Vandaag keurde de Vlaamse regering vier thematische stadsvernieuwingsprojecten goed. Aalst, Antwerpen, Gent en Geel ontvangen een projectsubsidie na een gunstig advies van de multidisciplinaire expertenjury.
In totaal kent de Vlaamse Regering 1,2 miljoen euro toe. Antwerpen krijgt een subsidie van 324.000 euro voor het project: ‘Slimme schakels, de mobiliteitsknooppunten van morgen’.
Deze subsidie draag bij tot een betere zachte mobiliteit en multimodaliteit en verhoogt de fysieke uitstraling, de leefbaarheid en de ecologische duurzaamheid van de stad. Gezien de beperkte vrije ruimte in de stad, zet het project in op innovatie en vernieuwing om vanuit het gegeven van de compacte stad creatieve oplossingen te kunnen aanreiken en in te spelen op verschillende aspecten van duurzaamheid en leefbaarheid. Dat gebeurt in coproductie met openbare, private (in voorkomend geval) en civiele actoren.
Achtergrondinformatie over het project:
Om de bereikbaarheid te garanderen en de ambitieuze modal split 50-50 te realiseren, zet de stad Antwerpen maximaal in op ‘combimobiliteit’ en ‘multimodaliteit’. De stad wil de bewoners ertoe brengen om voor elke verplaatsing het meest aangewezen vervoermiddel te gebruiken. In veel gevallen biedt de combinatie van vervoermiddelen hierbij de meeste voordelen. Een naadloze connectiviteit is daarvoor een belangrijke voorwaarde.
Met de subsidie wil de stad de drempels tussen (en naar) de modi verlagen door te werken aan de heraanleg van mobiliteitsknooppunten naar ‘Slimme Schakels’. Slimme schakels zijn prima bereikbaar en integraal toegankelijk, compact, goed intern georganiseerd qua zichtlijnen en looplijnen, vlot ‘leesbaar’ en herkenbaar, hebben een multimodaal mobiliteitsaanbod (met ruime en veilige fietsenstallingen, deelmobiliteit, etc.), een aantrekkelijk dienstenaanbod (met wifi, lockermuur, superette op de hoek, …), zijn zeer comfortabel, sociaal veilig en verkeersveilig, …
Door een efficiënte en kwaliteitsvolle aanleg en inrichting van de knooppunten kan de reiziger tijd winnen, wordt tegemoetgekomen aan de kwaliteits- en comforteisen tijdens de deur-tot-deur verplaatsing en vergroot dus de kans op een omschakeling naar combimobiliteit. Slimme Schakels maken ook maximaal gebruik van de digitale mogelijkheden van vandaag en morgen: het mobiliteitsknooppunt biedt op een overzichtelijke manier alle nuttige informatie over de verdere ritten en aansluitingen (vb. (real-time) informatie over OV en deelsystemen) en over de buurt, maar verzamelt en verstuurt ook allerhande relevante informatie voor de overige gebruikers (vb. hoeveel velo’s/lockers/ fietsenstallingen… er nog beschikbaar zijn, mogelijkheid te reserveren,…).
De stad wenst van haar knooppunten ook attractiepolen te maken, met (potentieel) een grote invloed op de stedelijke dynamiek in hun omgeving. Slimme Schakels zijn dus niet enkel infrastructureel, maar vormen ook nieuwe centraliteiten of ankerplaatsen in de wijken die een meerwaarde vormen voor de wijken en visitekaartjes zijn voor (het leven in) de stad.