ride gebouwen samen is er plaats voor bijna 4.000 wagens. Al deze automobilisten en hun passagiers kunnen in deze gebouwen de overstap maken naar een filevrij alternatief richting Antwerpen”, duidt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis. “Aangezien de gebouwen gebruiksklaar zullen zijn nog voor de grote Oosterweelwerken op Rechteroever van start gaan, maken ze meteen ook deel uit van het pakket Minder Hinder maatregelen dat zal uitgerold worden naar aanleiding van en tijdens de werken”, besluit Kennis.
(einde persbericht)